ریاض با دقت در حال بررسی پیشنهادهای تهران است؛ چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

    کد خبر :651285

الخلیج الجدید نوشت: ایران بار‌ها بر آمادگی خود برای مذاکره با عربستان سعودی، در راستای پایان دادن به سوء تفاهم‌ها بین دو کشور، تاکید کرده است؛ همانطور که عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ماه گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی آماده انجام مذاکرات مستقیم یا با واسطه، با همسایگان خود است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: با اینکه رسانه‌ها چندان به این مساله نپرداخته اند؛ اما مذاکرات سری از طریق معاون وزیر خارجه کویت، خالد الجارالله، در حال انجام است و وی تاکید کرده که کشورش حامل پیام‌های معینی از سوی ایران، برای عربستان و بحرین، در رابطه با اوضاع منطقه است.

 

به گزارش انتخاب،لازم به ذکر است که امیر کویت، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، همچنان از راه حل صلح آمیز برای تمام موضوعات مورد اختلاف، بین دولت‌های همسایه حمایت کرده و به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای انجام مذاکرات صلح بین ایران و عربستان است؛ بویژه انکه تعداد شیعیان در کویت زیاد است.

 

تا کنون، طبق گزارش منابع آگاه سعودی، ریاض با دقت در حال بررسی پیشنهادهای تهران است، که با هدف عادی سازی روابط بین دو کشور، ارائه شده است. این مهم، می‌تواند به بهبود اوضاع در منطقه، به طور کلی کمک کند، اما این احتمال پیچیده برای اصلاح روابط بین دو همسایه، باعث ایجاد یک حالت هیستری و ترس در دولت‌های غربی و دوستان ان، بویژه ایالات متحده و اسرائیل شده است.

 

از یک سو، تجهیزات مربوط به دفاع هوایی، به سرعت به عربستان وارد شده است و از سوی دیگر، مذاکرات طولانی و پیچیده‌ای در سطوح مختلف، بین وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای آمریکایی او انجام شده است.

 

طی همین مذاکرات، وزیر خارجه آمریکا به عادل الجبیر تاریخ روابط استراتژیک بین سعودی و ایالات متحده را یادآوری کرده و تاکید نمود که آمریکا نقش مهمی در حمایت از منافع عربستان ایفا می‌کند.

 

در ادامه، جینا هاسپل، رئیس سیا، به ریاض سفر کرد؛ همزمان، ولی عهد سعودی از این نشست بلند پایه فرارکرد، تا ملک سلمان به تنهایی با هاسپل دیدار کند.

 

در واقع، ترامپ هاسپل را به ریاض فرستاد، تا به پادشاه سعودی هشدار داده و به دادگاه بین المللی که در انتظار موافقت ایالات متحده، برای مشخص شدن نقش بن سلمان در ترور خاشقچی است، اشاره کند. مساله جالب توجه آنکه رسانه‌های سعودی از این نشست با عنوان «مذاکرات پیرامون منافع مشترک بین دو کشور» یاد کردند.

 

به دنبال این دیدار بین هاسپل و ملک سلمان، تحول مهمی در سیاست خارجی ریاض اتفاق افتاد و وزیر مشاور در امور خارجه عربستان تصریح کرد که سیاست سازش با ایران به نتیجه نمی‌رسد و تنها راه برای واداشتن تهران به ورود به مذاکره، وارد آوردن شدیدترین فشار‌ها علیه ان است. به این ترتیب، مشخص می‌شود که پادشاه سعودی در اتخاذ تصمیمات مستقل، بدون مشورت با واشنگتن، آزادی عمل ندارد.

 

اسرائیل نیز طبق عادت آتش بیار معرکه شده و موساد تاکید کرد که ایران می‌تواند طی تنها چند ماه، سلاح هسته‌ای بسازد. این ادعا‌های اسرائیل باعث ایجاد حالت اشفتگی و نگرانی شدیدی در ریاض شد و سعودی‌ها احساس کردند با وجود خرید سلاح‌های گران قیمت از غرب، نمی‌توانند در برابر سلاح اتمی ایران مقاومت کنند؛ علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی مواضع و نفوذ خود در لبنان، عراق، سوریه و یمن را تقویت کرده است.

 

سعودی در زمان حاضر، اوقات سخت و پر التهابی را می‌گذراند؛ پادشاه عربستان پیر است و هر لحظه احتمال بروز تغییری در رأس قدرت وجود دارد. اما سوال بزرگ آن است که آیا بن سلمان پس از نشستن بر تخت سلطنت، می‌تواند کشورش را از معضلات متعددی که در دو سطح داخلی و خارجی درگیر آن است، خارج کند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید