آمریکا در مسیر انزوای بین‌المللی

    کد خبر :64735

اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، کره‌شمالی و ایران از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

 

1ـ گرچه هنوز این طرح برای اجرایی شدن نیاز به امضای رئیس‌جمهور دارد، اما قطعا عکس‌العمل ایران در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، حتمی بوده و با طراحی لازم در مجلس شورای اسلامی، عمل متقابل انجام خواهد شد.

2ـ مصوبه جدید کنگره آمریکا درست در زمانی که تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق دچار شکست‌های سنگین شده‌اند، نشان از عصبانیت نومحافظه‌کاران داشته و ثابت می‌کند که آمریکا اراده‌ای جدی برای مقابله با تروریسم ندارد. واضح است که آمریکا با اعمال این قبیل تحریم‌ها علیه ایران و روسیه که در خط اول مقابله با تروریسم قرار دارند، کشورها و نیروهای مبارز علیه تروریست‌ها را نشانه گرفته است.

3ـ اقدام اخیر کنگره آمریکا که با مخالفت جدی و ابراز نگرانی اروپا مواجه شده، موجب تقویت اختلافات واشنگتن با کشورهای اروپایی خواهد شد و بر سرعت انزوای واشنگتن در عرصه بین‌المللی خواهد افزود. همچنین تخاصم آمریکا با روسیه و کره‌شمالی که به نوعی کشور چین را نیز هدف قرار داده، به کاهش دوستان آمریکا منجر خواهد شد و همه این تحولات فضای بسیار خوبی را برای اقدامات دیپلماتیک ایران علیه بدعهدی‌های آمریکا فراهم کرده است. استفاده دستگاه دیپلماسی از این وضعیت، می‌تواند تهدیدهای آمریکا را به فرصت‌های مناسب برای ایران مبدل سازد.

4ـ واقعیت این است در سایه برجام که یک تعهد بین‌المللی است، فرصت‌های آمریکا برای اعمال فشار بر ایران کاملا محدود شده و اقدام اخیر کنگره نیز بیشتر به یک جنگ سرد شبیه بوده و ظرفیت اجرایی آن به مراتب کمتر از دوران قبل از توافق هسته‌ای یا برجام است. آمریکا قصد دارد با اعمال تحریم، ایران را متقاعد به خروج از توافق هسته‌ای کرده و سپس اروپا و کشورهای دیگر را با خود همراه کند و یک اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل دهد. جمهوری اسلامی ایران باید با تداوم دیپلماسی هوشمندانه خود، کشورهای اروپایی، روسیه و چین را متقاعد کند که آمریکا با بدعهدی‌های خود در مقابل اجرای برجام ایستاده است. در این مقطع باید از هرگونه حرکتی که مقابله با برجام تلقی می‌شود، خودداری کرد و از ایجاد اجماع جهانی علیه خود، اجتناب ورزید.

5ـ رسانه‌های آمریکایی سعی دارند با بزرگنمایی تحریم‌های جدید، آنها را «مادر تحریم‌ها» نامیده و به ‌زعم خود در سایه جنگ روانی ایران را مرعوب کنند. اما واقعیت این است که تحریم‌های احتمالی علیه ایران با تحریم‌هایی که علیه کره‌شمالی یا روسیه مطرح است، بسیار تفاوت دارد. تحریم‌های ایران در واقع تکرار تحریم‌های گذشته و بدون پشتوانه جهانی و تائید شورای امنیت است و نشان می‌دهد که استفاده از حربه تحریم، نسبت به گذشته ناکارآمدتر شده است.

6ـ جمهوری اسلامی ایران مطمئنا در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد. در عین حال افزایش انسجام و اتحاد ملی و تقویت قدرت و بنیه دفاعی کشور، قوی‌ترین و جدی‌ترین واکنش به تحریم‌های آمریکا خواهد بود. باید انسجام ملی و بنیه دفاعی کشور را تقویت کرده و راهمان را در مسیر اقتدار بنیه دفاعی‌ کشور ادامه ‌دهیم. آمریکایی‌ها حدود 40 سال، ایران را با حربه‌های مختلف از جمله تحریم تحت فشار قرار داده و به لطف الهی در همه مراحل شکست خورده‌اند. قطعا فشارهای اخیر آمریکا نیز همین سرنوشت را تجربه خواهد کرد.

محسن پاک‌آیین – کارشناس مسائل بین‌الملل

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید