شرط یا گروکشی/ دولت می‌گوید اگر یارانه معیشتی می‌خواهید باید اجازه دسترسی به ریز حساب‌هایتان را بدهید

    کد خبر :649233

گروه سیاسی بازتاب: دولت در روزهای ابتدایی طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی، بارها و بارها اعلام می‌کرد که تمام درآمدهای حاصل از این طرح با عنوان یارانه معیشتی به مردم بازگردانده می‌شود. آن‌ها (دولتمردان) در هیچ‌کدام از نطق‌های خود از شرط و شروطی سخن نگفته بودند، اما حالا دولت شرط و شروط مختلفی برای دادن این پول به مردم گذاشته است.

 

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی، گفته است: «کسانی که دارای ملک بیشتر از ۹۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان یا درآمدهای دیگری دارند یا خودروی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دارند یا سه سفر خارجی غیر زیارتی در سال داشته‌اند، مشمول دریافت بسته معیشتی نمی‌شوند.»

 

احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه زنده گفت‌وگوی شبکه خبر نیز اعلام کرد: «از این ماه به بعد هر کس می‌خواهد بسته حمایتی معیشتی دریافت کند، چه برای 60 میلیون نفری که اخیراً دریافته کرده‌اند و چه کسان دیگری که متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند، تمام حساب‌های بانکی و تراکنش‌های مالی آن‌ها بررسی می‌شود و اگر کسی راضی نیست که به‌حساب بانکی‌اش مراجعه شود، از گرفتن بسته معیشتی در ماه بعدی انصراف بدهد.»

 

 

اینکه دولتی در یک کشور بخواهد برای تشخیص درست افراد ثروتمند و دریافت مالیات از آن‌ها، ریز حساب‌های بانکی را در رصد داشته باشد هیچ اشکالی ندارد و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز مرسوم است؛ اما رفتار و گفته‌های گذشته دولتمردان با افعال حال آن‌ها هم‌خوانی ندارد و این باعث دلخوری و ناراحتی مردم شده است.

 

رئیس‌جمهور روحانی در گزارش عملکرد 100 روزه دولتش به مردم (5 آذر 93)، با اشاره به اینکه یکی از راه​های حذف برخی دهک​ها از دریافت یارانه نقدی، اطلاع از حساب​های مالی آن‌ها است، گفت: اما این کار اعتماد مردم را از سیستم بانکی سلب می​کند و تأکید کرد که دولت این کار را نخواهد کرد چراکه ضررش بیش از منفعتش است.

 

اقدام دولت بیشتر شبیه گروکشی است. اگر می‌خواهید به حسابتان سرک نکشیم از دریافت یارانه معیشتی انصراف دهید. این در حالی است که بیشترین میزان یارانه معیشتی 200 هزار تومان است و دولت برای همین مقدار هر یک از سرپرستان خانوار را تهدید به رصد حساب‌های بانکی‌اش می‌کند.

 

این برخورد دولت و اظهارات معاون وزیر تعاون، در توییتر با واکنش گسترده کاربران مواجه شده است.

 

مجتبی نوشته است: «گروگان‌گیری به سبک تحریک روان. دولت توسط مجلس ملزم به پرداخت یارانه معیشتی شده اونم به‌صورت کامل. پس دنبال راهی برای عدم تمکین میگرده. همین حرف خودش مجدد آشوب به پا میکنه. میدونن ایرانی در مورد حریم خصوصی خودش غیرت داره. تعدی و … وظیفه دولت پرداخت با شرایطی قانونی است نه خلافش»

 

 

مهدی نوشته: «دسترسی دولت به ریز حساب‌های بانکی تمام مردم (نه‌تنها دریافت کنندگان یارانه معیشتی) ضروریست اما وقتی دولت تاکنون از قطع یارانه ثروتمندان (باتوجیه سرک نکشیدن به حساب مردم) فرار کرده است بایدهم تصمیمش ایجاد حساسیت کند؛ گویا این دولت فقط وقتی به مردم عادی میرسد اهل حساب و کتاب میشود!»

 

 

ملینا توییت کرده: «با این شرط دسترسی به حساب که برای دریافت یارانه معیشتی گذاشتن، خیلیا احتمالا مخالفت می‌کنن و منصرف می‌شن؛ که می‌شه خوش به حال آقایون بعد می‌تونن بیان اعلام کنن: ما پول می‌دادیم مردم خودشون نخواستن بگیرن»

 

 

حسین هم توییت کرده که: «جالبه، آقایون بدلیل ناکارآمدی و بی‌تدبیری، سال ۹۷ در موضوع کاهش سود بانکی کلی مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد کردن و به این علت هم قیمت ملک، خودرو، ارز و طلا فوق نجومی شد، حالا همین افزایش قیمت رو به پای پولداری مردم گذاشتن و می‌خوان یارانه معیشتی بهشون ندن!»

 

 

این بخش خیلی کوچکی از گلایه‌ها و اعتراضات کاربران و مردم به سیاست‌های دولت در خصوص پرداخت یارانه معیشتی و اقتصاد کشور است. باید منتظر بود و دید آقای دولت نسبت به افرادی که یارانه گرفته و افرادی که یارانه نگرفته‌اند شفاف‌سازی می‌کند، یا خیر؟ آیا شرط جدیدی در آینده گذاشته خواهد شد یا خیر؟

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید