اهرم‌های آمریکایی رشد طلا

    کد خبر :64581

 

داده‌های آمریکایی مهم‌ترین عامل اثرگذار در بازار فلزهای گرانبها مانده‌اند. فلز زرد که روز چهارشنبه تحت حمایت داده‌های سیاست پولی ایالات‌متحده قرار گرفته بود، صبح جمعه از افت شاخص‌های سهام تحت‌تاثیر اعلام درآمد «آمازون» نفع برد.

عصر روز گذشته نیز داده‌های رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود که بازارها را متاثر کرد. با عبور بهای اونس طلا از مرز میانه کانال 1200 دلار، مرزهای مقاومتی بالاتر، استحکام بیشتری نشان می‌دهند. اونس که چهارشنبه با 10 دلار جهش به بهای 1260 دلار رسیده بود، پنج‌شنبه با افتی اندک روی قیمت 1259 دلار ایستاد. جمعه با بهای 1258 دلار و نوسان‌های افزایشی آغاز شد. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1270 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین هفته ماه جولای رقم خورده باشد. به گزارش دنیای اقتصاد ، با آنکه جمعه پایان آخرین هفته کامل ماه هفتم میلادی بود، هنوز یک روز از آخرین ماه از نیمه دوم سال 2017 مانده است. دوشنبه، اولین روز هفته کاری جدید، سی و یکمین روز ماه جاری میلادی است.

اونس طلا که سه‌شنبه تا بهای 1250 دلار افت کرده بود، صبح چهارشنبه را با انتظار برای انتشار بیانیه جولای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آغاز کرد. تا اواخر شب که بیانیه بانک مرکزی آمریکا منتشر شد، عمده نوسان‌ها میان دو مرز 1245 و 1250 دلار بود، اما با انتشار داده‌های تازه، اونس به سرعت اوج گرفت و در نهایت روی مرز محدوده جدید قرار گرفت. نشست دوروزه کمیته سیاست‌گذار پولی فدرال‌رزرو چهارشنبه پایان گرفت و بیانیه‌ای که همه منتظر آن بودند، منتشر شد. چنان که انتظار می‌رفت، کمیته، نرخ‌های بهره یا سیاست پولی خود را در این نشست تغییر نداد اما اشاره کرد که به‌زودی دارایی‌های اوراق بهادار خود را کاهش خواهد داد. این به آن معناست که تشدید سیاست انقباض پولی به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. با این همه،‌ با توجه به مشخص نشدن زمان تغییر سیاست‌ها، برداشت بازارهای مختلف از بیانیه بیشتر تحت‌تاثیر تردیدهای هفته‌های گذشته درباره روند انقباض بود تا شاخص دلار افت و ارزش طلا رشد کند. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 05‌/ 94 واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد 67/ 93 واحد افت کرد. چهارشنبه بهای نفت خام هم به اوج 6 هفته‌ای رفت تا طلا کمک دیگری را نیز در کنار خود داشته باشد و آن هم به اوج 6 هفته‌ای برود.

شاخص دلار که چهارشنبه به کف 13 ماهه رسیده بود، پنج‌شنبه شاهد تعدیل نسبی روند خود شد تا طلا در چهارمین روز هفته یک دلار تضعیف شود. شاخص دلار پنج‌شنبه تا عدد 86/ 93 واحد رشد کرد. بخشی از رشد شاخص دلار البته ناشی از هضم داده‌های فدرال بود. این در حالی بود که یورو در این روز قوی ماند. با این همه، شاخص دلار صبح جمعه دوباره تحت فشار قرار گرفت. نفت خام پنج‌شنبه روند رشد خود را پی گرفت. پنج‌شنبه، گزارش رسانه‌ها نشان داد که هند در حال حرکت به سوی جذاب‌تر کردن «طلای کاغذی» (از قبیل اوراق قرضه بر پایه طلا) برای مصرف‌کنندگان داخلی است تا تقاضا برای شمش‌های فیزیکی را کاهش دهد. بازارها در مجموع، پنج‌شنبه نوسان‌های کمتری داشتند؛ چراکه پس از انتشار داده‌های چهارشنبه، متوجه داده‌های جمعه شدند.

مهم‌ترین داده روز جمعه میزان تولید ناخالص داخلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود که ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران منتشر و باعث شد نوسان‌های صبح، کمتر باشد. تا ساعت پیش گفته، شاخص دلار به عدد 72/ 93 واحد و بهای اونس به قیمت 1261 دلار رسید و بعد داده‌های جدید، بازارها را متاثر کرد. بر اساس گزارش‌ها، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل دوم سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 6/ 2درصد بوده است. رقم مورد انتظار 7/ 2 درصد بود. این داده اندکی بدتر از انتظار، روند شاخص دلار را کاهشی و روند بهای اونس طلا را افزایشی کرد. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است روند دیگری برای این دو سرمایه ثبت شده باشد. داده‌های روز جمعه رشد آمریکا، احتمال تشدید انقباض پولی را در این کشور اندکی کمتر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید