«قاچاق و واردات» چالش‌ پیش روی تولید مکمل‌های غذایی

    کد خبر :643572

عضو انجمن تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی با انتقاد از ورود قاچاق مکمل‌های غذایی به کشور گفت: واردات و قاچاق بی‌رویه، فرصت نفس کشیدن را به محصولات داخلی نمی‌دهد.

 

امیر ردائی عضو انجمن تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی با انتقاد از ورود قاچاق مکمل‌های غذایی به کشور توضیح داد: واردات و قاچاق بی‌رویه، فرصت نفس کشیدن را به محصولات داخلی نمی‌دهد.

 

وی با بیان اینکه در بازار مکمل های غذایی پتانسیل و توانمندی شرکت‌های داخلی بسیار بالا است گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌های غذایی اسیر کاغذبازی‌های اداری شده‌اند و نمی‌توانند از تمام توان تولید خود استفاده کنند.

 

عضو انجمن تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی ادامه داد: مسؤولان سازمان غذا و دارو اعلام کردند که جلوی واردات مکمل‌ها گرفته می‌شود و این اتفاق تا حدودی رخ داد اما در حال حاضر با مسئله قاچاق بی‌رویه این محصولات مواجه هستیم؛ این موضوع به دلیل رخ داده که واردات همین محصولات به صورت قانونی در کشور وجود داشته که تشخیص کالای قاچاق دشوار می‌شود و این محصولات به راحتی در بازار آزاد به فروش می‌رسند.

 

وی گفت: قسمت کوچک این محصولات به صورت قانونی وارد کشور شده و بخش اعظم آن در بازار قاچاق است.

 

تولید کننده مکمل‌های غذایی گفت: در مواقعی مشاهده می‌کنیم که همین شرکت‌ها با جعل برچسب‌های استاندارد و اصلت کالا محصولات خود را به فروش می‌رسانند؛ این در صورتی که است اگر یکی از اجناس ما برچسب نداشته باشد اجازه فروش را نداریم. یکی دیگر از معضلات تولید مکمل‌های غیرمجاز زیرزمینی است که متاسفانه نظارت جدی بر این موضوع صورت نمی‌گیرد. جای تعجب دارد که در حوزه مکمل‌ها که پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های دارو را ندارند، چرا ما باید وارد کننده باشیم؟ وقتی ما توانایی تولید داروهای مختلف را داریم، قطعا دانش و فناوری و توانایی تولید مکمل‌های غذایی را هم در اختیار داریم.

 

وی عنوان کرد: تولیدکنندگان توانایی تولید صدردصدی مکمل‌ها را دارند؛ ولی متاسفانه یک مسئله فرهنگی در کشور ما وجود دارد و آن اینکه مردم کشورمان از محصولات خارجی استقبال بیشتری می‌کنند و فکر می‌کنند محصولات خارجی در مقایسه با مشابه داخلی کیفیت بهتری دارند در صورتی که اینطور نیست و طبق بررسی‌های انجام شده، مکمل‌های غذایی داخلی از لحاظ کیفیت، با نمونه های خارجی برابری می‌کنند و حتی در برخی موارد قابل اطمینان تر هستند.

 

عضو انجمن تولیدکنندگان مکمل‌ها گفت: نباید اجازه مکمل‌های وارداتی داده شود، برخی از مسؤولان سازمان غذا و دارو شعار حمایت از تولید داخل را می‌دهند اما در عمل به این موضوع بی توجه هستند. بسیاری از شبکه‌های خارجی تلاش می‌کنند کیفیت اجناس ایرانی را برای فروش محصولات خود زیر سوال ببرند و این موضوع درحالی است که کالای ایرانی تمام فیلترهای تولید را گذرانده‌اند.

 

به گزارش فارس ،وی با بیان اینکه از دیگر معضلات این حوزه صادرات محصولات است گفت: اجناس خارجی پس از ورود به کشور به سایر کشورها انتقال میابند؛ در گذشته که واردات آزادی بیشتری داشت به طور مثال 30 برند در کشور فعال بودند اما دولت اعلام کرد که جلوی واردت گرفته شده و 25 شرکت از این چرخه حذف شده‌اند اما در حال حاضر همان 5 شرکت به اندازه 30 شرکت سابق واردات انجام می‌دهند که این موضوع جای تعجب دارد.

 

ردائی در پایان با بیان اینکه تولید مکمل‌های غذایی می‌تواند زمینه اشغال بسیاری از جوانان این مرز و بوم را فراهم کند، گفت: دولت در این زمینه باید ورود جدی‌تری داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید