قهرمان پور، کارشناس بین‌الملل: مسئله پادمانی مطرح شده در گزارش اخیر آژانس در مورد ایران، قابل حل است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹
    کد خبر :644129

رحمان قهرمان‌پور در مورد گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرح برخی از مسائل پادمانی در این گزارش، گفت: در مسائل پادمانی به دلیل وسعت و تنوع فعالیت های هسته ای کشور ها ممکن است بین آژانس و کشورها اختلاف نطر های فنی به وجود بیاید که معمولا با توضیح رفع می شود. فیزیک هسته ای تابع مکانیک نیوتونی نیست که قطعی باشد ؛ بلکه کوانتومی است و همواره درصدی از خطای محاسبه در آن وجود دارد، به همین دلیل است که مثلا در اعلام درجه غنی سازی انجام شده همواره اندکی اختلاف محاسبه دیده می شود.

 

وی با اشاره به سابقه همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: مثلا موضوع PMD و ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران دشوارترین مساله پادمانی میان ایران و آژانس بود که در پی توافق برجام و با امضای توافقی میان ایران و آژانس در مسیر حل و فصل قرار گرفت. وقتی اختلافی در این حد مهم حل می شود واضح است مساله آلودگی ها هم حل شود مگر آنکه آژانس تسلیم فشار های سیاسی بیرونی شود. در سالهای 2004_ 2005 هم مساله آلودگی ها مطرح شد اما پس از بررسی‌هایی که انجام شد و توضیحاتی که ایران داد آژانس پذیرفت که این آلودگی منشاء خارجی داشته است.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که آنچه که در گزارش اخیر آژانس مطرح شده است ، مساله‌ بزرگی نیست ولی بعضی از رسانه‌ها تلاش کردند آن را بزرگ جلوه دهند، به ادعاهای نتانیاهو در ارتباط با تورقوزآباد اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکایی‌ها به آژانس فشار آورد که موضوع مطرح شده از سوی آنها را مورد بررسی قرار دهد. آژانس نیز در نامه‌ای از ایران خواست که این امکان فراهم شود و تهران نیز در بهار سال 1398 موافقت کرد که نمونه‌برداری صورت گیرد و آنها اکنون با توجه به اقدامات انجام شده ، منتظر توضیحات ایران در مورد این مسئله هستند و تهران هم قاعدتا توضیحات خودش را دارد.

 

وی به بخش‌های دیگری از گزارش آژانس نیز اشاره کرد و افزود: در این گزارش تاکید شده که ایران پروتکل الحاقی را که به صورت داوطلبانه اجرای آن را پذیرفته همچنان اجرا می‌کند و در راستای اجرای این پروتکل آژانس به مکان های فعالیت های هسته ای ایران دسترسی دارد. همین طور از نظارت و اطلاع آژانس از جریان فعالیت‌های اخیر هسته‌ای ایران از جمله تزریق گاز به سانتریفیوژ ها در فردو و افزایش سطح غنی‌سازی سخن گفته شده است.

 

قهرمان‌پور همچنین در پاسخ به این سوال که باید چگونه رفتار کرد که اجازه نداد از موضوع مطرح شده در گزارش آژانس صهیونیست‌ها و برخی دیگر از کشورها در راستای فشار به ایران و آژانس استفاده کنند، ادامه داد: تردیدی نیست که اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه از همان ابتدا مخالف برجام بوده‌اند و به دنبال این هستند که بحران هسته‌ای ایران را بار دیگر ایجاد کرده و از این طریق به تهران فشار بیاورند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که حل مسائل فنی بین آژانس و کشورهای عضو، تابع یکسری پروتکل‌های فنی است، اظهار کرد: هر چند روابط ایران و غرب بر عملکرد آژانس تاثیر می گذارد ولی آژانس میزانی از استقلال عمل را دارد. وقتی درباره کلیت برنامه هسته ای توافقی مثل برجام وجود دارد مساله آلودگی جزئی، موضوع جدی و خیلی مهمی نیست و می تواند حل و فصل شود. ایران نیز با توجه به سابقه همکاری خود با آژانس و آشنایی که با مسائل ریز و مهم در این زمینه دارد پیش از این مواردی که اسرائیل و آمریکا بر روی آن مانور داده‌اند را با همکاری آژانس توانسته حل کند و اکنون نیز مساله‌ی مطرح شده در جریان تعامل مناسب ایران و آژانس قابل حل است.

 

به گزارش ایسنا،وی در پایان تاکید کرد : مخالفان فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکنون نتوانسته اند دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه کنند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران غیر صلح‌آمیز و نظامی است و مساله‌ی مورد اشاره نیز با توجه به تجربه‌ای که ایران به دست آورده، قابل حل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید