اگر حیوان وحشی در نزدیکی محل زندگی‌تان دیدید به محیط زیست اطلاع دهید

    کد خبر :647197
اگر حیوان وحشی در نزدیکی محل زندگی‌تان دیدید به محیط زیست اطلاع دهید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از شهروندان خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی در اطراف جاده‌ها، شهرها و روستا‌ها به محیط زیست اطلاع دهند.

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان هفته گذشته از منطقه حفاظت شده ورجین در شهرستان شمیرانات بازدید کرد و در جریان رسیدگی به وضعیت حیات وحش این منطقه قرار گرفت.

 

وی در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل سرما و پوشیده شدن ارتفاعات مناطق از برف، حیات وحش منطقه برای تغذیه به سمت پایین دست حرکت می‌کنند، افزود: در چنین شرایطی تداخل حیات وحش با حریم‌های شهری و روستایی می‌تواند باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی شود.

 

وی با بیان اینکه با آغاز بارش‌ها و حرکت حیات وحش به سمت پایین دست، به‌طور معمول علوفه‌دهی دستی توسط محیط‌بانان منطقه آغاز می‌شود، اظهار داشت: در این ایام و در استان تهران تعلیف حیات وحش در مناطق حفاظت شده ورجین و تا حدی پارک ملی خجیر و سرخه حصار، در دستور کار محیط زیست استان بوده و بصورت مستمر تا زمانیکه حیات وحش بتواند غذای خود را به‌طور طبیعی و مناسب بدست آورد ، انجام می شود.

 

محمودی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر شهروندان هم رفتار مسؤولانه‌ای با حیات وحش به‌ویژه در فصل سرما از خود نشان داده‌اند، تصریح کرد: شهروندان در صورت علاقه‌مندی به علوفه دهی به حیوانات مخصوصا پستانداران چهارپا و شاخص مثل قوچ و میش و آهو‌، حتما با پاسگاه‌های محیط‌بانی منطقه هماهنگ کرده و از علوفه دهی دستی به حیوانات خودداری کنند.

 

وی گفت: مردم می‌توانند برای مشاهده زیبایی‌های طبیعی و حیات وحش به مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان تهران مراجعه کنند چرا که برای ما آشتی و مهربانی مردم با حیات وحش اهمیت دارد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین خاطر نشان کرد: از شهروندان انتظار داریم در صورت مشاهده حیات وحش در اطراف جاده‌ها و شهرها و روستا‌ها موضوع را بلافاصله به نزدیکترین پاسگاه‌های محیط بانی یا گشت‌های محیط زیست که در سطح مناطق تحت مدیریت هستند اطلاع دهند.

 

به گزارش فارس، محمدرضا خویشتن دار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به گشت و پایش‌های شبانه روز ماموران یگان حفاظت در سطح استان، گفت: از ابتدای آبان تاکنون حدود 40 قبضه اسلحه شکاری اعم از ساچمه زنی و گلوله زنی در سطح استان کشف و ضبط شده است، افزود: همچنین بر این اساس حداقل 40 نفر شکارچی غیر مجاز دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از این کشفیات در لحظه شروع به شکار و قبل از اقدام به شکار بوده است، اظهار داشت: کشف و ضبط سلاح شکاری قبل از اقدام به شکار بدلیل اینکه از کشته شدن و آسیب دیدن حیات وحش جلوگیری شده است، از اهمیت زیادی برای محیط زیست برخوردار است.

 

خویشتندار همچنین از آغاز سرشماری پستانداران شاخص در استان تهران هم خبر داد و تصریح کرد: این سرشماری گونه هایی همچون قوچ و میش ، کل و بز ، جبیر و آهو را شامل می شود.

 

وی در پایان گفت : گشت و پایش‌های شبانه روزی توسط ماموران یگان حفاظت استان در مناطق تحت مدیریت انجام می شود و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید