چه فرقی میان شرایط فعلی ایران و کشورهای امارات و عربستان که بنزین را صددرصد گران کردند، بود؟

    کد خبر :648557

رای الیوم نوشت: قطعا رئیس جمهور مورد حمایت اصلاح طلبان ایران تصمیم درستی را در یک زمان نادرست اتخاذ کرده و قیمت بنزین را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داد؛ امری که باعث بروز تظاهرات در شهر‌های مختلف ایران شد.

 

در ادامه این مطلب آمده است: لازم به ذکر است اقتصاد ایران از مشکلات روز افزون حاصل از تحریم‌های اقتصادی شدید آمریکا، رنج می‌برد؛ از این رو، دولت روحانی تصمیم گرفت با کاهش یارانه سوخت، برخی درآمد حاصل از آن را به خانواده‌های نیازمند اختصاص دهد.

 

قیمت‌های بنزین در ایران، در مقایسه با قیمت‌های جهانی سوخت، بسیار ارزان است و همین مساله موجب استفاده ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز و افزایش میزان قاچاق آن به دولت‌های همسایه می‌شود.

 

به گزارش انتخاب،مساله جالب توجه آنکه روحانی با دو نرخی شدن بنزین در زمان احمدی نژاد مخالفت کرد و به محض انتخابش بعنوان رئیس جمهور، این طرح را لغو کرد، به این دلیل که موجب افزایش فساد می‌شد؛ علاوه بر اینکه تلاش کرد قیمت بنزین را بالا برده و یارانه آن را حذف کند، که البته با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

 

وقتی می‌گوییم اقای روحانی زمان بندی بدی را برای افزایش قیمت بنزین انتخاب کرد، مراد ما آن است که ایران، هم پیمانان آن و نفوذش در دولت‌های همسایه مهمی مثل عراق و لبنان، هدف گرفته شده و تظاهر کنندگان در این کشور‌ها خواستار پایان دادن به ائتلاف با ایران هستند.

 

در صورتی که مجلس شورای اسلامی یک سال پیش موفق شد برای جلوگیری از تظاهراتی مشابه آنچه در روز‌های اخیر در ایران اتفاق افتاد، مانع از افزایش قیمت بنزین شود، چرا در شرایط فعلی که هم مجلس و هم روحانی می‌دانند ایالات متحده و هم پیمانان منطقه‌ای ایران، برای برقراری ناآرامی در این کشور و تضعیف یا براندازی نظام، برنامه ریزی می‌کنند، با افزایش قیمت بنزین در زمان حاضر موافقت شد؟

 

باید یادآور شویم که دولت‌های نفتی دیگر نظیر عربستان و امارات، قیمت‌های بنزین را بیش از صد در صد افزایش داده و یارانه خدماتی مانند آب و برق را قطع کردند؛ اما این مساله موجب به راه افتادن تظاهرات در این کشور‌ها نشد؛ چه بسا دلیل این مهم، تعداد کم ساکنین این کشورها، بویژه امارات باشد؛ یا اینکه دولت‌های عربستان و امارات، مشت آهنینی را برای مقابله با هر گونه اعتراضی در این باره، به خدمت گرفته اند. مساله مهمتر آن است که آمریکا این دولت‌های عربی را تحریم نکرده و به دنبال تغییر نظام در آن‌ها نبوده است.

 

صرفنظر از توقف تظاهرات یا گسترش دامنه مکانی و زمانی آن، تصمیم دولت ایران در زمان فعلی، در سایه وجود فساد، میانگین‌های بیکاری رو به افزایش و شرایط دشواری که به دلیل تحریم‌ها ایجاد شده، اشتباه بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید