حملات گسترده نماینده‌های مجلس به علی لاریجانی/ بنزین عصبانیت وکلا را شعله‌ور کرد

    کد خبر :652303

گروه سیاسی بازتاب: علی لاریجانی بعدازظهر شنبه در دیدار مدیران اقتصادی در قم اظهار کرد: سه دوره چهارساله وکیل مردم قم بودم و برای من افتخاری بود که بتوانم به این مردم خدمت کنم چراکه مردم قم بر گردن ملت ایران حق‌دارند و در مکتب تشیع و انقلاب اسلامی پیشرو هستند، اما در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای برای حضور ندارم.

 

همین‌که علی لاریجانی تصمیم خودش برای انتخابات آینده مجلس را اعلام کرد، بسیاری از رسانه‌های مخالف و شخصیت‌های حقوقی علیه او موضع گرفته و حملات گسترده‌ای را تدارک دیدند. بیشتر این حملات پیرامون گرانی بنزین بوده است و نمایندگان با خلع مسئولیت از خود، رئیس مجلس را مسبب گرانی بنزین از سوی قوه مقننه معرفی می‌کنند.

 

فلاحت پیشه: در جلسات غیرعلنی آقای لاریجانی نفس مجلس را می‌گیرد

 

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه مجلس دهم بیشترین تعداد جلسات غیرعلنی را در طول تاریخ مجالس گذشته داشته است، گفت:

 

 

در جلسات غیرعلنی آقای لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس نفس این مجلس را می‌گیرد و بزرگ‌ترین کلاه گشادی که در مجلس دهم سر نمایندگان رفته، جلسات غیرعلنی است.

در جلسات غیرعلنی نمایندگان مجلس مواضعشان را به‌طور مشخص اعلام می‌کنند، در قضیه افزایش قیمت بنزین هم چندین بار نمایندگان نظر مخالفشان را با افزایش اعلام کردند، ولی آقای لاریجانی به نمایندگی از طرف مجلس، نظر موافقش را با این افزایش قیمت در جلسه سران قوا اعلام کرد که موردانتقاد نمایندگان واقع‌شده است.

همه می‌دانند این نظر قوه مقننه نبود و نظر شخص ایشان بوده است. این از اشتباهاتی بود که مجلس پذیرفت.

 

لاریجانی سیاست را از بالا بازی می‌کند و توان اجتماعی برای عمل سیاسی ندارد

 

یکی از سایت‌های خبری که گرایش اصولگرایی دارد نیز در مطلبی لاریجانی را فاقد توان اجتماعی برای عمل سیاسی معرفی می‌کند و می‌نویسد: علی لاریجانی مطمئن بود سرمایه اجتماعی برای خود باقی نگذاشته است. آنجا که منفعتش بود، مذاکرات هسته‌ای روحانی را به گرفتن «آب‌نبات‌چوبی در برابر دُرّ غلتان» تعبیر کرد ولی سپس خودش سروته برجام را در 20 دقیقه به هم آورد.

 

لاریجانی سیاست را از بالا بازی می‌کند، یعنی توان و پتانسیل اجتماعی برای عمل سیاسی ندارد. او فقط از بالا یعنی با حضور در محیط‌ حاکمیت-مرجعیت و از طریق دیالوگ در محیط نخبگانی و لابی‌گری می‌تواند سیاست خود را به‌پیش ببرد. حالا نیز دو سال برای بازیابی خود برای 1400 فرصت دارد.

 

محمود صادقی: مجلس عمدتاً در اختیار رئیس مجلس است

 

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز گفته است: دوره به دوره از اثرگذاری نهاد قانون‌گذاری، مجلس، در مجموعه حاکمیت کاسته شده است. به دلایل مختلف ازجمله شکل‌گیری نهادهای موازی، مثلاً نهادهای قانون‌گذاری، سیاست‌هایی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها اعمال کرده و کاستن از سطح کیفی نمایندگان و عملکرد خود نمایندگان، عملکرد روسای مجلس که من یک‌بار گفته بودم رئیس‌ها هر دوره رئیس تر شده‌اند، ما در دنیا speaker داریم، در ایران، رئیس مجلس در هر دوره رئیس تر شده به‌خصوص اینکه آیین‌نامه تغییراتی کرده است، مجلس عمدتاً در اختیار رئیس مجلس است.

 

نحوه عمل رئیس مجلس منجر به فرو کاستن نقش نمایندگان شده است. در بسیاری از شوراهای عالی و مجامع مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای هماهنگی سران قوا، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی که ما به آن‌ها نقد داریم و می‌گوییم به‌موازات مجلس ایجادشده‌اند، حداقل رئیس مجلس عضو است، این عضویت به‌جای اینکه شخص حقوقی عضو شود، شخص حقیقی عضو شده است یعنی رئیس مجلس، مجلس را در عقبه خودش به این مجامع و شوراها نبرده است. وقتی می‌گویند رئیس مجلس عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، باید از کل مجلس نمایندگی کند، در بقیه شوراها همین‌طور است.

 

 

 

این سیاهه قصد دفاع از علی لاریجانی را ندارد اما به نظر می‌رسد نماینده‌های مجلس و رسانه‌ها نیز از آب گل‌آلود شده دارند ماهی می‌گیرند. زنگ انتخابات دوره جدید مجلس شورای اسلامی رسماً امروز به صدا درآمده و بسیاری از این سیاست‌بازی‌ها در جهت اخذ رأی است.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید