بررسی نرخ خرید تضمینی گندم به دستور رئیسی

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۲۷
    کد خبر :644235

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، گفت: به دستور رئیس قوه قضائیه آنالیز قیمت تولید گندم برای بررسی نرخ دقیق خرید تضمینی به سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد.

نرخ خرید تضمینی گندم در مهرماه 2200 تومان از سوی دولت اعلام شد پس از آن کشاورزان اعتراضات گسترده ای داشتند که با توجه به تورم جامعه این قیمت بسیار اندک است و هشدار دادند که تولید گندم در سال آینده کاهش خواهد یافت و امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.

 

آنها دلیل صحبت‌هایشان را خرید پایین تضمین گندم در سال جاری عنوان کردند که علی‌رغم سه سال خودکفایی در تولید گندم دولت امسال مجبور می‌شود حداقل 2.5 میلیون تن گندم وارد کند که ‌به گفته آنها به تعیین نرخ پایین تضمینی گندم در سال گذشته مربوط می شود و تاکید کردند که اگر دولت نرخ امسال را اصلاح نکند این چرخه حتی بدتر از آن در سال آینده هم تکرار خواهد شد.

 

امروز نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: «رئیس قوه قضائیه دستور داده آنالیز قیمت تولید گندم به سازمان بازرسی کل کشور ارسال شود.» بررسی ارسال ‌آنالیز تولید از این جهت است که قیمت تمام شده تولید کشاورز مشخص شود و حاشیه سودی را برای آن تعیین کنند.

 

آنطور که نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران می‌گوید: «آنالیز قیمت‌ها براساس برآورد دقیق هزینه‌های نهاده‌های تولید گندم مانند کود و سم تهیه شده و به سازمان بازرسی ارسال شده است که رقمی حدود 2559.2 تومان بوده است.»

 

ایمانی گفت: امیدوار هستیم که سازمان بازرسی کل کشور همکاری کند تا دولت نرخ خرید تضمینی را برای سال زراعی آینده کمتر از 2500 تومان تعیین نکند.

 

وی گفت: رئیس قوه قضاییه با توجه به اهمیت خوداتکایی در تولید گندم از مسئولان خواسته تا خرید تضمینی گندم را مورد بررسی قرار داده و گزارشی ارائه دهند.

 

به گزارش فارس، امروزه امنیت غذایی در جهان فراتر از بحث تامین غذا است؛ کشورهای سلطه‌گر از تهدید ناامنی غذایی به عنوان ابزاری برای سلطه‌ بر دیگر دولت‌ها استفاده می‌کنند و امروزه امنیت غذایی در مناسبات سیاسی هم به شدت تاثیرگذار است. گندم مهمترین محصول اساسی و موثر در امنیت غذایی هر کشوری محسوب می‌شود و کشورها تلاش می‌کنند با بکارگیری برنامه‌ها و سیاست‌ها و پرداخت یارانه‌های کلان در تولید این محصول خودکفا شوند. کشور روسیه حدود 100 میلیون تن گندم تولید می‌کند که 43 میلیون تن آن را صادر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید