مناطق آزاد کارکردی جز ضربه زدن به تولید ملی ندارند

    کد خبر :65191

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که مناطق آزاد هیچ کارکردی جز ضربه زدن به تولید ملی ندارند گفت: علت اصلی رونق قاچاق در کشور همین مناطق آزاد تجاری هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس درباره طرح پیشنهادی دولت برای توسعه مناطق آزاد گفت: از ابتدا با ایجاد مناطق آزاد مخالف بودم. در اقتصاد تعریف منطقه آزاد، سکوی صادرات است. اصولا وقتی در کشورهای دیگر صادرات به سختی صورت گیرد، مناطقی را به‌عنوان مناطق آزاد در جهت تسهیل صادرات ایجاد می‌کنند. با توجه به شرایط و عملکرد فعلی این مناطق در کشور، اگر ایجاد آنها عملیاتی و چاره‌ساز بود، امروز تولیدکنندگان و صادرکنندگان اینهمه از دست‌وپاگیر بودن قوانین صادراتی گله نداشتند. به این دلیل، مناطق آزاد هیچ کارکردی جز ضربه زدن به تولید ملی ندارند.

وی افزود: به‌عنوان مثال در یکی از شهرک‌های اطراف استان تهران، در حوزه شهرستان ساوه، سالهاست یک مارک آبمیوه ساخت عربستان تولید می‌شود. سالهاست که پول از جیب مصرف‌کننده به جیب عربستانی‌ها واریز می‌شود؛ ما چه بدهی داریم که سالها به حساب عربستان و دیگر کشورهای عربستانی بریزیم! بنابراین مناطق آزاد، به دلیل رها بودن مدیریت‌هایشان، مناطقی نامشخص هستند. برخلاف ظاهرشان، جز ضربه زدن به تولیدکنندگان و اقتصاد داخلی، سودی ندارند. هیچکدام از این مناطق هم سکوی صادرات نبوده، بلکه همه سکوی واردات هستند.

محجوب گفت: من اعتقاد دارم که جز مناطق مرزی، دیگر مناطق آزاد تجاری باید منحل شوند. جز فعالیت‌های صادراتی و صنعتی، فعالیت دیگری برای این مناطق نمی‌توان تصور کرد. علت اصلی رونق و تبادل کالای قاچاق در کشور، مناطق آزاد تجاری هستند. علت رکود و بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز همین مناطق هستند؛ با تعطیلی اینها قطعا اقتصاد ایران رونق خواهد گرفت.

وی افزود: زمانی که کیش به‌عنوان نخستین منطقه آزاد در حال بازگشایی بود، در گزارشی 13 صفحه‌ای به مسئولین وقت گوشزد کردم که چه خطراتی اقتصاد ایران را تهدید و چه تقاضای بزرگی را برای واردات در کشور ایجاد می‌کند. ارقام هم نشان می‌دهند که اگر صادراتی در مناطق آزاد صورت گرفته، بسیار اندک بوده و اصلا قابل ذکر نیست و واردات است که به‌صورت کلان دیده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید