کاهش ۳۰ درصدی بودجه فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان در بودجه ۹۹

    کد خبر :651327

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بودجه ۹۹ آموزش و پرورش نسبت به بودجه ۹۸ کاهش دارد مثلا فعالیت‌های ورزشی حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه آموزش زبان فارسی از دو منظر موضوعیت دارد، اظهار کرد: زبان فارسی به عنوان ماده درسی مهمی است که عنصر وحدت آفرین فرهنگی و زبان ملی ما محسوب می‌شود و کتب باید به زبان و خط فارسی باشد و معلمان به همین زبان آموزش دهند.

 

به گزارش فارس، وی ادامه داد: فراگیری زبان فارسی بستر یادگیری سایر دروس را فراهم می‌کند. به همین دلایل از پایه اول درس ادبیات فارسی را داریم.

 

نوید ادهم درباره ریشه مشکل عدم آموختن کامل زبان فارسی در مناطق دوزبانه در میان برخی دانش‌آموزان حتی تا پنجم ابتدایی، گفت: فراوانی این موضوع زیاد نیست. معدل درس زبان و ادبیات فارسی نسبت به سایر دروس بهتر است، اما در مجموع مشکلاتی چون تراکم کلاس‌های درسی و وضعیت ورود و خروج معلمان به سیستم، مزید بر علت شده است تا چالش‌های آموزش افزایش یابد.

 

وی با اشاره به اینکه ارزشیابی توصیفی اقدام خوب آموزش و پرورش در سال های اخیر بود و باعث کاهش استرس‌ها شد، اضافه کرد: اگر کودکی در ارزشیابی پایانی حداقل امتیاز لازم را کسب نکرد، اجازه رفتن به پایه بالاتر را ندارد. در مناطق دوزبانه کاری که انجام شده کم بوده و باید تقویت شود.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شهریور کلاس جبرانی برای زبان فارسی در مناطق دوزبانه به مدت یک ماه گذاشته می‌شود که کافی نیست و باید افزایش یابد، گفت: در ایام بودجه بندی، مسؤولان توجه بیشتری داشته باشند تا با تخصیص منابع بیشتر بتوان این ضعف را جبران کرد.

 

وی افزود: از خانواده‌ها می‌خواهم حتما قبل از ورود بچه‌ها به مدرسه مقدمات را فراهم و به زبان فارسی هم با کودکان صحبت کنند تا این مشکل را تقلیل دهیم.

 

نوید ادهم اضافه کرد: سیاست اینکه حتی یک دانش آموز بیرون از مدرسه نماند در دوره‌های گذشته دنبال شده در حالی که اعتبار آموزش و پرورش کفاف نمی‌دهد؛متأسفانه برخی انتقادات ما مانند به‌کارگیری و استخدام معلمان طبق مصوبات مجلس، شنیده نمی‌شود و دست و پای مدیران آموزش و پرورش به علت برخی سیاست‌ها و تصمیمات بسته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه روز پنج‌شنبه با معاونین وزارتخانه جلسه ای درباره بودجه برگزار شد، گفت: متاسفانه بودجه 99 کاهش‌هایی نسبت به 98 دارد. مثلا فعالیت های ورزشی حدود 30 درصد کاهش دارد یا پرورشی به همین صورت ما به اقتصاد آسیب دیده و تحریم توجه داریم اما اگر دنبال مثلا تقویت آموزش زبان فارسی به عنوان عنصر انسجام بخش ملی هستیم باید سرمایه گذاری کنیم. آموزش ریاضی، تربیت اخلاقی در فضای مجازی و… امکانات می‌خواهد در حالی که در چنین شرایطی مدیران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.

 

نویدادهم افزود: آموزش و پرورش مطالبه‌گر است و درخواست ما از مسؤولین سازمان برنامه، دولت و مجلس این است که مساعدت کنند برای یکبار بودجه آموزش و پرورش بدون کسری بسته شود و مطالبات انباشته آموزش و پرورش تسویه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید