پمپئو به‌دنبال خروج امن از دولت ترامپ

    کد خبر :645860

روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا آنقدر داغ و پرحرارت شده که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا از بیم سوختن در این آتش می‌خواهد آرام و بی‌سر و صدا استعفا دهد.

 

او خودش در روزهای اخیر در گفت‌و‌گوهای خصوصی با سه جمهوریخواه سرشناس گفته است که قصد کاندیدا شدن برای انتخابات سال آینده سنا را دارد و به همین خاطر می‌خواهد از دولت ترامپ استعفا دهد. این در حالی است که پمپئو پیش‌تر اعلام کرده بود، تا اوایل بهار سال 2020 در دولت ترامپ و در وزارت خارجه خواهد ماند.

 

به گزارش ایران، روند تحقیقات استیضاح ترامپ وارد مرحله حساس شهادت‎های علنی شده و روز سه‌شنبه دو مقام امنیت ملی کاخ سفید به‌نام‌های کلنل الکساندر ویندمن، کارشناس اوکراین در شورای امنیت ملی امریکا که شهادتش باعث خشم شدید و حملات کاخ سفید به او شد و جنیفر ویلیامز، مشاور مایک پنس شهادت دادند که تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین و درخواست از او برای تحقیق درباره جو بایدن در راستای اهداف امنیت ملی امریکا نبوده است. این روند به حیات سیاسی مایک پمپئو به‌عنوان وزیر خارجه امریکا آسیب می‌رساند و خود او نیز به نظر می‎رسد، نگران است هرچه بیشتر در دولت ترامپ بماند و بیشتر مورد نقد قرار بگیرد. زیرا اگر بپذیرد که از محتوای تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین خبر داشته، باید پاسخگو باشد و اگر هم بگوید از هیچ چیز خبر نداشته مورد نقد قرار می‌گیرد که چرا به‌عنوان وزیر خارجه از این اتفاق مهم خبر نداشته است. او همچنین می‌داند که اگر بیش از این در دولت ترامپ بماند باید پاسخگوی انتقادهای بیشتر باشد زیرا منتقدان این سؤال را از او خواهند پرسید که چرا از دیپلمات‌های قدیمی و عاملان سیاسی کارکشته امریکا در قبال رئیس جمهوری که امور خارجه کشورش را به‌نفع خود سیاسی کرده است، دفاع نمی‌کند. تاکنون پمپئو حاضر نشده است از هیچ‌کدام از کسانی که علیه ترامپ شهادت داده‌اند، دفاع کند. در زمره این افراد کسانی چون ماری یووانوویچ، سفیر سابق امریکا در اوکراین و ویلیام تیلور، دیپلمات کارکشته هستند که در وزارت خارجه تحت نظر او کار کرده‎اند و شهادت‌های هر دو آنها بسیار حائز اهمیت است.

 

البته پمپئو از سوی ترامپ و حامیان دوآتشه‌اش هم سرزنش می‌شود. آنها می‌گویند، چرا پمپئو حمایت کافی از رئیس جمهوری نمی‌کند و جلوی کارکنان وزارت خارجه را نمی‌گیرد که شهادت‌های مخرب علیه ترامپ ندهند. ماه گذشته خود ترامپ نیز به‌طور مستقیم از پمپئو انتقاد کرد و گفت، او هنگامی که ویلیام تیلور را به‌کار گرفت «مرتکب اشتباه» شد. پمپئو، تیلور را پس از برکناری خانم یووانوویچ به‌عنوان نماینده ارشد امریکا در اوکراین برگزید.

 

مجموع این مسائل باعث شده تا پمپئو در حال برآورد موقعیت برای خروجی زودتر از موعد و تا حد امکان آرام و بی‌سر‌وصدا از دولت ترامپ باشد. این را سه جمهوریخواه ارشد که در روزهای گذشته به‌طور خصوصی با پمپئو گفت‌و‌گو کرده‌اند به رسانه‌ها گفتند و خبر دادند وی به بهانه انتخابات سنا قصد خروج از دولت را دارد. این سه جمهوریخواه ارشد که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، نمی‌دانند که پمپئو تصمیم خود درباره استعفا از دولت ترامپ را با رئیس جمهوری در میان گذاشته است یا خیر. پمپئو در حالی کاندیدا شدن برای انتخابات سال آینده سنا را بهانه استعفای زودهنگام از دولت ترامپ قرار داده است که پیشتر بارها گفته بود، کاندیدای این انتخابات نخواهد شد. مشاوران او هم پیشتر انکار کرده بودند که وی قصد استعفا از دولت را دارد. آنها روز سه‌شنبه درباره اظهارات این سه جمهوریخواه سکوت اختیار کردند. یک شخص نزدیک به پمپئو هم گفت: پمپئو تنها بر اجرای اهداف سیاست خارجی ترامپ متمرکز است و دارد مأموریت خود در وزارت خارجه را تکمیل می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید