ماجرای گازوئیلی شدن آب روستای مزوش چه بود؟

    کد خبر :651551

اواخر هفته گذشته بود که خبری مبنی بر آلوده شدن آب روستای مزوش در شهرستان دلیجان منتشر شد.

 

ماجرا از این قرار بود که به دلیل سهل‌انگاری یک شرکت معدنی که در نزدیکی این روستا قرار دارد، گازوئیل وارد آب قنات روستا به عنوان تامین‌کننده آب شرب روستائیان، شده است.

 

یک عضو شورای اسلامی روستای مزوش گفت: این معدن به دلیل مشکلات زیست‌محیطی غیر فعال است، اما تانکرهای گازوئیل آن در بالا دست قنات روستا مستقر بود و بارها خواستار خروج این تانکرها از منطقه شده‌ بودیم که متاسفانه مدیریت معدن توجهی به این تذکرات نکرد.

 

مجید محمدی با اشاره به اتفاق رخ داده که باعث آلوده شدن آب قنات روستا به گازوئیل شده است، گفت: شیر یکی از تانکرهای ۶ هزار لیتری گازوئیل که در بالادست قنات قرار داشته به دلیل سهل انگاری یا هر دلیل دیگری که هنوز مشخص نیست باز شده و این گازوئیل بدنبال مخلوط شدن با آب برف و باران به آب قنات راه پیدا کرده است.

 

وی تصریح کرد: دبی این قنات بسیار بالاست و حتی گاهی سرریز آن برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر کاملا گازوئیلی و غیر قابل استفاده شده است.

 

محمدی با اشاره به تلاش‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی به جهت تامین آب شرب روستای مزوش بیان کرد: در حال حاضر از تانکر برای آبرسانی به مردم استفاده می‌شود، همچنین یک منبع جدید در نظر گرفته شده که فشار آب بسیار پایینی دارد و قنات قدیمی روستا نیز در حال لایروبی است تا حداقل بخشی از نیاز آبی مردم از این طریق تامین شود ولی با وجود تلاش‌های انجام شده نیاز موجود به صورت کامل رفع نشده و مردم به ناچار از آب معدنی استفاده می‌کنند. مسلما پاکسازی کامل قنات و از بین رفتن بوی گازوئیل بسیار زمانبر است.

 

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی نیز در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری معدن پارس مس دلیجان و نشت گازوئیل، قنات روستا آلوده شده است، اما این شرکت بلافاصله اقدام به تامین منبع جدید برای آب شرب روستاییان و آب‌رسانی سیار کرد.

 

یوسف عرفانی‌نسب با تاکید بر اینکه از محیط زیست خواستار برخورد جدی با این معدن و سهل‌انگاری صورت گرفته هستیم، گفت: در حال حاضر مشکل حادی برای تامین و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی روستاییان وجود ندارد و برای اطمینان از پاکسازی قنات آلوده شده به گازوئیل پیگیر مسئله از طریق شبکه بهداشت و محیط زیست شهرستان هستیم.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی تمرکز شرکت بر تامین منبع جدید است، هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت و هزینه برای پاکسازی قنات نشده است، کارشناسان مشغول بررسی هستند تا علت دقیق این اتفاق و هزینه لازم برای پاکسازی آب قنات مشخص شود، البته تا از بین رفتن بوی گازوئیل از قنات زمان زیادی نیاز است، همچنین این شرکت معدنی نیز برای پرداخت بخشی از هزینه خسارات وارد شده اعلام آمادگی کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید