محمد هاشمی: تنها راه پیروزی در انتخابات ائتلاف است

  • سیاسی
  • شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۹:۳۱
    کد خبر :645026

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: اگر هدف پیروزی در انتخابات است، راهی جز ائتلاف وجود ندارد و این ائتلاف باتوجه به سیاست‌ها و خط و مشی‌ها تعیین می‌شود. بحث‌هایی هم که در رسانه‌ها یا فضای مجازی مطرح می‌شوند، نمی‌تواند ملاک عمل باشند زیرا معمولا تصمیم‌گیری درباره ائتلاف در لحظات آخر و با بررسی کاندیداها انجام می‌شود که ممکن است این ائتلاف به شکل لیست مشترک انتخاباتی بروز کند.

 

کارنامه دو دولت حسن روحانی و عملکرد 4ساله لیست امید در مجلس برخی از اصلاح‌طلبان را به این نتیجه رسانده است که دیگر نباید ائتلاف کنند در مقابل ایشان برخی نیز باور دارند که هنوز و در شرایطی که سرمایه اجتماعی اصلاحات نسبت به سال92 با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده است، باید ائتلاف کرد تا فتح نسبی قربانی انتظار غیرواقعی پیروزی اصلاح‌طلبانه نشود.

 

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی و از پیشگامان انقلاب اسلامی باور دارد که نیروهای سیاسی برای پیروزی در انتخابات راهی جز ائتلاف ندارند. او درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «پس از انقلاب اسلامی جریان‌های مختلفی اعم از اصولگرایی، اطلاح‌طلبی و اعتدال شکل گرفت که هیچ کدام اینها در تمام فرازونشیب‌های تمام این سال‌ها به‌تنهایی پیروز انتخابات نشدند یا به تعبیری ضریب نفوذ احزاب در جامعه به تنهایی به51درصد نمی‌رسد و از 2 و 3درصد شروع می‌شود و معمولا تا 25درصد افزایش می‌یابد؛ البته این ضریب نفوذ در برهه‌هایی تا 40درصد مشاهده شده است؛ بنابراین اگر هدف پیروزی در انتخابات است، راهی جز ائتلاف وجود ندارد و این ائتلاف باتوجه به سیاست‌ها و خط و مشی‌ها تعیین می‌شود؛ همان‌طور که اصلاح‌طلبان با نیروهای معتدل اصولگرا در انتخابات‌های سال‌های 92، 94 و 96 به ائتلاف رسیدند. بحث‌هایی هم که در رسانه‌ها یا فضای مجازی مطرح می‌شوند، نمی‌تواند ملاک عمل باشند زیرا معمولا تصمیم‌گیری درباره ائتلاف در لحظات آخر و با بررسی کاندیداها انجام می‌شود که ممکن است این ائتلاف به شکل لیست مشترک انتخاباتی بروز کند».

 

هاشمی در خصوص خواست و تمایل آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به ایجاد ائتلاف میان گروه‌های معتدل هر یک از جناح‌های سیاسی با یکدیگر اظهار کرد: «راه صحیح اداره مملکت ایجاد وحدت است. ما پیرو اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع) هستیم و فضای جامعه اسلامی را متکی بر اخلاق می‌دانیم. در چنین فضایی ضرورت دارد که مردم، مسئولان و احزاب سیاسی همه باهم در ایجاد شرایطی سالم و به دور از بداخلاقی‌های سیاسی مشارکت کنند. هدف انقلاب اسلامی این است که جامعه اسلامی در سطح جهان الگو باشد. چنین شرایطی تنها با وحدت میان نیروهای منطقی و معتدل محقق می‌شود و تردید نکنید که اختلاف‌ها ریشه‌ای نیست و سلیقه‌ای است که باید برطرف شوند تا کشور در فضایی آرام، معتدل و مبتنی بر اخلاق حرکت کند و هرکس به سهم توانایی خودش در این امر شریک باشد. مرحوم آیت‌الله هاشمی هم نظرشان همین بود و آرزو داشتند که عرصه سیاست را تؤام با اخلاق، اعتدال و وحدت ببینند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید