صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه

    کد خبر :645498

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران از صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه برای اولین بار خبر داد.

 

امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران در نشستی خبری با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۹۶ برای اولین بار خرید حمایتی زعفران را انجام داده است، گفت: ما در این خرید ۶۰ تن زعفران را در یک بستر الکترونیک خریداری کردیم.

 

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد زعفران در ایران تولید می شود، تصریح کرد: اما متأسفانه این محصول به نام اسپانیا و سایر کشورها معامله می شود.

 

به گزارش مهر، این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: در طول ۴۰ سال گذشته هر زمان که ارزش پول ایران تضعیف شده و قیمت ارز نوسان داشته است، قیمت زعفران نیز در بازارهای جهانی کاهش یافته است. به عنوان مثال در سال ۹۶ که قیمت ارز بالا رفت نرخ زعفران از ۱۴۰۰ یورو به ۷۰۰ یورو کاهش پیدا کرد. به عبارتی در آن سوی مرزها عده ای مهندسی می کنند که قیمت زعفران ایران باید چه قدر باشد و چقدر باید دست کشاورزان ایرانی را بگیرد و بر این اساس قیمت گذاری می کنند.

 

شالچیان با بیان اینکه در سال ۹۶ ما برای حمایت از تولید، خرید را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: قیمت ها نیز افزایش پیدا کرد که این به نفع تولید کننده داخل بود ضمن اینکه طرح به صورت شفاف اجرا شد و مشخص بود که چه کسی چقدر زعفران تحویل داده است.

 

به گفته وی این خرید جز معدود دفعاتی بود که وقتی خرید تمام شد، محصول کم نشده بود و کاملاً به اندازه خریداری شد.

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در بحث خریدهای حمایتی، تمرکز نداریم و خرید زعفران نیز توسط ما انجام نمی شود، ادامه داد: این شرکت در حال حاضر بر صادرات رب گوجه فرنگی و کیوی متمرکز شده است.

 

وی از صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه برای اولین بار خبر داد و گفت: قراردادی را در این زمینه امضا کرده ایم و قرار است حدود ۴۰۰ تن رب گوجه فرنگی برای اولین بار به صورت پایلوت به روسیه صادر شود که سازمان مرکزی تعاون روستایی از این کار حمایت می کند تا بستری برای صادرات رب های حاصل از گوجه فرنگی های مازادی که امسال از کشاورزان به صورت حمایتی خریداری شده، فراهم شود.

 

شالچیان در پایان به صادرات کیوی اشاره و تصریح کرد: حدود هزار تن کیوی به کشور ایتالیا که خود بزرگترین صادر کننده این محصول است، صادر کرده ایم.

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران گفت: که این محصول را مجددا به نام خود صادر می کنند ضمن اینکه هر کیلو کیوی صادراتی ۵۵ سنت بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید