تاثیر فاجعه‌بار معادن شهرستان قدس بر تولید گرد و غبار و آلودگی هوا

    کد خبر :649591
تاثیر فاجعه‌بار معادن شهرستان قدس بر تولید گرد و غبار و آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به وضعیت معادن شهرستان قدس به لحاظ میزان برداشت و تولید گرد و غبار و تاثیر آن بر آلودگی هوا، گفت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست دستور تسریع در رسیدگی به این موضوع را ابلاغ کرده است.

نشست هم اندیشی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی استان، بعدظهر امروز با حضور نمایندگان شبکه تشکل‌های محیط زیستی در محل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد.

 

سعید محمودی در این نشست با اشاره به اینکه شکل‌گیری تشکل‌های مردم نهاد در کشور ما نسبت به سایر کشورها متفاوت است، افزود: نهاد‌های مدنی در دنیای توسعه یافته، بعد از جنگ جهانی و زمانی که توسعه خیلی لجام گسیخته شد رونق یافت.

 

وی با بیان اینکه در آن زمان در این کشورها دولت‌ها خیلی تمایل نداشتند مسائل اقتصادی را کنار گذاشته و آینده محیط زیستی را در اقدامات خود لحاظ کنند، ادامه داد: در این دوران وضعیت اقتصادی برای دولت‌ها مهم بود و این روند باعث شده بود دنیا از منظر محیط زیست و برداشت از منابع دچار آشوب شود.

 

محمودی ادامه داد: در دهه 60 و 70 میلادی شاخص‌های اقتصادی بورس لندن و نیویورک به اوج خود رسیده بود اما از طرفی دیگر در همان سال‌ها هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا و مشکلات محیط زیستی جان خود را از دست دادند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در این زمان کانون‌هایی از متخصصان امر که به مسائل آلودگی و بهداشت آشنا بودند تشکیل شد، بیان داشت: این کانون‌ها با استفاده از حرکت‌های مردمی توانستند جلوی دولت‌ها را گرفته و تغییر رویه را به آن ها که از منابع طبیعی سود می بردند، تحمیل کنند و نتیجه آن کنفرانس هایی بود که برای حفاظت از کره زمین تشکیل شد.

 

محمودی با بیان اینکه در این زمان نگرش دولت ها در بهره برداری از منابع تغییر کرد و این روند باعث شد که دیگر آنان صرفا به دنبال استفاده از منابع نباشند، گفت: در این دوران مشکلات در کشورهای توسعه یافته حل شده و کشمکش آنچنانی بین دولت و مردم نیست و کسانی هم که تصمیم ساز و اثرگذار هستند انسان های آموزش دیده ای هستند.

 

وی ادامه داد: اگر کشوری در حوزه محیط زیست موفق است، مردم و جوامع محلی در آن حرکت رو به جلویی کرده اند و دولت ها نظرات مردمی را پذیرفته و به آن احترام می گذارند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود افزود: بزرگترین و افتخار آمیزترین حرکت و جنبش مردمی و غیردولتی در کشور ما در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس برای حفاظت از کیان کشور و جلوگیری از تجاوز دشمنان روی داد.

 

محمودی با بیان اینکه خوشبختانه این جنبش مردمی در حوزه مسائل محیط زیستی در کشور نیز وجود دارد و سازمان محیط زیست ، سازمانی در کشور است که برای نسلهای آتی هم وظیفه دارد، اظهار داشت: موضوع دیگری که وجود دارد تناسبی است که بین سطح توقع و انتظار محیط زیستی مردم و امکانات و تجهیزاتی که در اختیار محیط زیست است، باید موجود باشد و توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه رشد انتظارات و مطالبه محیط زیستی مردم در کشور ما در دهه اخیر بسیار بوده، افزود: مطالبه امروز مردم کشور ما با کشور های توسعه یافته برابری می کند و این در حالی است که امکاناتی که در اختیار ماست با کشورهای پیشرفته متفاوت است.

 

وی با ابراز خرسندی از رشد مطالبه محیط زیستی مردم تاکید کرد: با امکاناتی که پاسخ مطالبات محیط زیستی به حق مردم که کانون‌های شناخت آن، تشکل‌های مردم نهاد هستند، فاصله داریم و باید کمک کنیم تا شرایط پشتیبانی متناسب با مطالبات، توسعه یافته و از تکنولوژی های روز دنیا در این حوزه بهره ببریم.

 

محمودی با با بیان اینکه در کشور ما نگهداری و مدیریت پارک‌های ملی نزدیک به شهر‌ها سخت است، چرا که چشم طمع فرصت طلبان به زمین خواری در این مناطق دوخته شده، بیان داشت: باید مردم محلی را نسبت به محیط زیست آگاه کرد و از ظرفیت آنها استفاده بیشتری کرد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: راه طولانی داریم تا همه بنگاه‌های اقتصادی موضوعات محیط زیستی و سلامت شهروندان را در اولویت کار خود قرار دهند و باید در این زمینه به جنبه‌های آموزشی، فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد اتکاء بیشتری داشت.

 

به گزارش فارس، محمودی در این جلسه در بخشی از سخنان خود با اشاره به حضور رئیس سازمان محیط زیست در محدوده معادن شهرستان قدس در اوایل هفته جاری، گفت: وضعیت معادن شهرستان قدس به لحاظ میزان برداشت و تولید گرد و غبار و تاثیر آن بر آلودگی هوا فاجعه بار است و رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از دیدن این وضعیت دستور تسریع در رسیدگی به موضوع معادن قدس را به محیط زیست استان تهران ابلاغ کرده است.

 

انعقاد تفاهم نامه با جهاد دانشجویی و جهاد دانشگاهی، برگزاری کارگاه های آموزشی با طلاب های علمیه، استفاده از ظرفیت کانون مساجد و مطالبه در خصوص موضوعاتی همچون نشست زمین، سفید بالک ها، پسماند، آلودگی هوا، آلودگی آب و خاک، زمین خواری و تعریف یک برنامه راهبردی با رویکرد نقش سمن ها در کاهش و حل معضلات محیط زیست تهران از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

همچنین توجه به ضرورت فرهنگسازی در حوزه محیط زیست و استفاده از ظرفیت هنرمندان در این حوزه، حضور تشکل های مردم نهاد در کمیته های تخصصی استان و تشکیل اتاق فکر برای برنامه ریزی های استان جهت بهبود برنامه ها با حضور نمایندگان تشکل های مردمی و برگزاری نشست های تخصصی و موضوعی از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

 

استفاده از ظرفیت تشکل های محیط زیستی در مطالعات و تحقیقات محیط زیست ، همکاری با ظرفیت های بین المللی همچون UN و جلوگیری از هرگونه تخریب و زمین خواری در مناطق اطراف تهران و باغات بویژه در شمیرانات و لواسان از جمله موضوعاتی بود که مورد تاکید نمایندگان تشکل های مردم نهاد محیط زیستی استان در این نشست بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید