دستگاه اندازه گیری ناهنجاری های اسکلتی بدن ساخته شد

    کد خبر :645931

محققان دانشگاه خوارزمی موفق به ساخت دستگاهی که ناهنجاریهای بدن را اندازه می گیرد، شدند؛ این دستگاه می تواند برای غربالگری کودکان استفاده شود.

 

حمیدرضا زنگویی، یکی از محققان پروژه ساخت و تولید دستگاه اندازه گیری ناهنجاری های بدن اظهار کرد: ما موفق شدیم دستگاهی را بسازیم که بدن را آنالیز می کند و در مدت زمان کوتاهی ناهنجاریهای بدن را نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه این دستگاه بیشتر در حوزه پزشکی و درمانی کاربرد دارد، بیان کرد: سیستم دستگاه طوری طراحی شده است که با مادون قرمز کار می کند و دوربینی دارد که روی سقف نصب می شود؛ به واسطه تجهیزات دستگاه می توان بدن را آنالیز کرد.

 

زنگویی با بیان اینکه به واسطه این دستگاه بدن فرد از سه منظر قدامی، جانبی و خلفی آنالیز و غربال می شود، بیان کرد: ناهنجاریهای اسکلتی بدن مانند «سر به جلو»، «پشت صاف»، «لگن نابرابر»، «زانوی پرانتزی»، «زانوی عقب رفته»، «زانوی ضربدری»، «شانه نابرابر»، «پای پرونیت» و…توسط دستگاه قابل شناسایی هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه به این واسطه می توان تمرینات کششی را به فرد برای جلوگیری از عارضه های بعدی ارائه کرد، گفت:اندازه گیری سریع کلیه ناهنجاری های آناتومی بدن، قابلیت نورم سازی لحظه به لحظه با هر نوع ناهنجاری، ایمن بودن آن برای بدن، امکان بکارگیری راحت توسط ارزیابان، قابلیت ارائه تمرینات حرکات اصلاحی مناسب هر ناهنجاری از ویژگی ها و مزیت های دستگاه به شمار می رود.

 

وی افزود: این دستگاه نمونه خارجی ندارد و صفر تا صد بدن را مورد غربال قرار می دهد.

 

وی با بیان اینکه سن خاصی برای استفاده از دستگاه تعیین نشده، ادامه داد: این دستگاه به دلیل اینکه برای غربالگری بدن کاربرد دارد بهتر است که برای غربال کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

این محقق خاطر نشان کرد: مراکز درمانی، بیمارستان ها، مدارس، دانشگاهها و … می توانند از این دستگاه استفاده کنند؛ تاکنون این دستگاه در مراکزی در استانهای اهواز، بیرجند و بجنورد استفاده شده است.

 

به گفته زنگویی، این دستگاه شامل یک قلم مجهز به سنسور مادون قرمز و بسته نرم افزاری BLA است که کلا توسط این تیم در دانشگاه خوارزمی طراحی شده است.

 

به گزارش مهر، این طرح توسط محمد یوسفی دکتری بیومکانیک ورزشی در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی ساخته شده است. این طرح در نمایشگاه فتونیک و لیزر ارائه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید