گزارش العرب، رسانه نزدیک به سعودی از

تلاش دوباره عمان برای میانجیگری میان ایران و دولت های عربی خلیج فارس

    کد خبر :643705

العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: بار دیگر پادشاهی عمان برای وساطت و در هم شکستن محاصره ایران توسط دولتهای خلیج فارس، وارد عمل شده است؛ بویژه پس از آنکه دولت آمریکا درها به سمت تهران را بسته نگاه داشته و به بازوان ایران در عراق و لبنان، فشار وارد می کند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: تلاش جدید عمان برای ذوب کردن یخ روابط بین ایران و دولتهای خلیج فارس، همزمان شده است با موفقیت عربستان در رسیدن به راه حل سیاسی بین حکومت یمنی و شورای انتقالی جنوبی، که می تواند شامل حوثی های یمن نیز بشود.

 

این بار، مسقط وزیر نفت خود، محمد بن حمد الرمحی را فرستاده است، تا به دور از هیاهوی اخبار، از نظر دولتهای خلیج فارس آگاه شود و سفر این مقام عمانی، در چارچوب شرکت در کنفرانس نفت، به میزبانی ابوظبی، انجام می شود.

 

وزیر نفت عمان، روز دوشنبه، به مذاکره با ایران دعوت کرده و گفته است که کشورش تمام تلاش خود را برای انجام مذاکره می کند و در قبال تنش های منطقه ای، بی طرف می ماند.

 

به گزارش انتخاب؛وی در جریان کنفرانس نفت در امارات، تاکید کرد که: پادشاهی عمان، همواره بی طرف بوده است؛ به این دلیل که بی طرفی، مناسب مسیری است که ما سعی داریم با طیّ آن، اختلافات را از میان برداریم.

 

پادشاهی عمان، روی این مساله حساب کرده است که دولتهای خلیج فارس، مواضع متفاوتی در قبال ایران دارند؛ برای مثال، قطر، ارتباط نزدیکی با ایران دارد؛ در حالی که عربستان، ایران را دشمن خود می داند. در این میان، کویت، نه موضع دوستی در مورد ایران اتخاذ کرده است و نه دشمنی.

 

تحلیلگران بر این عقیده اند که پادشاهی عمان، با هماهنگی کامل با ایران گام بر می دارد و اقدام جدید آن، در زمانی است که تهران به دلیل تهدیدی که برای امنیت دریانوردی دارد، درگیر یک عزلت گسترده است و همین امر، واشنگتن را بر آن داشته است تا تحریمها علیه مسئولان ایرانی را تشدید کند.

 

همانطور که تلاش عمان همزمان شده است با تحرکات مردم در لبنان و عراق، که باعث شده است دستاوردهای ایران و شبه نظامیان وابسته به آن در این دو کشور، در معرض خطر قرار گیرد.

 

مسئولان ایرانی شروع به برقراری ارتباط نزدیک با دولتهای خلیج فارس و از جمله امارات کرده اند و در انتظار رابطه نزدیک با عربستان هستند. به نظر می رسد مسئولان ایرانی سعی دارند پیامی را به ریاض برسانند؛ این در حالی است که عربستان در حل بحران یمن، موفقیتهایی داشته است.

 

در این شرایط، عمان می تواند نقش ضامنی را ایفا کند که روی حوثی ها اثرگذار است و این امکان را دارد تا از نظر سعودیها در مورد نیت حوثی ها و میزان تمایل آنها برای گشودن باب مذاکره یمنی-یمنی، تا رسیدن به راه حل سیاسی فراگیر، آگاه شود.

 

ظاهرا عمان نقش مهمی را در چارچوب توافق ریاض و گسترش دادن آن تا جایی که حوثی ها را نیز دربرگیرد، بر عهده دارد؛ بویژه آنکه عربستان هم مخالفتی با این مساله ندارد.

 

این فضای سیاسی، در وهله اول، می تواند به حل بحران یمن که تبدیل به بار سنگینی برای یمنی ها شده است، کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید