چرا آخرین جمعه نوامبر جمعه سیاه نام گرفت؟

    کد خبر :650837

جمعه سیاه پیش روست؛ جمعه سیاه در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در کشورهای آسیایی برگزار می شود اما وسعت آن و حجم پولی که در این روز جابه جا می شود در کشورهای اروپایی و آمریکایی با کشورهای آسیایی قابل مقایسه نیست.

 

جمعه سیاه یا حراج جمعه روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌ شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.

 

به گزارش اقتصادنیوز،دلیل خاص شدن این روز تخفیفی است که فروشگاه‌ها و سایت‌ها برای محصولات خود در نظر می‌گیرند و خیلی از فروشگاه ها و سایت ها قیمت محصولاتشان را بیشتر از ۵۰ درصد کاهش می دهند که از جمله معروف ترین آنها می توان به سایت آمازون،‌ فروشگاه های زنجیره ای والمارت و فروشگاه های لاکوست اشاره کرد.

 

چرا این روز جمعه سیاه نام گرفته است؟

 

تنش هایی که در این روز در خیابان ها، فروشگاه ها و سایر اماکن کشور به وجود می آید باعث شده است که این روز جمعه سیاه نام بگیرد.

 

تا قبل از اینکه این روز جمعه سیاه نام بگیرد یعنی تا قبل از دهه ۶۰ میلادی خیلی از مردم از این روز به بدی یاد می کردند چرا که در کشورهایی مثل آمریکا ده ها میلیون نفر به فروشگاه ها و خیابان ها هجوم برده و به گفته پلیس تعداد تصادفاتی که در آن روز رخ می دهد سرسام آور است.

 

در سال ۱۹۶۱ پلیس فلادلفیا برای اولین بار برای توصیف ترافیک سنگین روز بعد از شکرگزاری از لفظ جمعه سیاه استفاده کرد که این لفظ در روزنامه ها بازتاب وسیعی داشت و تا کنون نیز این نام بر این روز مانده است.

 

در این روز نه تنها در جاده ها و خیابان ها تعداد تصادفات سرسام آور است بلکه هجوم انبوه جمعیت به فروشگاه ها آسیب های اقتصادی زیادی به این اماکن وارد آورده و برخورد تعداد زیادی از خریداران و رقابتی که برای خرید محصولات در جریان است باعث دعوا و زد و خورد گسترده ای در سطح کشور می شود.

 

اما جمعه سیاه تنها به تصادفات و دعوا ها اکتفا نکرد و در سال ۲۰۱۰ بنابر گفته پلیس جمعه سیاه ۱۲ کشته و ۱۱۷ زخمی به جا گذاشت.

 

خشن ترین جمعه سیاه در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد زمانی که مردی به دلیل هجوم دو هزار نفر به داخل فروشگاه در اثر خفگی در گذشت و این اتفاق باعث مجروح شدن ۱۲ نفر از کارکنان فروشگاه نیز شد.

 

در سال ۲۰۱۸ سه نفر به ضرب گلوله در ایالت آلباما آمریکا در روز جمعه سیاه کشته شدند.

 

بیشترین خسارت جانی و مالی که جمعه سیاه به بار می آورد در فروشگاه های والمارت اتفاق می افتاد و به گفته خبرنگاران آمریکایی یکی از خطرناک ترین مکان ها در این روز فروشگاه های والمارت هستند به طوری که در سال ۲۰۱۱ یک زن آمریکایی برای خرید از یکی از فروشگاه های والمارت که محصولاتش را با ۶۰ درصد تخفیف می فروخت از اسپری فلفل استفاده می کرده است.

 

جمعه سیاه همیشه برای کسب و کار ها مفید است؟

 

خرده فروشان در سطح کشور از این روز به خوبی یاد نمی کنند و در این روز سهام بسیاری از سهامداران در بازار سهام با افت چشم گیری مواجه می شود.

 

به عنوان مثال در سال ۱۹۸۷ در دوشنبه بعد از روز شکرگزاری و بعد از جمعه سیاه سهام شرکت داو جونز ۲۳ درصد کاهش یافت و این اتفاق باعث شد این روز دوشنبه سیاه نام بگیرد.

 

در بازار سهام نه تنها شرکت داو جونز با افت ارزش سهام مواجه شد بلکه در سال ۱۹۲۹ سه شنبه بعد از جمعه سیاه بازار سهام با افت ۱۲ درصدی مواجه شد و این افت بی سابقه بازار سهام آسیب اقتصادی شدیدی به سرمایه گذاران وارد آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید