نقش خانواده در مراقبت‌های درمانی بیماران دیابتی

    کد خبر :644038

همزمان با چهاردهم ماه نوامبر و روز جهانی دیابت بر نقش خانواده در پیشگیری از این بیماری و مراقبت از مبتلایان به آن تاکید شده است.

 

شعار روز جهانی دیابت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ “خانواده و دیابت تحت عنوان ” انتخاب شده است. این کمپین دو ساله به دنبال افزایش آگاهی از تاثیر بیماری دیابت بر خانواده‌های بیماران دیابتی و شبکه‌های حمایتی و همچنین بهبود نقش حیاتی خانواده در پیشگیری و مراقبت در برابر دیابت بوده‌ است.

 

مجموع شواهد حاکی از تاثیر مثبت حمایت‌های خانواده از مبتلایان به دیابت است. دیابت بیماری مزمنی است که مدیریت آن نیازمند خودمراقبتی طولانی مدت توسط خود بیمار است. همچنین والدین، همسر، دیگر اعضای خانواده و حتی دوستان نزدیک اغلب می‌توانند نقش حمایتی حیاتی در این زمینه ایفا کنند.

 

در کودکان مبتلا به دیابت، والدین و پرستاران آنان نقش مستقیم و کلیدی در کنترل بیماری بازی می‌کنند چرا که بیماری در سنین نوجوانی به شیوه‌ای چالش‌برانگیز تغییر و پیشروی می‌کند.

 

بررسی روی مبتلایان به دیابت نوع دو نشان می‌دهد در سنین بزرگسالی، خانواده و دیگر حمایت‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر مثبتی بر پیامدهای این بیماری و آرامش روانی فرد داشته باشد.

 

یکی از جنبه‌های تاکید شده در نقش اعضای خانواده، تضمین شناسایی و تشخیص به موقع بیماری دیابت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد چهار پنجم از والدین در تشخیص علائم هشداردهنده بیماری دیابت در فرزندانشان با مشکل روبرو هستند.

 

محققان در بررسی‌های خود بر ضرورت تقویت آموزش و آگاهی در عموم مردم تاکید دارند تا این بیماری به موقع تشخیص داده شود و بیمار تحت درمان قرار گیرد و همچنین به پیشگیری از بروز پیامدهای ناشی از این بیماری کمک شود.

 

ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری دیابت می‌تواند پیامدهای جدی برای سایرین داشته باشد. در بررسی که روی بیش از ۲۰۰۰ نفر از اعضای خانواده بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو انجام گرفت، حدود یک سوم از این افراد از تاثیرات منفی بیماری دیابت از جمله تاثیر این بیماری بر آرامش روانی، وضعیت مالی و سلامت جسمیِ سایر اعضای خانواده شکایت داشتند. همچنین در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد تقریبا نیمی از مادرانِ کودکان مبتلا به دیابت نوع یک مجبور به کاهش ساعات کاری یا تغییر محیط کار خود شده‌اند.

 

به گزارش مجله تخصصی لنست، گزارش‌ها حاکی از آن است که هزینه انسولین و کنترل گلوکز خون در بسیاری از کشورها نیمی از میانگین درآمد قابل حصول را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین هزینه‌های غیرمستقیم برای بیماران و اعضای خانواده از قبیل تاثیر آن بر توانایی کار کردن در بروز پیامدهای منفی اقتصادیِ این بیماری بر خانواده نقش دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید