عضو کمیسیون امنیت ملی:

سانتریفیوژ‌های نسل 8 و 9 را هم به فردو می بریم

  • سیاسی
  • جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۰۰
    کد خبر :644593

یک نماینده مجلس گفت: متخصصان و دانشمندان ما در فردو به ابزار بسیار ویژه‌ای مسلح و مسلط هستند و سرعت تولید را می‌توانند به سرعت افزایش دهند. حد نگرانی آمریکایی‌ها از فردو برابر است با چند برابر همه سایت‌های ما، اعم از نطنز و اراک و اصفهان و تهران و کرج.

 

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که باتوجه به که ایران برای گام چهارم چندین گزینه پیش رو داشت اما چرا فعالیت کامل فردو را انتخاب کردیم؟ و حال فردو چه ویژگی‌هایی نسبت به سایر تاسیسات هسته‌ای دارد که عامل محرک این تصمیم شد؟ گفت: نکته اصلی و خیلی مهم آن متاسفانه جزو اسرار و طبقه‌بندی بالا است که خیلی نمی‌شود به آن تکیه کرد به همین دلیل هم هست که آمریکایی‌ها در مذاکرات برجامی هم همیشه نسبت به فردو حساسیت‌های بسیار بالا و ویژه‌ای داشتند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نکته دوم این است، محلی که (فردو آنجا) ساخته شده از هر نوع بمباران و خرابکاری مصونیت دارد. شکل این سایت به گونه‌ای است که اکنون هیچ بمبی و هیچ بمبارانی و هیچ فرد مخربی نمی‌تواند در آنجا اثرگذار باشد. به همین دلیل هم هست که سانتریفیوژ‌های نسل ۶ را به آنجا بردیم و انشالله سانتریفیوژ‌های نسل هشت و ۹ را هم به این مکان می‌بریم.

 

نماینده مردم دامغان تصریح کرد: اگر یادتان باشد مقام معظم رهبری یک جمله حساس و استراتژیک را بیان کردند و گفتند «هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، ما ۱۹۰ هزارسو برای توسعه کشورمان می‌خواهیم»، هم در بحث کشاورزی و انرژی و هم در مباحث دارویی و استفاده‌های صلح‌آمیز. آن سانتریفیوژهای نسل یک هرکدام یک سو تولید داشتند و الان به ۲۰ و ۲۸ سو (می‌رسد) و انشالله برای بعدی‌ها هم به ۳۲ سو می‌رسد.

 

نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که افزایش سو از لحاظ فنی چه قابلیتی را برای صنعت هسته‌ای ما ایجاد می‌کند؟ گفت: به این معناست که یکی از این سانتریفیوژها برابر ۳۲ سانتریفیوژ نسل اول است. این سانتریفیوژها به ما اجازه می‌دهد به هر مقداری که نیازمند باشیم برای مصرف داخلی تا اورانیوم غنی شده با غنای ۲۰ درصد (را تولید کنیم).

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی‌ها در اینجا وحشتی دارند که این مجموعه بتواند بالاتر از این را هم تولید کند و به همین دلیل هم حساسیت آن‌ها بر این است که حتما ناظران سازمان ملل و آژانس در اینجا حضور داشته باشند. این یکی از نکاتی است که آمریکایی‌ها نسبت به آن حساسیت و به شدت از‌ آن وحشت دارند.

 

نماینده مردم دامغان گفت: در اینجا هم باتوجه به اینکه ما اعلام کردیم و مقام معظم رهبری هم به صراحت اعلام کردند که نگهداری، تولید و مصرف سلاح هسته‌ای ممنوع و حرام است ما هم نمی‌خواهیم (سلاح نامتعارف) بسازیم ولی خوب است که این وحشت در دل آمریکایی‌ها باشد. هرچند که دنیا فهمیده آمریکایی‌ها همواره به دنبال سواستفاده از این کلمات هستند.

 

نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در اینجا حائز اهمیت است این است که متخصصان و دانشمندان ما در اینجا (فردو) به ابزار بسیار ویژه‌ای مسلح و مسلط هستند و سرعت تولید را می‌توانند به سرعت افزایش دهند. حد نگرانی آمریکایی‌ها از فردو برابر است با چند برابر همه سایت‌های ما، اعم از نطنز و اراک و اصفهان و تهران و کرج. درنتیجه این (فردو) حساسیت بالایی دارد و از طرف دیگر اوج اندیشه و پیشرفت‌های علمی ما در اینجا خودش را نشان داد و دنیا هم از اینجا وحشت دارد و می‌ترسد.

 

حسن‌بیگی در پاسخ به این سوال که نکته دیگر در این گام در فردو استفاده از پسماندهای باقیمانده از جریان غنی سازی است که کشورهای غربی از سال‌های ۸۲ ، ۸۳ و ۸۴ نیز از آن وحشت داشتند و قطع‌نامه‌های آژانس نیز در آن دوران ایران را از فعالیت در این بخش منع می‌کرد، حال باتوجه به اینکه ایران دوهزار کیلوگرم پسماند را به فردو منتقل کرده بهره‌برداری از آن چه ویژگی را به همراه دارد؟ گفت: آمریکایی‌ها همه فشارشان در برجام این بود که ما را به غنای زیر سه درصد برسانند و تا سه درصد را خیلی رویش حساسیت نداشتند.

 

وی افزود: از پسماندها به عنوان موادی که به سرعت می‌شود به سطح بالاتری رسید، استفاده می‌شود که الان اعلام کردیم تا ۵.۵ درصد می‌خواهیم افزایش دهیم و شاید تا ۶ درصد افزایش دهیم. روی این قضیه نگرانی‌های آمریکایی‌ها وجود دارد و به نوعی هم دوستانشان را از این مساله می‌ترسانند. برای اینکه ایران اگر بتواند از پسماندهایش استفاده کند و آن را به کشور دیگری نبرد از آن می‌تواند به سرعت به عنوان یک مواد معدنی و به عنوان یک سرمایه عظیمی که در گذشته در برجام نوشته شد که به دیگر کشورها فروخته شود تا روی غنی سازی آن کار کنند، استفاده کند.

 

نماینده مجلس دهم گفت: الان جمهوری اسلامی می گوید بر اساس بند ۲۲ و ۳۳ چون آمریکایی‌ها خارج شدند ما هم مجاز هستیم گام چهارم و پنجم را برداریم و (این روش) پیش‌بینی شده است. به همین دلیل هم کشورهایی که مخالف با آمریکا هستند مثل روسیه و چین دستشان باز است که به صراحت بگویند که ایران مر قانون را عمل می‌کند و از طرف دیگر اروپایی‌ها هم خلع سلاح شدند برای اینکه به آمریکایی‌ها می‌خواهند بگویند ایران مر قانون را انجام می‌دهد. در بند ۲۲ و ۳۳ پیش‌بینی شده بود که گام‌های بعدی ایران چگونه خواهد بود.

 

نماینده مردم دامغان تاکید کرد: اولا ایران می‌توانست درجا خارج شود از این مجموعه ولی این کار را انجام نداد و بر اساس گام به گام انجام شد که خوشبختانه آمریکایی‌ها امروز در یک سه راهی قرار دارند و تنها راه عبور از این بن بست این است که ترامپ را از کشورشان خارج کنند.

 

حسن‌بیگی در پاسخ به این سوال که باتوجه به حساسیت‌های تاسیسات هسته‌ای فردو و باتوجه به اظهارنظرهای وزاری خارجه اروپایی و سخنگوی اتحادیه اروپا مبنی بر انتقاد از ایران درباره فعالیت فردو حال آیا امکان دارد ایران در معرض اجماع جهانی قرار گیرد؟ گفت: بر اساس اینکه ایران مر قانون را عمل می‌کند تحت هیچ شرایطی این‌ها دستشان باز نیست که اجماع جهانی به وجود بیاورند. دنیا هم دنیایی چندقطبی شده. آمریکایی‌ها با همه دنیا دعوا دارند و شرایطش را ندارند که بتوانند اجماع درست کنند.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر هم این است که امروز روس‌ها و چینی‌ها به عنوان دو عضو دائم سازمان ملل که حق وتو دارند، این‌ها پیشرفت جمهوری اسلامی را در جهت تضعیف آمریکایی‌ها می‌دانند و لذا تضعیف آمریکایی‌ها تقویت خودشان هم می‌شود و لذا نمی‌توانند با عددهای فعلی معامله‌ای انجام دهند در عین حال که جمهوری اسلامی امروز به یک جایگاه و توان دفاعی خوبی رسیده که دنیا حاضر نیست به خاطر آمریکایی‌ها خودش را فدا کند و جنگی را در منطقه به راه بیاندازد که این جنگ به همه آن‌ها لطمه وارد کند.

 

نماینده مردم دامغان گفت: الان بزرگترین مصرف کننده انرژی در دنیا چین است و هر دلاری که روی قیمت نفت می‌رود او به شدت متضرر می‌شود. از طرفی هم روسیه در منطقه در حال جا باز کردن است و خیلی راحت در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت واقعی است. آمریکا در حال تنزل یافتن است و بخشی از این هم بر می‌گردد به تصمیمات قاطع و به‌جای جمهوری اسلامی و لذا باز هم حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی معامله‌ای انجام دهند که در آن بازنده خودشان باشند و برنده آمریکا.

 

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که دومنیک راب وزیر خارجه انگلیس گفته که اقدام ایران توافق هسته‌ای با این کشور را به خطر می‌اندازد و معنای این حرف این است که امکان دارد انگلیس به آمریکا بیش از پیش نزدیک شود و از طرف دیگر بحث برگزیت هم مطرح است که این نیز می‌تواند انسجام اتحادیه اروپا را در حفظ برجام مختل کند، حال چقدر این خطر وجود دارد که اروپا در این میان به آمریکا نزدیکتر شود؟ گفت: مگر الان انگلیس و فرانسه در کنار آمریکا نیستند؟ انگلیس که ظرف مدت سه سال سه دولتش سقوط کرده این انگلیس امروز دیگر قادر نیست که بخواهد ایران را تهدید کند و این‌ها بلوف‌هایی است که می‌زنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای ماکرون که هر لحظه احتمال دارد دولتش سقوط کند فقط سعی می‌کند ژست سه دهه قبل را بگیرد. این‌ها دیگر الان خودشان دارند تجزیه می‌شوند. انگلیسی که آن زمان انگلیس بود و شعار می‌دادند خورشید انگلیس غروب نمی‌کند امروز در موضوع برگزیت در حال فروپاشی است.

 

نماینده مجلس دهم گفت: طبیعتا این‌ها همیشه از این تشرها می‌زنند و جمهوری اسلامی نه ایران زمان شاه است و نه ایران ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته و برای این‌ها اصلا ارزشی قائل نیست که چه می‌گویند چون این‌ها جایگاهی ندارند؛ نه انگلیس نه فرانسه. فقط می‌خواهند یک نکته را به یدک بکشند که ما ابرقدرت هستیم و دارای حق وتو در سازمان ملل هستیم و مردم ما دارند از گرسنگی می‌میرند.

 

وی افزود: مردم فرانسه دارند پایان سرمایه‌داری را اعلام می‌کنند. این‌ها چگونه می‌خواهند با ایران بجنگند؟ این‌‌ها بیشتر حالت‌هایی قدیمی است و این تشرها بیشتر برای کشورهای نظیر عربستان سعودی و امارات و بحرین و کشورهای کوچک ارزشمند است و جمهوری اسلامی وقعی برای اینها قائل نیست و یقینا هیچ کاری هم نمی‌توانند انجام دهند و خودشان مصرف کننده هستند و کلاه خودشان را هم نمی‌توانند نگه دارند.

 

حسن‌بیگی در پاسخ به این که از آنجایی که پرونده ایران را دررابطه با پادمان هسته‌ای که جزئی از اجرای NPT است چند روز پیش در شورای حکام مطرح و بررسی شد حال به نظر می‌رسد زمینه این اجماع جهانی امروز نیز وجود دارد وگرنه پرونده ما به این سمت نمی‌رفت، گفت: اگر آمریکایی‌‌ها بخواهند اقدامی انجام دهند دست ایران باز است. ما به سرعت می‌توانیم اعلام کنیم که از NPT خارج می‌شویم. از NPT خارج شویم قانون بر ما آنگونه حاکم است که بر پاکستان و هند و اسرائیل حاکم است. آن‌ها هم عضو NPT نیستند و ما هرزمان می‌‌توانیم از NPT خارج شویم و آن‌ها بعد از اینکه از NPT خارج شدیم دیگر راهی برای اینکه بخواهند با ایران مقابله کنند را ندارند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز ایران در حد یک ابر قدرت با این‌ها برخورد می‌کند. شورای حکام یک وظیفه‌ای را انجام می‌دهد طبیعی است که هر موضوعی که در دنیا مطرح می‌شود شورای حکام جلسه می‌گذارد اما شورای حکام هرگز نمی‌تواند جمهوری اسلامی را محکوم کند زیرا جمهوری اسلامی بر اساس قوانینی حرکت می‌کند که شورای حکام هم عضو آن مجمع یا سازمان ملل است.

 

حسن‌بیگی در پاسخ به این سوال که به نظرتان ما به آن سمت می‌رویم که مجبور شویم از NPT خارج شویم؟، گفت: تحقیقا غربی‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. یقینا این‌ها وارد چنین ریسکی نخواهند شد چون به ضررشان است و این را فقط به عنوان یک ابزار فشار علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند که جمهوری اسلامی از آن‌ها زرنگ‌تر است و می‌فهمد که این‌ها ارزش اجرایی ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید