جمعه سیاه در ایران/ تخفیف‌های قلابی و خنده‌دار جای رقابت دیوانه‌وار را گرفته است

    کد خبر :651550

گروه اجتماعی بازتاب: «بلک فرایدی» یا جمعه سیاه واقعیت عریان و تأسف‌بار سوژه‌هایی است که جهان سرمایه‌داری پرورش می‌یابند.

 

سرمایه‌داری مهم‌ترین چیزی را که نشانه می‌گیرد کرامت و شأن انسان‌هاست. سرمایه‌داری به سوژه‌های خود یاد می‌دهد که چون سگان گرسنه خیابانی باید برای بقاء به جان هم بیفتند و برای گرفتن لقمه‌ای از دهان دیگری به‌صورت هم چنگ بیندازند.

 

سوژه‌های دست‌پرورده چنین نظامی فکر می‌کنند با ذخیره چند صد دلار یا خرید ارزان چند کالا خوشبخت شده و سعادت بیشتری را به خانه خواهند برد. آن‌ها چنین وضعیتی را به‌عنوان شرایط طبیعی و لطف صاحبان سرمایه پذیرفته و به آن تن داده‌اند و از اینکه یک روز درب مغازه‌هایشان را کمی سخاوتمندانه به رویشان گشوده‌اند به کیف درونی می‌رسند.

 

این‌یک وضعیت طبیعی نیست بلکه این چشم‌های همیشه گرسنه نگه‌داشته شده محصول نظامی است که به اسم دموکراسی و رای مردم امثال ترامپ را به آقای شماره یک جهان تبدیل کرده است.

 

جمعه سیاه از چه زمانی در ایران رنگ گرفت

جمعه سیاه، به آخرین جمعه ماه نوامبر گفته می‌شود که در آن فروشگاه‌های بزرگ در آستانه سال نو میلادی با تخفیف‌های بالا اجناسشان را می‌فروشند.

 

اولین بار چند ویدئو از صف‌های چندصدمتری مقابل فروشگاه‌های آمریکایی و هجوم سیل آسای مردم به داخل فروشگاه، ایرانی ها را با مفهوم جمعه سیاه (black Friday) آشنا کرد.

 

در بسیاری از کشور‌های دنیا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر خرده فروشان تخفیف‌های بسیار زیادی در بلک فرایدی برای کالاهایشان در نظر می‌گیرند. فلسفه این کار تأمین نیاز مردم با هزینه اندک و خالی شدن انبار فروشگاه‌ها با حاشیه سود کم بوده، اما کم کم این فلسفه تغییر کرده است.

با اینکه آمریکا محل به وجودآمدن حراج جمعه سیاه است و این رسم از این کشور به دنیا سرایت کرده است.

 

جمعه سیاه در ایران با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رنگ گرفت. اخبار و تصاویر هجوم مردم به فروشگاه ها، برند‌های ایرانی را هم به فکر تخفیف دادن به مشتری انداخت و عبارت حراج در آخرین جمعه ماه نوامبر (اوایل آذرماه در ایران) روی شیشه فروشگاه‌های ایرانی هم چسبید.

 

 

تخفیف‌های قلابی و فریب مشتری

ارژنگ حاتمی درباره تخفیف‌های جمعه سیاه فروشگاه‌های ایرانی در شهرآرا می نویسد: برخی فروشگاه‌های شهر دم عید که می‌شد، اجناسشان را گران می‌کردند و بعد با تخفیف به همان قیمت سابق و حتی بیشتر می‌فروختند! انگار برخی فروشگاه‌های اینترنتی هم سعی کرده اند با همین کلک در جمعه سیاه به مشتریانشان جنس بفروشند و این وسط مچشان را کاربران باهوش فضای مجازی گرفته اند و معلوم شده است که تخفیف‌های جمعه سیاه در این سایت‌ها صرفا ادعایی مضحک است.

 

یکی از سایت‌های فروش اینترنتی کالا که مثلا خواسته است نام «جمعه سیاه» را نیاورد که یک وقت فرهنگمان خدشه دار نشود، با دست کاری قیمت‌ها عملا انصاف را خدشه دار کرده است. یک کاربر اینستاگرامی ویدئویی ساخته و منتشر کرده است که نشان می‌دهد یک سایت بزرگ فروش کالا، در اقدامی سؤال برانگیز نمودار سابقه قیمت کالاهایش را حذف کرده است؛ یعنی شما می‌بینید که یک کفش ۲۹۸ هزار تومانی با تخفیف ۶۷ درصدی در جمعه سیاه ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسیده، ولی نمی‌توانید ببینید که این کفش در روز‌های قبل چه قیمتی داشته است؛ اما گردانندگان سایت یادشان رفته است که نظرات کاربران را هم پاک کنند، به خصوص کاربری که این کالا را آذرماه امسال تنها با قیمت ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریده و نظرش را درباره کیفیت کفش در سایت نوشته است. از این دست اتفاقات در سایت‌های دیگر فروشنده کالا نیز به وفور یافت می‌شود. اتفاقی که باعث شده است کاربران فضای مجازی چنین تخفیف‌هایی را جدی نگیرند و برایش صف خرید تشکیل ندهند و حتی با آن شوخی‌هایی نیز داشته باشند.

 

شوخی فضای مجازی با جمعه سیاه

فضای مجازی نشان داده است که توانایی شوخی با هر سوژه‌ای را دارد. کاربران فضای مجازی شوخی‌های زیادی را با این روز انجام دادند که برخی از بامزه ترهایش این‌ها هستند: «نوشته به مناسبت بلک فرایدی تمام اجناس ۱۰ درصد تخفیف خوردن. یه وقت کبود نشی از این همه تخفیف.»، «جمعه سیاه چیه؟ ما خودمون مترو سیاه داریم. هندزفری اصلی سامسونگ می‌ده ۵ هزار تومن!»، «کاش تو بلک فرایدی یک کم معرفت و یک کم شعور حراج می‌کردن تا خودم واسه خیلیا بخرم.»، «بلک فرایدی جمعه پیش بود که ۳۰۰ درصد رفت روی بنزین»، «‏بلک فرایدی دیگه چیه؟ ما خودمون «به دلیل تغییر شغل همه اجناس ۵۰ درصد تخفیف» داریم!»

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید