علت اعتراض مردم سخن گفتن غیرصادقانه مسئولان با آنهاست

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۶:۴۷
    کد خبر :652456

معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان گفت: باید با مردم صادقانه صحبت کرد چون یکی از دلایل اعتراض و ناامیدی مردم صحبت‌های غیرصادقانه با آنهاست.

محمدحسین شیخ‌محمدی معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با فارس درباره طرح افزایش قیمت بنزین گفت: دولت و مجلس به دلیل عدم اجرای اصلاح قیمت حامل‏‌های انرژی و افزایش پلکانی قیمت بنزین طی سال‌های گذشته هردو مقصرند.

 

وی افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی، قانون مدیریت مصرف سوخت و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به چه دلیل این سال‌ها کامل اجرا نشد؟ نمایندگان مجلس در چندین نوبت برخلاف نظر دولت قیمت حامل‌های انرژی و بنزین را ثابت نگه داشتند و امروز به اندازه دولت مقصر وضع موجودند.

 

شیخ‌محمدی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به این شکل به ترمیم شکاف طبقاتی در جامعه ایران منتهی نخواهد شد، تصریح کرد: همان‌طور که هدفمندی یارانه‌ها به این امر منتهی نشد. باید با مردم صادقانه صحبت کرد چون یکی از دلایل اعتراض و ناامیدی مردم صحبت‌های غیرصادقه با آن هاست.

 

وی با تاکید بر اینکه این نحوه اجرای طرح دارای اشکالات فراوان هست و به عدالت نزدیک نیست، اظهار داشت: اگر بنزین یارانه‌ای به‌جای خودروها به افراد تعلق می‌گرفت و بازار انرژی ایجاد می‌شد، قطعا عادلانه‌تر بود.

 

معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان درباره اعتراضات اخیر پس از گرانی بنزین گفت: اعتراض با آسیب رساندن به دیگر شهروندان، آتش زدن پمپ‌های بنزین، غارت فروشگاه‌ها و… متفاوت است و تکلیف این افراد با قانون است؛ ولی حتماً حساب معترضین را از جمعیت اغتشاش‌گران جدا و سعی کنیم صحبت‌ها و دغدغه‌های معترضین را گوش کرده و مطالباتشان را پیگیری کنیم.

 

شیخ‌محمدی افزود: هر بار که نقد و اعتراضات در کشور شکل می‌گیرد تا مدتی بحث توجه به مطالبات مردم مطرح است و مجدد فراموش می‌شود پس به رؤسای قوا توصیه می‌کنم جامعه‌شناسانی را مأمور کنند تا با دستگیرشده‌های اخیر صحبت کنند و حرف‌های آن‌ها را بشنوند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: بسیاری از مردم، نارضایتی‌ها و نقدهای متعدد دارند و منتظر فرصتی هستند تا اعتراض خود را ابراز کنند پس باید حرف و درد و دل‌های مردم را به دور از شعارزدگی شنید.

 

شیخ‌محمدی در ادامه تأکید کرد: مردم چطور می‌توانند صدای اعتراض و نقد خود را به مسئولین برسانند؟ مسئولینی که با تصمیمات خود سفره‌های آن‌ها را هر روز کوچک‌تر می‌کنند؟ حق اعتراض مردم به رسمیت شناخته شود و سازوکارهای شفافی برای «بیان اعتراضات در مسیر قانونی» تدوین شود.

 

وی ادامه داد: ناکارآمدی‌، فساد مدیران، تبعیض، بحران‌های اقتصادی و معیشت، دروغ‌گویی مسئولین و… باعث شده مردم اعتماد کافی به آن‌ها نداشته باشند و به همین دلیل با تصمیماتی که می‌گیرند همراهی لازم را ندارند.

 

شیخ‌محمدی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی مردم به این دلیل است که با بحران اعتماد عمومی روبه‌رو هستیم و مردم باور نمی‌کنند که درآمد افزایش قیمت بنزین به کاهش فاصله طبقاتی و کاهش فقر منتهی خواهد شد، بیان داشت: برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید اعتماد بالایی میان مسئولین و مردم وجود داشته باشد که این اعتماد به‌واسطه فسادهای اقتصادی، ناکارآمدی در مدیریت امور و عملکردی که در این سال‌ها و برهه‌ها از مسئولین دیده‌اند دچار خدشه شده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: مردم به فساد مالی برادر رئیس‌جمهور، فساد مالی معاون رئیس سابق قوه قضاییه، فساد مالی برادر معاون اول رئیس‌جمهور، فساد مالی قائم مقام شهردار سابق تهران و به وجود چندین ابر بدهکار بانکی معترض‌اند. همچنین به فساد در بدنه دولت و مجلس و قوه قضاییه معترض‌اند و باید مطالبات مردم را پاسخ داد.

 

وی افزود: حرکتی که قوه قضاییه در دوران حجت الإسلام رئیسی در برخورد با مفسدین آغاز کرده قابل‌تقدیر است و باید با قدرت ادامه پیدا کند.

 

معاون سیاسی حزب ندا در پایان گفت: مسئولین دست از مصاحبه و شعار بردارند و به شکلی واقعی تلاشی کنند تا سفره آب‌رفته مردم بیش از ماه‌های گذشته کوچک‌تر نشود. نیاز به نظارت دقیق، مقابله با افزایش غیرمنطقی قیمت اقلام مصرفی و کالاهای اساسی بیش از پیش احساس می‌گردد. دهک‌های پایین و کم‌توان جامعه به علت فشار شدید اقتصادی طی سال‌های اخیر، تحمل شوک اقتصادی دیگری را ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید