رئیس جمهور موقت بولیوی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

    کد خبر :644063

«جینین آنیس» رئیس جمهوری موقت بولیوی روز چهار شنبه اخبار و اظهارات برخی مقامات و کارشناسان مبنی بر وقوع کودتا در این کشور را رد کرد و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شده است.

 

به گزارش رویترز، خانم آنیس ۵۲ ساله از رهبران مخالف و نایب رئیس دوم سنای بولیوی که بعد از کناره گیری اوومورالس به عنوان رئیس جمهور موقت بولیوی معرفی شده است گفت: من قصد دارم تا تصمیم دادگاه قانون اساسی برای اجازه دادن به مورالس برای بازگشت و شرکت مجدد در انتخابات را لغو کنم تا او نتواند در انتخابات آتی شرکت کند.

 

به گزارش ایرنا،وی افزود: من دو هدف اصلی دارم، اول لغو قانون شرکت نامحدود نامزدهای انتخاباتی و برگزاری هر چه زودتر انتخابات سراسری شفاف و آزاد در کشور که همه نامزدها بتوانند در آن حضور داشته باشند.

 

مورالس روز چهارشنبه در کنفرانس خبری در مکزیکوسیتی گفت: اگر مردم من بخواهند من آماده بازگشت هستم تا با کمک مردم کشور را بسازیم.

 

نیروهای مسلح بولیوی روز چهارشنبه از خانم «جینین آنیس» از رهبران مخالف و نایب رئیس دوم سنای این کشور که پس از استعفای اوو مورالس، خود را به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرده است، اعلام حمایت کردند و وی را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناختند.

 

«ویلیام کالیمان» فرمانده نیروهای مسلح بولیوی با صدور بیانیه ای گفت: با توجه به شرایط موجود و طبق مقررات قانونی، ما تحت فرمان شما هستیم.

 

آنیس پیشتر خود را رئیس جمهوری موقت خواند و وعده داد انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را در سریع ترین زمان ممکن برگزار کند. آمریکا اولین کشوری بود که ریاست موقت وی را به رسمیت شناخت.

 

«اوو مورالس» رئیس جمهوری سابق بولیوی که از پناهندگی سیاسی مکزیک برخوردار شده، تصمیم این سناتور بولیویایی را محکوم کرد و گفت که این تصمیم با حمایت نیروهای مسلح و پلیس که مردم را سرکوب می کردند، اتخاذ شده است.

 

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا از دولت لاپاز خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات دوباره تن دهد.

 

روز یکشنبه ۱۹ آبان ‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

 

مورالس روز دوشنبه پس از دریافت پناهندگی از مکزیک، بولیوی را ترک کرد.

 

مورالس آمادگی خود را برای حضور در انتخابات آتی بولیوی اعلام کرد

“اوو مورالس” رئیس جمهوری مستعفی بولیوی روز چهارشنبه از احتمال بازگشت به کشور و حضور در انتخابات آتی بولیوی خبر داد.

 

به گزارش رویترز، مورالس در اولین کنفرانس خبری خود بعد از استعفا در مکزیکوسیتی گفت: “ما آماده شدیم تا از پیروزی خود عقب نشینی کنیم، به خاطر برگزاری انتخابات جدید با ترکیب جدید دادگاه عالی انتخابات، اما آنها اصرار داشتند که “اوو” باید از قدرت کناره گیری کند و من نیز ترک کردم با این حال، خشونت در کشور همچنان ادامه دارد، لذا این راه حل نیست”.

 

مورالس که تقریباً در تمام سخنان خود از مردم بولیوی خواست که تقابل و خشونت را متوقف کنند، تاکید کرد که در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل اعتراض به پیشرفت اخیر در بولیوی تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

 

رهبر سابق بولیوی افزود: پیگرد قانونی نه تنها وزرا بلکه خبرنگاران، متخصصان، روشنفکران و ورزشکاران را نیز هدف قرار می دهد.

 

خانم «جینین آنیس» ۵۲ ساله از رهبران مخالف و نایب رئیس دوم سنای بولیوی که بعد از کناره گیری اوومورالس به عنوان رئیس جمهوری موقت بولیوی معرفی شده است، گفت: من قصد دارم تا تصمیم دادگاه قانون اساسی برای اجازه دادن به مورالس برای بازگشت و شرکت مجدد در انتخابات را لغو کنم تا او نتواند در انتخابات آتی شرکت کند.

 

وی افزود: من دو هدف اصلی دارم، اول لغو قانون شرکت نامحدود نامزدهای انتخاباتی و دوم برگزاری هر چه زودتر انتخابات سراسری شفاف و آزاد در کشور که همه نامزدها بتوانند در آن حضور داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید