واکنش شدید روسیه به اقدامات آمریکا در سوریه

    کد خبر :646368

دولت روسیه تلاش آمریکا برای باقی ماندن در سوریه و تصرف نفت این کشور را محکوم کرد.

وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) اقدامات اخیر آمریکا را در سوریه، از جمله اعزام نیروی نظامی برای تسخیر میادین نفتی شمال این کشور، «مخرب و متناقض» با تلاش‌ها جهت پایان دادن به بحران سوریه دانست.

 

«اُلِگ سیرومولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «ریانووستی» گفت علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها به شکل غیرقانونی در سوریه هستند اما مسکو باز هم خطوط ارتباطی با واشنگتن درخصوص سوریه را باز نگاه داشته است.

 

به گزارش فارس، سیرومولوتوف با بیان اینکه ارتباط مسکو با واشنگتن و دیگر طرف‌ها جهت دستیابی به ثبات پایدار در سوریه و شکست کامل تروریسم است، توضیح داد:‌ »یک سوال وجود دارد، آیا شرکای غربی برای چنین همکاری آماده هستند؟ اقدامات مخرب و متناقض آمریکا در سوریه، که یک بار از آن خارج می‌شوند و دوباره به بهانه مراقب از چاه‌های نفت در برابر داعش به آن باز می‌گردند، کمکی به حل بحران نمی‌کند».

 

وی با تاکید مجدد بر غیرقانونی بودن حضور نظامیان آمریکایی در خاک سوریه، تصریح کرد: «ما قادر بودیم همکاری نظامی خوبی در سوریه برقرار کنیم تا از امنیت هوانوردی کشور خود مطمئن شویم».

 

به نوشته ریانووستی، این مقام روس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع عملیات نظامی ترکیه با اسم رمز «چشمه صلح» در شمال سوریه پرداخته و خبر داد که در پی این عملیات صدها تروریست داعشی از زندان‌های این منطقه گریخته و آزاد شده‌اند.

 

سیرومولوتوف ضمن ابراز نگرانی شدید از رها شدن مجدد تروریست‌ها بازداشتی داعشی در میدان نبرد، تصریح کرد: «ما هنوز آمار دقیقی از تعداد تروریست‌هایی که آزاد شده‌اند، نداریم… [روسیه] از این مسئله بسیار نگران است زیرا تروریست‌های آزاد شده داعشی می‌توانند پتاسیل جنگی این گروه را مجددا احیا کنند».

 

وی در ادامه مصاحبه افزود: «برای خنثی‌سازی این تهدید و در کل، ممانعت از احیای پتانسیل تروریستی داعش، لازم است که ابتدا به ساکن مانع از سر گیری درگیری‌ها و خصومت‌ها در منطقه شویم و سپس حاکمیت و تمامیت ارضی [دولت] را بر تمام سوریه احیا کنیم».

 

معاون وزیر خارجه روسیه به ادعای آمریکا درباره کشتن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش در جریان حمله هوایی نیز اشاره کرده و گفت ارتش روسیه هیچ اطلاعاتی درباره نتیجه آن عملیات ویژه آمریکا ندارد.

 

به نوشته ریانووستی، سیرومولوتوف با بیان اینکه وزارت دفاع آمریکا اظهارنظرهای لازم درباره این موضوع را ارائه کرده، توضیح داد: «ارتش ما که در میدان [نبرد در سوریه] است، اطلاعات معتبری درباره واقعیت و نتیجه کشته شدن ابوبکر البغدادی ندارد».

 

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گریزی به موضوع مذاکرات صلح افغانستان و دخالت آمریکا در آن زد و گفت:‌«هیچ درخواست رسمی از سوی طرف آمریکایی برای همکاری در مبارزه با تروریسم در افغانستان دریافت نکردیم».

 

به نوشته ریانووستی، سیرومولوتوف اما با اشاره به همکاری سازنده نماینده‌های ویژه واشنگتن و مسکو در موضوع افغانستان، اضافه کرد: «در چارچوب این تماس‌ها، ما تلاش می‌کنیم رویکرد خود برای ایجاد شرایط بین‌المللی مطلوب جهت پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه در افغانستان و آغاز مذاکرات صلح مستقیم بین طرف‌های درگیر افغان را هماهنگ کنیم».

 

وی همچنین افزود: «علاوه بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان در مرکز همکاری‌های مشترک با واشنگتن قرار دارد… تماس‌های فشرده در این چارچوب به ارزیابی تهدید در منطقه کمک می‌کند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید