فوت ۵۰ درصد از بیماران سرطانی به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری!

    کد خبر :643601

دبیر علمی کنگره سراسری هماتولوژی و انکولوژی ایران با اشاره به فوت ۵۰ درصد از بیماران سرطانی به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری گفت: سرطان پستان و دستگاه گوارش شایع‌‌ترین سرطان‌‌های کشورند.

 

دکتر نعمت‌‌الله رستمی درباره آمار بیماران سرطانی کشور اظهار کرد: 400 هزار بیمار سرطانی در کشور داریم و سالانه 100 هزار بیمار جدید شناسایی می‌‌شوند که حدود 50 هزار نفر از این افراد، فوت می‌‌کنند.

 

وی درباره شایع‌‌ترین سرطان‌‌های کشور تصریح کرد: 30 درصد از سرطان‌‌های زنان، “سرطان پستان” است که شایع‌‌ترین سرطان در بین زنان شناخته می‌‌شود در حالیکه در بین مردان ایرانی “سرطان‌‌ دستگاه گوارش” شایع‌‌ترین نوع سرطان به شمار می‌‌رود.

 

رستمی بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان در کاهش مرگ و میر ناشی از آن تاکید و خاطرنشان کرد: آمار مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در آمریکا 10 درصد و در کشور ما 40 درصد است؛ بالا بودن درصد مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در ایران نسبت به آمریکا به دلیل تشخیص دیرهنگام این بیماری در کشور ما است!

 

وی تفاوت‌‌های نظام سلامت آمریکا و ایران در امر پیشگیری از سرطان را با ارائه مثالی تببین و تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته، “ماموگرافی” برای زنان بالای 50 سال و “کولونوسکوپی” برای مردان بالای 50 سال الزامی است و اگر افراد بالای 50 سال از انجام این معاینات خودداری کنند، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌‌گیرند و بیمه آن‌‌ها قطع می‌‌شود در حالیکه در کشور ما چنین قانونی وجود ندارد.

 

رستمی همچنین نسبت به کمرنگ بودن نقش درمان‌‌های تیمی در کشور انتقاد کرد و گفت: یکی از معضلات درمان سرطان در کشور، منسجم نبودن درمان‌‌های تسکینی و حمایتی است؛ با توجه به اینکه سرطان باعث ایجاد مشکلات روحی در بیمار و خانواده او می‌‌شود؛ ضرورت اجرای درمان‌‌های بازتوانی، تغذیه‌‌ای و حمایتی احساس می‌‌شود.

 

وی ادامه داد: البته مراکز طب تسکینی در کشور وجود دارند اما تعداد آن‌‌ها کم است و برای حمایت از تمام بیماران سرطانی کافی نیست.

 

دبیر علمی کنگره سراسری هماتولوژی و انکولوژی ایران در توضیح علت بی‌‌اعتمادی مردم نسبت به داروهای تولید ملی اذعان کرد: در کشورهای خارجی با تشکیل کمیته‌‌های علمی مستقل از دولت و مراکز خصوصی، میزان اثربخشی و عوارض دارو را صرفاً بر اساس شواهد علمی کارآزمایی می‌کنند اما در کشور ما چنین مراکزی به‌‌صورت “مستقل” از بخش‌‌های دولتی، خصوصی و کمپانی‌‌ها برای کارآزمایی داروها وجود ندارد و همین امر باعث خدشه‌‌دار شدن اعتماد مردم نسبت به داروهای تولید ملی شده است.

 

گفتنی است هجدهمین کنگره سراسری هماتولوژی و انکولوژی ایران، با هدف تبادل اطلاعات علمی جدید در زمینه درمان سرطان و با حضور متخصصین برتر این حوزه از 23 تا 25 آبان‌‌ ماه سال جاری در تهران برگزار می‌‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید