نظام حکمرانی ناظر بر تحول اقتصاد دیجیتال در کشور وجود نداشته است

    کد خبر :645946

معاون توسعه کارآفرینی وزیر کار با بیان اینکه تاکنون نظام حکمرانی ناظر بر تحول اقتصاد دیجیتال در کشور وجود نداشته است گفت: سهم ایران از کسب و کارهای حوزه دیجیتال بسیار ناچیز است.

 

عیسی منصوری در مراسم «آغاز به کار بنیاد ملی کارآفرینی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاک‌چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» که امروز (پنجشنبه ۳۰ آبان) با حضور محمد شریعتمداری وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در راستای نهادسازی و قاعده‌مند کردن فضای کسب و کار و اشتغال، اخیراً موضوع نهادسازی و توسعه نهادها را آغاز کردیم تا بتوانیم نهادهای توسعه‌ای را بسط و قاعده‌مند کنیم. یکی از این نهاد، بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های اینترنت اشیاء، بلاک‌چین و هوش مصنوعی است.

 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نوع ورود ما به موضوع اشتغال، اندکی متفاوت از سیاق جاری کشور و همچنین سنوات گذشته است، درباره ارزش افزوده کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات در دنیا گفت: روند موجود در دنیا نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۲ ارزش کسب و کارهای حوزه آی‌تی به حدود ۶۰۰۰ میلیارد دلار می‌رسد درحالی‌که در سال ۲۰۱۵ این میزان حدود ۴۳۰۰ میلیارد دلار بوده است.

 

منصوری ادامه داد: اگر سهم ایران از بازار حوزه آی‌تی را حدود یک درصد از این بازار در دنیا بدانیم، باید امروز درآمد کشور ما در کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات حدود ۴۰هزار میلیارد تومان باشد اما متأسفانه به دلیل اینکه معمولاً اقدامات ما معطوف به حوزه‌های محدود در کسب و کارهای فناوری اطلاعات است، درآمد کشور از محل حوزه آی‌تی بسیار محدود و ناچیز است.

 

وی با تأکید بر اینکه در دنیا ۷۰ درصد ارزش افزوده حوزه فناوری اطلاعات مربوط به بخش تولید محتوا است و فقط ۳۰ درصد به حوزه زیرساخت و شبکه اختصاص دارد، افزود: این در حالی است که در کشور ما این سهم برعکس است و بیش از اینکه به حوزه تولید محتوا بپردازیم، به زیرساخت و شبکه توجه شده البته قطعاً باید این را بپذیریم که زیرساخت و شبکه، لازمه ورود به فضای تولید محتوا است اما باید نظام حکمرانی کشور در کسب و کارهای دیجیتال را در جهت تولید محتوا، توسعه اکوسیستم کارآفرینی و توسعه پلتفرم سوق دهیم.

 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برای آنکه دولت در مواجهه با کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال، رویکرد فعال داشته باشد، انتظار داریم انجام مداخلات توسعه‌ای، نهادسازی و توسعه اکوسیستم را مورد توجه قرار دهد.

 

منصوری اظهار داشت: ما در حوزه تولید محتوا و حوزه آی‌تی، فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم از جنس «پَسینی» است یعنی بخش خصوصی فعالیتی را آغاز می‌کند و دولت آن را افتتاح می‌کند درحالی‌که ورود ما به تکنولوژی، باید از جنس «توسعه پیشینی» باشد به این معنا که پیش از ورود بخش خصوصی، دولت زیرساخت‌ها را برای فعالیت آنها فراهم کند.

 

به گفته وی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنای خود را بر توسعه کارآفرینی و تکیه بر ورود به حوزه‌هایی که نظام اجرایی کشور کمتر به آن توجه داشته، قرار داده است.

 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه تاکنون نظام حکمرانی کشور ناظر بر تحول اقتصاد دیجیتال نبوده است، گفت: در این راستا امروز به تدریج گام برداشته‌ایم چرا که در بین الگوهای کشورهای مختلف در مواجهه با اقتصاد دیجیتال، مُدلی که در ایران برای مواجهه با توسعه کسب و کار و اشتغال در حوزه اقتصاد دیجیتال جواب می‌دهد، مدل «دولتی ـ خصوصی» در قالب بنیاد است که باید با دو رویکرد توسعه اکوسیستم و پلتفرم‌سازی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید