همکاری ایران و ایتالیا در حوزه باستان‌شناسی

    کد خبر :648577
همکاری ایران و ایتالیا در حوزه باستان‌شناسی

رئیس موزه ملی ایران گفت: ارسال محموله بعدی الواح هخامنشی به کشور در انتظار مجوز وزارت خزانه‌داری امریکا است.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، درباره همکاری ایران و ایتالیا در حوزه کاوش و باستان‌شناسی اظهار داشت: بیش از شصت سال از همکاری ایران و ایتالیا در عرصه باستان‌شناسی، پژوهش و مرمت می‌گذرد و آثاری همچون تخت جمشید و دیگر بناهای تاریخی و جهانی ما توسط کارشناسان ایرانی و ایتالیایی مرمت و کاوش شده است.

 

نوکنده گفت: محوطه چلو در خراسان شمالی که هیچ اطلاعی از دوره مفرغ آن زمان نداشتیم، توسط ایتالیایی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و اکنون تصویر جدیدی از عصر مفرغ در خراسان داریم.

 

وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات صورت گرفته در شهر سوخته، با همکاری ایتالیایی‌ها آثاری از محوطه دهانه غلامان نیز که یک اثر تاریخی خشتی است به دست آورده‌ایم.

 

وی بیان داشت: ایران با مؤسسه باستان‌شناسی مدیترانه سابقه همکاری خوبی داشته است و با کاوشگران ایتالیایی بحث حفاظت و مرمت از آثار جهانی که در ایران وجود داشته انجام داده‌ایم.

 

نوکنده گفت: ما و ایتالیایی‌ها دو کشور صاحب تمدن کهن در جهان هستیم که تعدادی از باستان‌شناسان ایتالیایی در حوزه ایران‌شناسی، تخصص کامل دارند.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگی مبنی بر بازگشت الواح هخامنشی به کشور گفت: چند وقت پیش تعدادی از این الواح وارد کشور شد که بخشی از آن در موزه ملی به نمایش گذاشته شده است و با توجه به مکاتبات صورت گرفته با مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو تعداد دیگری از این الواح نیز در حال بسته‌بندی است و در صورت مجوز وزارت خزانه‌داری به ایران بازمی‌گردد.

 

وی ادامه داد: هنوز زمان ارسال دیگر الواح هخامنشی به کشور مشخص نشده است، ولی ما پیگیر آن هستیم که محموله آن یکجا وارد کشور شود و دیگر نیازی به محموله‌های بعدی نباشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید