انتقاد پورمختار از نیت سیاسی طراحان انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه

  • سیاسی
  • شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۹:۴۷
    کد خبر :645051

عضو کمیسیون قضایی مجلس از نیت سیاسی طراحان انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه انتقاد کرد و گفت: باید با استفاده از راه‌های گوناگون به سمت کاهش آمار زندانیان برویم.

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و الحاق به وزارت کشور،‌ گفت: این طرح در مجلس اعلام وصول شده و به کمیسیون قضایی حقوقی ارجاع شده است.

 

وی افزود: در امر زندان‌ها سه موضوع همزمان دنبال می‌شود که موضوع اول مربوط به فیزیک ساختمان و محل نگهداری زندانیان است. ضمن اینکه خدمات ارائه شده به زندانیان نیز در این زمره می‌گنجد. مسائل آموزشی و تربیتی زندانیان نیز ذیل این موضوع کاری است کاملاً غیرقضایی است.

 

پورمختار افزود: بخش دوم مربوط به زندانی است که موضوع پرونده و جرم و حادثه بر عهده قوه قضائیه بوده و مدیریت آن بر همین اساس است و در همین راستا دستگاه عدلیه باید درباره زندانی و مرخصی وی تصمیم‌گیری کند و بر همین اساس دستگاه قضا تعیین می‌کند که زندانی باید شامل عفو و یا تخفیف مجازات باشد یا خیر.

 

عضو کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: امر قضایی پرونده هم موضوع سوم مربوط به زندان است. نحوه و چگونگی صدور رأی و سرانجام آن ذیل این موضوع است.

 

وی گفت:‌ تمامی موارد بالا به یکدیگر تنیده است و به هیچ وجه قابلیت تفکیک از یکدیگر ندارد.

 

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: اینکه ارگان و سازمان و نهاد دیگری زندانی را به محل نگهداری مدنظر خودش ببرد و جای دیگر مدیریت امر زندانی و پرونده وی را بر عهده داشته باشد و ارگان دیگری نقل و انتقال آن را بر عهده داشته باشد همگی را دچار دردسر و مشکل خواهد کرد.

 

پورمختار گفت: طراحان انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و الحاق به وزارت کشور معتقدند که فضای کافی برای زندانیان در کشور وجود ندارد که البته این موضوع به هیچ وجه پذیرفتنی نیست چرا که راه حل آن افزایش بودجه در این زمینه است ضمن اینکه اگر سازمان زندان‌ها به وزارت کشور الحاق شود مشکلی را در این زمینه حل نخواهد کرد.

 

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: در قانون برنامه ششم توسعه پیشنهاد کردیم که اعتبار ویژه به قوه قضائیه به منظور توسعه زندان‌ها داده شود اما با مخالفت عده‌ای از نمایندگان روبه‌رو شد.

 

وی گفت: باید با استفاده از راه‌های مختلف به سمت کاهش آمار زندانیان برویم.

 

پورمختار تصریح کرد: امیدوارم که طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و الحاق به وزارت کشور با نگاه سیاسی تدوین نشده باشد و شاید آنها به دنبال تأمین و کمک برای بهبود فضای زندان‌ها این پیشنهاد را دادند.

 

عضو کمیسیون قضایی مجلس در مورد نظر قوه قضائیه درباره الحاق سازمان زندان‌ها به وزارت کشور گفت:‌ قطعاً قوه قضائیه مخالف این طرح و پیشنهاد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید