سندرز از بایدن و ترامپ سبقت گرفت

    کد خبر :648283

رمزگشایی از چرایی افزایش آرای سندرز در میان دموکراتها چندان دشوار به نظر نمی رسد.

 

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و یکی از اصلی ترین منتقدان سیاستهای دولت ترامپ در سنای آمریکا، روزهای خوب و در عین حال ملتهبی را سپری می کند! نظرسنجی موسسه امرسون، که اتفاقا از موسسات مورد تایید دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا محسوب می شود، شوک تازه ای را به صورت همزمان متوجه کاخ سفید و جو بایدن ساخته است. نظرسنجی ملی و سراسری امرسون نشان می دهد که برنی سندرز و جو بایدن، هر دو 27 درصد آرای عمومی طرفداران حزب دموکرات را به خود اختصاص داده اند. برنس سندرز نسبت به نظرسنجی قبلی، 2 درصد پیشرفت داشته و بایدن ، بخش اندکی از آرای خود را از دست داده است. پس از این دو ، الیزابت وارن توانسته است 20 درصد آرای عمومی را به خود اختصاص دهد. این نظرسنجی، یک پیروزی بزرگ برای سندرز، آن هم در فاصله کمتر از دو ماه تا فرا رسیدن سال جدید میلادی( زمان برگزاری رقابتهای درون حزبی دموکراتها ) محسوب می شود.

 

به گزارش نامه نیوز : رمزگشایی از چرایی افزایش آرای سندرز در میان دموکراتها چندان دشوار به نظر نمی رسد. آنچه مسلم است اینکه ماجرای اوکراین گیت و ضربه ای که طرح این مسئله به ترامپ و بایدن وارد کرده است، منجر به اقبال بخش زیادی از رای دهندگان دموکرات به سندرز شده است. نکته جالب توجه اینکه مطابق نظرسنجی امرسون، برنی سندرز تنها نامزدی است که می تواند ترامپ را در رقابت نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شکست دهد. بر اساس این نظرسنجی، در رقابت مستقیم سندرز و ترامپ، سناتور ایالت ورمونت 50 درصد و ترامپ 49 درصد آرا را در سطح سراسری کسب کرده اند. این در حالیست که در رقابت مستقیم بایدن و ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا 51 درصد و بایدن 49 درصد آرا را کسب کرده اند. همچنین این نظرسنجی نشان می دهد که در صورت رقابت مستقیم وارن و ترامپ در دور پایانی، هر دو قادر به کسب 50 درصد از آرای عمومی بوده و از این حیث، رقابت تنگاتنگ و سختی را با یکدیگر خواهند داشت. تا قبل از این، در برخی نظرسنجی ها موقعیت سندرز در مقابل ترامپ متزلزل به نظر می رسید. حتی در برخی نظرسنجی های ایالتی، سندرز به هیچ عنوان وضعیت خوبی در برابر ترامپ نداشت. اما در حال حاضر معادله کمی با قبل متفاوت شده است!

 

همان گونه که اشاره شد، انتشار نتایج نظرسنجی اخیر موسسه امرسون، انگیزه زیادی به برنی سندرز و طرفدارانش جهت ادامه رقابت با نامزدهای حزب دموکرات و ترامپ بخشیده است. برنی سندرز در واکنش به نظرسنجی سراسری اخیر موسسه امرسون، از حرکت خود و کمپین انتخاباتی و هوادارانش به سوی پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 سخن گفته است. البته هنوز زمان قابل توجهی تا برگزاری انتخابات درون حزبی دموکراتها باقی مانده است، اما به نظر می رسد سندرز توانسته است نسبت به دیگر نامزدهای حزب دموکرات، آرای بخش بیشتری از رای دهندگان مردد را نسبت به خود جلب کند. با این حال سندرز جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 مسیر بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت! او باید در ایالات اولیه و تعیین کننده ای مانند آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی و نوادا در برابر رقبای خود امتیازات مهمی را کسب کند. نظرسنجی ها نشان می دهد که حداقل در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر ، برنی سندرز شانس پیروزی بر رقبای سر سخت خود را دارد.

 

موضوع دیگری که لازم است مدنظر قرار گیرد، به رقابتهای انتخاباتی نزدیکی است که در ایالات مختلف آمریکا، خصوصا ایالات خاکستری و پاندولی در جریان است. به عنوان مثال نظرسنجی موسسه «امرسون» نشان می دهد که ۵۳ درصد از ساکنان اوهایو ترجیح می دهند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به برنی سندرز و جو بایدن دو نامزد پیشتاز حزب دموکرات رای دهند، این در حالی است که ۴۷ درصد از ساکنان اوهایو نیز طرفدار ترامپ هستند.حتی آرای ترامپ در این ایالت از «الیزابت وارن» دیگر نامزد حزب دموکرات نیز کمتر است، به گونه ای که وارن با کسب ۵۲ درصد آرا (در مواجهه مستقیم با ترامپ که ۴۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده است) پیشتاز است.

 

پیشتازی سندرز در نظرسنجی عمومی و سراسری اخیر موسسه امرسون، منجر به از بین رفتن گزینه احتمالی “اتحاد سندرز- وارن” در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوی آمریکا نشده است. این اتحاد، شاید تا قبل از فرا رسیدن سه شنبه بزرگ ، یعنی روزی که رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکراتها در چندین ایالت به صورت همزمان برگزار می شود، صورت گیرد. در حال حاضر برنی سندرز با تمام قوا سعی می کند روند صعودی آرای خود در نظرسنجی های ایالتی و ملی را حفظ کند. همان گونه که اشاره شد، سندرز تقریبا اطمینان دارد که در صورت پیروزی در انتخابات درون حزبی دموکراتها و راهیابی به دور پایانی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می تواند در ایالت خاکستری مانند اوهایو، فلوریدا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان بر رقیب سرسخت خود یعنی ترامپ پیروز شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید