پایان مورالس چگونه رقم خورد/ مردم بولیوی حسرت روزهای حکومتش را می‌خورند

    کد خبر :643717

گروه بین‌الملل بازتاب: اوو مورالس رئیس‌جمهور چپ‌گرای بولیوی بعد از چهارده سال حکمرانی مجبور به فرار از کشورش شد. او روز یکشنبه به دنبال سه هفته اعتراض مردمی نسبت به تقلب درنتیجه انتخابات اخیر در این کشور و افزایش فشار ارتش برای استعفا، ‌از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 

بولیوی کجاست؟

بولیوی کشوری 10 میلیون نفری در همسایگی پاراگوئه، آرژانتین، شیلی، پرو و برزیل است که عموم مردم آن سرخ‌پوستان یا مستیزوها (دورگه سفید‌پوست-سرخ‌پوست) تشکیل می‌دهند. فقر، فساد اداری و مشکلات مدیریتی در آن چیزی نیست که پنهان شدنی باشد.

 

گفته می‌شود بولیوی بزرگ‌ترین پناهگاه پروانه‌ای جهان است، بیشترین معادن نمک را دارند و سویا مهم‌ترین محصول درآمدزا در کشور بولیوی است.

 

آنها شیفته فوتبال هستند ولی یکی از کابوس‌های تیم‌های دیگر بازی در لاپاز پایتخت این کشور است. در ارتفاع چشمگیر ۳۶۰۰ متر از سطح دریا نفس کشیدن برای غریبه‌ها دشوار است چه رسد به 90 دقیقه بازی کردن؟ آنها در همین ارتفاع بسیاری از تیم‌های بزرگ را شکست داده‌اند.

 

 

مشکلاتی که منجر به کودتا شد

اوو مورالس 60 ساله است. یک سرخپوست متفاوت که از سال 2006 رئیس‌جمهور شد. از او به‌عنوان پرورش‌دهنده گیاه کوکا هم نام‌برده می‌شود. گیاهی که از آن کوکائین تولید می‌کنند اما برخی از مردم از برگ‌های کوکا به‌عنوان مکمل غذایی استفاده می‌کنند و آن را می‌جوند و برای این برگ‌ها احترام زیادی قائل هستند.

 

مشکلات مورالس از سه سال پیش شروع شد. او که سه دوره پیاپی رئیس‌جمهور شده بود می‌خواست برای بار چهارم در انتخابات شرکت کند و دوره ریاست جمهوری‌اش را مادام‌العمر کند. او خواسته خود را به رأی عمومی گذاشت اما اکثریت رأی‌دهندگان مخالفت خود را ابراز کردند. بااین‌حال، مورالس به آرای مردم توجهی نکرد و قضیه را به دیوان عالی کشورش برد. قاضیان دست‌نشانده‌ی مورالس در دیوان عالی به نفع او حکم دادند و او با اتکا به همین حکم در انتخابات شرکت کرد. مورالس بافاصله اندکی از رقیبش خود را برنده انتخابات اعلام کرد؛ اما به‌زودی معلوم شد که او با تقلب در انتخابات پیروز شده. مردم به خیابان‌ها ریختند و اعتراض کردند.

 

ارتش هم طرف مردم را گرفت و درنتیجه مورالس مجبور شد از کشور فرار کند.

 

 

دستاوردهای مورالس باعث حصرت مردم می‌شود؟

دستاوردهای حکومت مورالس قابل‌توجه است. در زمان به قدرت رسیدنش (سال 2005)، حدود 38 درصد مردم بولیوی زیرخط فقر زندگی می‌کردند. او در پایان حکمرانی‌اش این رقم را به 17 درصد رساند. مورالس صنایع نفت و گاز کشورش را ملی کرد و خدمات بسیاری به فقرا و محرومین کشورش کرد.

 

همچنین در دوران مورالس رشد تولید ناخالص داخلی سه برابر شد و بولیوی همچنین توانست ذخایر بین‌المللی خود را به ۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهد. موفقیت‌هایی که به نظر می‌رسد چندان برای معترضان رضایت‌بخش نبود و حالا مورالس را به آخر خط رسانده است.

 

مورالس، دوشنبه‌شب، درحالی‌که سوار هواپیما می‌شد تا کشورش را به مقصد مکزیکوسیتی (از مکزیک پناهندگی سیاسی گرفته است) ترک کند،‌ توییت زد که باقدرت بیشتری برمی‌گردد.

 

باید منتظر ماند و دید مردم بولیوی از نظامی‌های تشنه قدرت که مورالس را کنار زدند، رضایت پیدا می‌کنند یا حسرت روزهای حکومت رئیس‌جمهور سابق را می‌خورند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید