جدیدترین اخبار
23 آبان 1398 ساعت 14:48 اقتصادی کد خبر :644387

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی: مصرف بنزین ۱۰درصد بیشتر شد

امیر وکیل زاده در گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه در مقایسه با پارسال، مصرف بنزین نه و هفت دهم درصد افزایش داشته است، افزود: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است.

 

وی گفت: میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه ۳ تا ۴ لیتر است، اما در ایران، خودرو‌ها به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

 

وکیل زاده افزود: ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که اگر یک لیتر از میانگین مصرف جهانی بیشتر بنزین مصرف کنند ۱۹ میلیون لیتر اضافه مصرف داریم.

 

وی گفت: قاچاق بنزین در مقایسه با گازوییل بسیار کمتر است و با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در سال ۹۴ با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن، انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت.

 

وی گفت: پالایشگاه‌ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می‌خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می‌فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین ۴۴ سنت، تمام می‌شود.

 

وکیل زاده با بیان اینکه آماری که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده‌ها ارائه می‌دهد مربوط به شش سال پیش است افزود: اکنون ۳۵ میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهر‌ها و جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام خواهد شد.

 

وی گفت: کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است و آلودگی ذرات معلق به خودرو‌ها مربوط می‌شود نه به سوخت لذا باید به سمت افزایش کیفیت تولید خودرو‌ها برویم.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.

 

وکیل زاده افزود: توسعه سوخت سی. ان. جی در اولویت برنامه‌های وزارت نفت است، زیرا هرچه مصرف سی. ان. جی بیشتر شود مصرف بنزین کمتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه یک متر مکعب سی. ان. جی معادل یک لیتر بنزین، ارزش حرارتی دارد گفت: به علت اختلاف قیمت سی. ان. جی با بنزین، با گسترش جایگاه‌های سی. ان. جی، مصرف آن افزایش خواهد داشت.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره سامانه کارت هوشمند برخط برای سوخت خودرو‌ها افزود: این سامانه برای گازوییل وجود دارد، اما برای بنزین، وجود سامانه برخط مزیت نیست، زیرا اگر ارتباط جایگاه بنزین با شبکه قطع شود توزیع سوخت مختل خواهد شد.

 

وی گفت: البته برخط نبودن به معنای آف لاین بودن سامانه نیست، زیرا جایگاه‌ها هر چند ساعت یک بار اطلاعات خود را ارسال و این اطلاعات ذخیره می‌شود.

 

به گزارش تسنیم، وکیل زاده افزود: از ابتدای تیر امسال تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده است و ۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر نیز درخواست داده اند.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ۳ ماه پیش روزانه ۱۸ هزار تقاضا برای کارت سوخت داشتیم که در حال حاضر به ۵ هزار تقاضا کاهش یافته است.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • فردا؛ دانشگاه‌های تهران تعطیل نیستند
  • رأی محکومیت «نجفی» ابلاغ شد
  • تمامی مدارس استان تهران بجز ۲ شهرستان فردا تعطیل شد
  • صادرات ترجیحی ۲۸ میلیون دلاری کالا به اوراسیا
  • کاغذهای دپو شده از فردا ترخیص می‌شوند
  • «سیاست تحریمی» آمریکا علیه عراق؛ واشنگتن در اندیشه توطئه‌ای جدید
  • بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کمتر از ۱۰۰میلیون تومان سررسید ۹۷
  • در صورتی که تهران بیش از حد تحت فشار قرار گیرد، ممکن است دست به اقداماتی بزند که برای آمریکا فاجعه آمیز باشد
  • افتتاح فروشگاه مدرن پوشاک فرس در ایران مال
  • وزیر خزانه داری آمریکا: تهران شروط ما را بپذیرد، تمام تحریم‌ها را بر می‌داریم
  • جزئیات جلسه خودرویی مجلس با وزیر صنعت
  • افزایش 10 درصدی مشترکین کم مصرف
  • عملیات آتش‌نشانی تهران برای نجات یک سگ
  • چاووش اوغلو: تحریم ایران حاصلی برای آمریکا نداشته است
  • نظرسنجی درباره سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر
  • اصلاحات جدید بن سلمان؛ مسابقه جهانی ورق‌بازی در عربستان برگزار می‌شود
  • آیا مخالفان دولت از تحریم‌ها خشنودند؟
  • برد و دقت سامانه‌های دفاع موشکی داخلی ما را از سامانه‌های خارجی بی‌نیاز کرده
  • بهترین خواننده ۱۰ سال اخیر معرفی شد
  • عراق در یک قدمی انتخاب نخست‌وزیر جدید
  • مرجانه گلچین: هیچکس به داد بازیگران نمی‌رسد
  • تحریم و بنزین یورو۴، مانع تولید خودروی یورو۵ است
  • برگزاری جشنواره بازی‌های فکری با مواد بازیافتی
  • معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران استعفا کرد
  • تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی
  • به جای تصمیم بنزینی اخیر، با افزایش مالیات بر طبقات مرفه می‌شد نابرابری را جبران کرد
  • پرداخت یارانه بلیت مترو به شهرداری تهران بابت صرفه‌جویی سوخت
  • اخطاریه هواشناسی درباره تشدید آلودگی هوای تهران و چهار شهر دیگر
  • تغییر رویکرد موادفروشان از فضای حقیقی به مجازی
  • آغاز به کار مجدد گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست شهر تهران
  • Ad