ابعاد حمایت سیاستمداران آمریکایی از آشوبگران

    کد خبر :646073

تحلیلگر رادیو بین المللی چین ابعاد حمایتهای سیاستمداران آمریکایی از آشوبگران در نقاط مختلف جهان را تحلیل کرد.

 

به گزارش مهر به نقل از رادیو بین المللی چین، در این تحلیل آمده است:

 

مجلس سنای کنگره آمریکا ۲۸ آبان طرح به اصطلاح «طرح قانونی حقوق بشر و دمکراسی هنگ کنگ» را بررسی و تصویب کرد. مهمترین ماده این طرح این است که امتیازات ویژه تعرفه هنگ کنگ از تمدید خودکار به رسیدگی سالانه تبدیل شده است. یعنی اینکه آمریکا می تواند شمشیر ابطال آن را بالا نگهدارد و به فرود آن تهدید کند. هدف اصلی از آن مخالفت با مهار خشونتها و احیاء نظم از سوی دولت منطقه اداری ویژه هنگ کنگ و مانع تراشی بر سر راه دولت مرکزی چین برای نجات هنگ کنگ است.

 

در تفسیر «روزنامه گلوبال تایمز» چاپ چین نوشته شده است: این طرح قانونی به شدت کلمات زیبای «حقوق بشر» و «دمکراسی» را آلوده است و باید نامش به «طرح قانونی حمایت از خشونتهای هنگ کنگ» تبدیل شود. این طرف علنا در کنار اغتشاشگران هنگ کنگ ایستاده و هدف آن علیه دولت منطقه اداری ویژه و پلیس هنگ کنگ است که برای جلوگیری از تبدیل خشونتها به فاجعه هرج و مرج طلبی سرسختانه تلاش می کنند.

 

مطرح کنندگان طرح نامبرده شامل گریس سمیس رییس کمیتۀ چین کنگره و بخش اجرایی آمریکا و دو سناتور مارکو روبیو و تام کاتن هستند.

 

هنگام مرور بیانات گذشته این سیاستبازان متوجه می شویم که هدف آنها در طرح قانونی هنگ کنگ با نمایش‌هایشان در مسائل مربوط به شین جیانگ و تبت یکسان است، یعنی اینکه در راه توسعه چین گودالهای بیشتری حفر کنند، سرعت رسیدن چین به آمریکا را کند و موقعیت استیلای آمریکا را حفظ کنند.

 

مارکو روبیو همیشه خود را رهبر مهاجران کوبایی و جنبش مردمی دانسته، با سیمای «تندترین پیشگام ضد چین» ظاهر می شود، در آمریکا که پوپولیسم رایج است، مقداری سرمایه سیاسی کسب کرده است. او در ماه ژوئن پیشنهاد کرد که با قانونگذاری از انحصار هوآوی دفاع نکند. این اقدام او، سیمای دروغین آمریکا در نگهبانی از حق مالکیت معنوی کاملاً را آشکار کرده است.

 

روبیو به شدت با امضای برجام از سوی دولت اوباما مخالفت کرد و یکی از حامیان خروج آمریکا از برجام بود. وی گفت که باید فشار حداکثری به ایران ادامه بیابد تا تهران به برنامه هسته ایش خاتمه دهد. حتی علنا به امکان حمله به تاسیسات هسته ای ایران برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای اشاره کرد.

 

سنارتور تام کاتن برای چینیها چندان آشنا نیست، اما برای مردم ایران غریبه نیست. در روزهای اخیر ایران به خاطر افزایش قیمت بنزین ناآرام شد، کاتن در توئیتر خود مدعی شد: ما باید در کنار معترضان دلیری که خواهان پاسخگو کردن آیت الله ها هستند، بایستیم.» پیشتر وی گفته بود که ارتش آمریکا با دو دست حمله می تواند ایران را شکست دهد.

 

در حال حاضر دولت ایران برای حفظ ثبات و آرام کردن احساسات مردم اقدام می کند، اما کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا فقط نگران آنند که آشوب کافی نباشد و خیلی زود خاموش شود، لذا با تمام نیرو به آتش افروزی می پردازند. مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا علنا از اعتراضات قهرآمیز پشتیبانی کرد و گفت: ایالت متحده با شماست. آنان این شعار را در هنگ کنگ هم سر دادند. نتیجه این که یک راهپیمایی عادی علیه بازنگری در طرح قانونی فرار مجرمان به اقدامات قهرآمیز افراطی ۵ ماهه تبدیل شد. هنگ کنگ معروف به مروارید شرق که بیش از ۲۰ سال آزادترین مجمع اقتصادی جهان انتخاب می شد، حالا در همه جایش اثر رکود و ویرانی دیده می شود.

 

در حال حاضر هنگ کنگ در موقع کلیدی مهار خشونتها قرار دارد، آمریکا با طرح قانونی حقوق بشر و دمکراسی علنا در کنار اغتشاشگران ایستاده است و هدفش برای بازدارندگی توسعه چین با سوء استفاده از مساله هنگ کنگ برای همه روشن است، نه فقط چینیها، بلکه مردم جهان از جمله ایران نیز این قصد آمریکا را فهمیده اند.

 

دسترسی به توسعه بدون فضای ثبات میسر نخواهد بود، باید محیط صلح آمیز امروز را گرامی داریم. آمریکا بارها به انقلاب رنگین دست زده اما چه در هنگ کنگ چین چه در ایران در نهایت با شکست شرم آور مواجه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید