جزئیات اجرای طرح جهاد روشنایی در روستاها

    کد خبر :651887

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور گفت: در قالب طرح جهاد روشنایی امسال 20 هزار نیروگاه کوچک خانگی خورشیدی در مناطق روستایی و محروم احداث می‌شود.

علی‌اصغر شهبازی در گفت‌وگو با فارس، در مورد طرح «جهاد روشنایی» و ایجاد نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در مناطق روستایی گفت: براساس مصوبه مجلس قرار بود، امسال 100 هزار نیروگاه کوچک خانگی خورشیدی برای تولید برق در مناطق روستایی احداث شود که از محل فروش برق این نیروگاه‌ها، درآمدی برای خانوارهای کم درآمد روستایی ایجاد شود، اما چون منابع مالی فراهم نشد، این کار انجام نشده بود تا این که براساس تفاهم‌نامه‌ای که هفته قبل با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم تا پایان سال 20 هزار نیروگاه کوچک خورشیدی در مناطق روستایی محروم ایجاد خواهد شد.

 

وی گفت: با توجه به اینکه برای هر قشری از بسیج مقرر شده است یک برنامه اثربخش در زمینه خدمت‌رسانی به مردم داشته باشد، در حوزه بسیج مهندسان صنعتی بحث جهاد روشنایی شناسایی شد.

 

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور با بیان اینکه دو سوم کشور به خاطر تابش نور خورشید قابلیت نصب نیروگاه‌های کوچک خورشیدی دارد، گفت: در هر متر مربع در این مناطق سالانه 1600 تا 2100 کیلووات در ساعت خورشید می‌تابد و این فرصت مناسبی است که نیروگاه‌های خورشیدی در کشور ایجاد کنیم.

 

* تولید برق خورشیدی ایران یک صدم آلمان

 

به گفته وی، کمترین میزان تابش خورشید در ایران از بیشترین میزان تابش خورشید در آلمان بیشتر است، در حالی که در آلمان از نور خورشید 70 هزار مگاوات برق خورشیدی تولید می‌شود، اما در کشور ما 700 مگاوات ساعت برق خورشیدی تولید می‌شود، یعنی با وجود اینکه تابش خورشید در کشور ما بیشتر است، اما یک صدم آلمان‌ها برق خورشیدی تولید می‌کنیم.

 

به گفته وی خرید تضمینی برق توسط دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلو وات ساعت برق تولید شده بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که این رقم در بودجه هر سال ذکر می‌شود و در قانون بودجه سال جاری برای هر کیلووات ساعت برق خورشیدی 1040 تومان در نظر گرفته شده است و این برای نیروگا‌ه‌های کوچک مقیاس 5 تا 20 کیلووات ساعت است که برای هر خانه در نظر گرفته می‌شود و خانوارهای کم برخوردار روستایی شامل مشمولان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی شامل این نیروگاه‌ها می‌شوند.

 

به گفته شهبازی، قرار شده برای هر خانوار نیروگاه 5 کیلووات‌ساعتی خورشیدی نصب شود که پیش‌بینی می‌شود درآمد خانوار از فروش برق 800 هزار تا 1.1 میلیون تومان در ماه خواهد بود و برق تولیدی آنها از طریق کنتور برق به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

 

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور در مورد اینکه آیا خانوار روستایی از برق تولیدی خورشیدی خود استفاده می‌کند، گفت: خانوار روستایی که از برق شهری استفاده می‌کند، برای هر کیلووات ساعت برق 70 تومان می‌پردازد، اما دولت برق تولیدی پنل خورشیدی آنها را به قیمت هر کیلووات ساعت 1040 تومان خریداری می‌کند که به این وسیله مردم تشویق شوند برق تولیدی خورشیدی را به شبکه برق متصل کنند و خودشان از برق شهری استفاده کنند. یعنی نیروگاه که بر روی پشت بام قرار گرفته بعد از تولید برق آن را از طریق کنتور به شبکه سراسری اضافه می‌کنند.

 

شهبازی گفت: مجلس در سال گذشته تصویب کرد که 100هزار نیروگاه خورشیدی در کشور احداث شود که تا کنون موفق نشدیم، ولی با پیگیری انجام شده بعد از تفاهم‌نامه با سازمان خصوصی‌سازی موفق شدیم 20 هزار نیروگاه برق خورشیدی 5 کیلووات ساعتی را که در مجموع 100 مگاوات برق خورشیدی تولید می‌کند را در سال جاری در برنامه قرار دهیم.

 

به گفته وی برای اجرای مصوبه مجلس توافق‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد امام خمینی،‌ سازمان بهزیستی، سازمان بسیج مستضعفین و صندوق کار آفرینی امید امضا شد.

 

* قیمت تضمینی هرکیلووات ساعت برق 1040 تومان

 

به گفته شهبازی برای خرید تضمینی برق از نیروگاه خورشیدی خانگی قبلا توافق‌نامه جداگانه‌ای با وزارت نیرو به نمایندگی شرکت ساتبا (سازمان انرژیهای تجدید پذیر و بهره‌وری برق) انجام شده است که برق تولیدی‌شان را به قیمت هر کیلووات ساعت 1040 تومان خریداری کنیم.

 

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار خانوار روستایی را شناسایی کردیم که در کل استان‌های کشور مستقر هستند که نصب این نیروگاه‌ها توسط 120 گروه جهادی به صورت رایگان انجام می‌شود که گروه جهادی در راستای آموزش، طراحی و نصب نیروگاه خورشیدی را برعهده می‌گیرند و خدمات این گروه‌ها به صورت رایگان است.

 

شهبازی گفت: اگر این طرح اجرا شود 20 هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی هرکدام یک نیروگاه کوچک برق خورشیدی خواهند داشت و برای هر کدام وام 35 میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی امید تعلق می‌گیرد که این وام بعد از 5 تا 6 سال مستهلک می‌شود.

 

وی گفت: از سال دوم راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی درآمدی نصیب خانوارها می‌شود که به عنوان کمک هزینه معیشت برای خانوار تعلق می‌گیرد و از سال ششم به بعد کل درآمد نیروگاه به خانوار می‌رسد و در عمل بعد از 6 سال 20 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد جدا می‌شوند و صاحب درآمد خواهند شد.

 

وی در مورد ضمانت وام برای نیروگاه خورشیدی گفت: این نیروگاه‌ها را بیمه تمام خطر به هر دلیلی انجام می‌دهیم که حتی اگر برق تولید شود و خریداری هم نشود، بیمه کوثر درآمد آن خانوار را پرداخت می‌کند و بنابراین ضمانت وام همان قرارداد خرید تضمینی برق است که با وزارت نیرو بسته می‌شود و از محل درآمد خرید تضمینی برق اقساط وام مستهلک می‌شود.

 

* 10 درصد تجهیزات نیروگاه خورشیدی داخلی است

 

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور در پاسخ به این پرسش که چه میزان از تجهیزات نیروگاه خورشیدی در داخل تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر 10 درصد تجهیزات نیروگاهی برق خورشیدی در داخل تولید می‌شود که با توجه به امکانات کشور ظرف یک سال و نیم آینده 70 تا 80 درصد از این نیروگاه‌ها را داخلی‌سازی و 20 تا 30 درصد از محل واردات تامین می‌شود و در حال حاضر ظرفیت‌های تولید داخل در بخش اینورتر و مبدل انرژی ولتاژ مستقیم به ولتاژ متناوب را شناسایی کرده‌ایم که به شرط تامین منابع تا 2 سال آینده ساخت این تجهیزات بومی‌سازی می‌شود.

 

شهبازی در مورد اینکه تجهیزات نیروگاه خورشیدی در کجا تولید می‌شود، گفت: در هر جایی که اعلام آمادگی و توانایی برای تولید نیروگاه‌های خورشیدی با کیفیت خوب و قیمت مناسب باشد، خریداری می‌کنیم، در حال حاضر تولید کنندگانی از اصفهان، مشهد، سمنان و تهران اعلام آمادگی کردند که در حال رایزنی هستیم که بهترین تولیدکنندگان پنل خورشیدی را شناسایی کنیم.

 

* درآمد ماهانه 1.1 میلیون تومان برای هر پنل خورشیدی

 

وی درمورد پرداخت قسط وام روستاییان گفت: سازمان ساتبا پول خرید تضمینی برق را پرداخت می‌کند و این پول ابتدا به بانک می‌رود و قسط تسهیلات از آن کسر می‌شود و هرچه باقی بماند به عنوان درآمد خانوار خواهد بود که از سال اول به بعد حداقل 200 هزار تومان درآمد ماهانه برای خانوار خواهد بود و در پایان سال ششم درآمد خانوار به 1.1میلیون تومان خواهد رسید.

 

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور در مورد اینکه رقم یک میلیون 100هزار تومان تا 6 سال آینده ارزش ندارد، گفت: البته این رقم تضمینی هر سال ضریب می‌خورد، اما نیروگاه خورشیدی که الان به صورت کامل برقش را می‌فروشد، ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان درآمد دارد و درست است که در 6 سال آینده هر سال با ضریبی همراه می‌شود.

 

* نیروگاه خورشیدی عامل درآمد و جلوگیری از مهاجرت روستایی

 

شهبازی گفت: این طرح برای مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و خانواده‌های مستعضف است با توجه به اینکه در حوزه اشتغال دارای مشکل است، بنابراین هم کمک معیشتی به خانوارها است و هم برای نگهداری این دستگاه‌ها شغل نیم‌بندی برای صاحبان آنان ایجاد می‌شود که مانع خروج افراد از روستا و مهاجرت به شهر می‌شود و از طرفی می‌توان در زیر سازه این نیروگاه‌های خورشیدی گلخانه‌های کوچک هم ایجاد کرد که درآمد بیشتری نصیب خانوارها شود.

 

وی گفت: این نیروگاه‌ها در جایی قابلیت نصب دارد که کنتور برق داشته باشد و خانوارها به برق سراسری وصل باشند و برق تولیدی آن از طریق کنتور وارد شبکه سراسری می‌شود و برق مصرفی خانوار نیر از شبکه دریافت می‌شود.

 

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور درمورد میزان بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی گفت: این بازدهی بستگی به میزان تابش خورشید دارد و هر چه میزان تابش بیشتر باشد، برق بیشتری تولید می‌‌شود.

 

وی افزود: قرار بود امسال 100 هزار نیروگاه خورشیدی تولید برق اجرا شود که با توجه به عدم تامین منابع الا در تفاهم‌نامه‌ای مقرر شده 20هزار نیروگاه در کشور اجرا شود و اگر منابع لازم تامین شود تا آخر سال می‌توانیم این 20 هزار نیروگاه خورشیدی را احداث کنیم.

 

شهبازی گفت: طی 5 سال آینده هر سال فکر می‌کنیم 200 تا 300 هزار نیروگاه کوچک خورشیدی احداث کنیم.

 

مسئول بسیج مهندسان صنعتی کشور در مورد بانک عامل برای وام‌های نیروگاه خورشیدی گفت برای 20 هزار نیروگاه جدید در سال جاری صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانک عامل است، اما در مصوبه مجلس برای 100هزار نیروگاه برق خورشیدی بانک‌های ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات به عنوان بانک عامل معرفی شده بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید