دلایل مخالفت آموزش وپرورش هوا با تعطیلی مدارس

    کد خبر :644445

نماینده آموزش و پرورش شهر تهران در کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت دلایل مخالفت با تعطیلی مدارس در زمان های آلودگی هوا را تشریح کرد.

 

امروز پس از دو روز تعطیلی زنگ ورزش مدارس بنا به مصوبه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران، بالاخره اولین تعطیلی مدارس به خاطر بالارفتن آلاینده های هوا ثبت شد و مدارس ابتدایی و پیش دبستانی و مهد کودک های شهر تهران تعطیل شد. این در حالی است که شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته ۱۳۳ اعلام شد و گفته می شود شاخصی که بر اساس آن درباره تعطیلی دبستان ها تصمیم گیری می شود میانگین ۱۵۰ است. هر چند کارشناسان محیط زیست اذعان دارند که تنها ملاک تعیین مضر بودن آلودگی هوا برای گروه های حساس و کودکان و حتی بزرگسالان تنها شاخص میانگین آلودگی هوا نیست.

 

به دنبال آلودگی های شهر در سال های گذشته، کمیته ای به دستور هیئت وزیران و مصوبه آن هیئت تشکیل شد به اسم کمیته مواقع اضطرار ‏آلودگی هوا که ریاست این کمیته با استاندارد تهران است و ۱۵ دستگاه در این کمیته نمایندگانی دارند و هر نماینده یک رای برای تصمیماتی که در آن گرفته می شود. آموزش و پرورش نیز در این کمیته یک نماینده دارد. زمان هایی که شاخص آلاینده های هوا از یک عددی بالاتر می رود، این کمیته تشکیل می شود. نمایندگان نهادها و دستگاه ها برای ارزیابی وضعیت و گرفتن تصمیم برای حل یا مواجهه با مشکل دور هم جمع می شوند و یکی از تصمیماتی که در این جلسات گرفته می شود تعطیلی زنگ ورزش مدارس یا تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف است. گفته می شود نماینده آموزش و پرورش در این کمیته در اکثر مواقع با این تعطیلی مخالف هستند.

 

مسعود ثقفی مشاور مدیرکل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران که نماینده آموزش و پرورش در این کمیته است، در گفتگو با  مهر درباره این کمیته گفت: وقتی شاخص آلودگی هوا به ۱۴۰ برسد معمولا زنگ ورزش مدارس تعطیل می شود. وقتی از ۱۵۰ رد بشود، درباره تعطیلی مدارس ابتدایی بحث می شود و وقتی عدد به ۱۸۰ برسد که سخن از تعطیلی تمام مدارس در تمام مقاطع می شود.

 

وی با بیان اینکه روز گذشته میانگینی که اعلام شد و بر مبنای آن بحث درباره تعطیلی مدارس ابتدایی شد، ۱۵۴ بود درباره این موضوع که آیا درباره تعطیلی مدارس رای نماینده آموزش و پرورش زمانی که بحث تعطیلی مدارس است، اثرگذار تر است یا خیر بیان کرد: خیر. رای آموزش و پرورش در تمام موارد یک رای در میان ۱۵ رای است. چون هر دستگاه نگاه تخصصی و استدلال های خود را دارد.

 

وی درباره اینکه آموزش و پرورش موافق تعطیلی یا مخالف این روند است نیز گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که تعطیلی مدارس مناسب نیست اما وزارت بهداشت خطرات را ذکر می کند و رئیس اورژانس اتفاقاتی که در روزهای گذشته رخ داده را اعلام می کند.

 

ثقفی در تشریح دلایل مخالفت با تعطیلی مدارس در مواقع آلودگی بیان کرد: من همیشه رای مخالف برای تعطیلی مدارس می دهم چرا که ما در بحث آلودگی هوا دو موضوع را داریم. یکی پرداختن به این مساله که آیا می خواهیم آلودگی را با یک تصمیم مثل تعطیلی مدارس برطرف کنیم یا کم کنیم یا اینکه می خواهیم جلوی آسیب رسیدن به بچه ها را بگیریم!

 

مشاور مدیرکل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران ادامه داد: اگر نیت ما این است که آلودگی را برطرف کنیم که باید از خودمان بپرسیم مگر بچه ها تولید آلاینده می کنند؟ تنها نکته ای که می توان در این میان گفت این است که شماری از یک میلیون دانش آموز تهرانی با سرویس به مدرسه می روند و آن خودروها تولید آلودگی می کند. عموم این سرویس ها تاکسی و وسایل نقلیه عمومی است که اگر بچه ها را به مدرسه نرسانند در سطح شهر مسافران را جا به جا می کنند. پی با تعطیلی مدارس در این مساله هم تفاوتی ایجاد نمی کند.

 

 

ثقفی درباره زاویه دیگر مساله که حفظ سلامتی دانش آموزان است نیز بیان کرد: ما چند سال پیش اندازه گیری کردیم و دیدیم میزان آلاینده هایی که داخل کلاس های درس ما هست با میزان آلاینده هایی که در اتاق خانه ها هست یک اندازه است. پس این آلاینده هایی که ما نگران هستیم سر کلاس درس به بچه ها آسیب برساند در خانه آنها هم وجود دارد. تنها تفاوت زمان رفت و آمد بچه ها و دو تا یک ربع زنگ تفریح بچه هاست که روی هم می شود یک ساعت. یعنی ما به خاطر یک ساعت و با فرض اینکه آن یک ساعت در روز را بچه ها وقتی تعطیل می شوند به خیابان نمی روند، به مراکز تفریحی نمی روند، در شهر تردد ندارند، به حفظ سلامتی اشان کمک کرده ایم!

 

وی در ادامه با اشاره به معظلاتی که تعطیلی مدارس ایجاد می کند، گفت: بسیاری از دانش آموزان پدر و مادرهای شاغل دارند. وقتی ما مدارس ابتدایی را تعطیل می کنیم به معنای این است که یا پدر و مادر شاغل باید فرزندش را به سر کار ببرد که آسیبش بیشتر است، یا به منزل کسی ببرند که بچه را نگه دارند که باز همان رفت و آمد و در معرض آلودگی بودن مطرح است و یا باید بچه را در خانه تنها بگذارند که آسیب های دیگری ممکن است داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در سنین بالاتر یعنی وقتی مدارس متوسطه را تعطیل می کنیم واقعا فرض ما این است که آنها در خانه می مانند؟ ما در مدارس نمی توانیم بچه ها را یک ساعت سر کلاس نگه داریم. با اصرار خودشان به حایط می روند و انتظار داریم پدر و مادرها فرزندان را در خانه نگه دارند؟ آیا آنها نمی روند به مراکز تفریحی، در کوچه و خیابان بازی نمی کنند و…. اما در مدرسه نهایتا یک ساعت در معرض آلودگی هستند.

 

نماینده آموزش و پرورش در کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: اگر منصف باشیم باید به این استدلال ها فکر کنیم. اما همه تنها به دنبال تعطیل کردن مدرسه هستند و راه حل دیگری برای این شهر و کمک به مردم ندارند. پیشنهاد ما همیشه این بوده که اگر می گوییم مدرسه تعطیل اولا باید در همه مقاطع تعطیل شود چون مگر چه فرقی میان کودک پایه ششم و هفتم وجود دارد؟ آیا دختران ما در متوسطه اول اندازه کودکان از نظر جسمانی در معرض تهدید نیستند؟ ضمن اینکه باید تمام ادارات و کارکنان دولت هم تعطیل شوند تا اگر قرار است تاثیری در کم شدن الودگی داشته باشد، با ترک شهر توسط خانواده این رخ بدهد و یا با همین ترک شهر آسیب کمتری متوجه بچه ها شود.

 

ثقفی گفت: اگر همین هفته سه شنبه و چهارشنبه کامل تعطیل می شد ما هم موافق بودیم و هم می شد گفت این تعطیلی تغییری ایجاد می کند. اینگونه تصمیم گیری ها یک جور مواجه غیرمسئولانه با آلودگی هوا است. هر وقت هم می گوییم با آمار بگویید تاثیر اینگونه تعطیلی ها چه بوده مثلا شهرداری می گوید ۳۰ درصد تردد در شهر کم شده است اما نمی گوید با چه مکانیزمی دارد این ۳۰ درصد را اعلام می کند و اصلا مگر کل دانش آموزان ما که با خودرو به مدرسه می روند ۳۰ درصد وسایل نقلیه شهر تهران است؟

 

مشاور مدیرکل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران در پایان درباره اینکه تفاهم نامه ای که سال گذشته میان شهرداری و آموزش و پرورش شهر تهران امضا شد در راستای تشویق بچه ها به اینکه به جای سرویس مدرسه با دوچرخه در شهر تردد کنند، چقدر موفق بوده، گفت: به همان اندازه که طرح دوچرخه سواری در تهران عملی شده است. هیچ چیزی بیشتر از آن را نمی توان پیش بینی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید