لزوم ترویج حقوق بشر اسلامی

    کد خبر :643377

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: گام های هسته ای که ما برداشته ایم، باید غیرقابل بازگشت باشند.

 

محمدجواد لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:متأسفم که بگویم دنیا درباره برنامه هسته ای با ما با فریبکاری برخورد کرد و برجامی که رئیس جمهور می گوید ما در آن می مانیم نمی دانم در چه چیز آن باقی خواهیم ماند.

 

وی با بیان اینکه معنی ماندن در برجام یعنی ما تعهداتمان را حفظ می کنیم در حالی که ما در برجام چیزی کم نگذاشتیم گفت : به هیچ عنوان دید خوبی به نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارم و آنها به هر جایی در تشکیلات اتمی کشورمان راه یافتند و دیگر چه چیزی بیشتر از این می خواهند.

 

او افزود مشخص شد ما در پی سلاح هسته ای نیستیم اما این به معنای نتوانستن نیست بلکه می توانیم اما نمی خواهیم.

 

وی گفت: ما به آسانی می توانیم سلاح هسته ای داشته باشیم اما نمی خواهیم و این تصمیم بسیار شجاعانه ای است.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه هیچ بخش دانش هسته ای نباید برای ما ممنوع باشد افزود: هیچ گونه محدودیتی در توسعه علوم و فنون هسته ای را تحت هیچ شرایطی نمی توانیم از ملت مان بگیریم.

 

لاریجانی گفت: اگر معنای ماندن در برجام این باشد که ما یک طرفه محدودیت های اتمی خود را حفظ کنیم این صد در صد غیرقابل پذیرش است.

 

وی افزود: اینکه گام هایی که بر می داریم بلافاصله بیان کنیم که اگر طرف مقابل مقداری به ما پول بدهد ما به نقطه صفر باز می گردیم ارزش گام های ما را از بین می برد.

 

لاریجانی درباره مثال سخنگوی سازمان انرژی اتمی که گفته بود برجام مانند وضع زن و شوهری است که باهم صحبت نمی کنند اما می پرسند کی قرار است طلاق بگیریم؟ گفت: این مثال قشنگی نیست.

 

وی افزود: تعهدنامه ای نوشته ایم و سهم خود را صادقانه و مقداری ساده لوحانه عمل کرده ایم و به طرف مقابل اعتماد کردیم که دستکم مقداری از تعهدات خود را انجام دهد اما هیچ کدام را انجام نداد.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: صورت مسأله این است که آنها تعهد دادند اما زیر آن زدند البته متن برجام آن قدر سوراخ و منفذ دارد که آنها همیشه می توانند آن را بپیچانند.

 

لاریجانی افزود: این گام هایی که ما برداشته ایم اگر جدی باشد نباید قابل بازگشت باشد.

 

وی گفت: مگر دیوانه هستیم که یک گام بزرگ برداریم و چهار پنج سال روی آن سرمایه گذاری کنیم بعد بگوییم اگر شما کارهای اقتصادی انجام دادید ما بر می گردیم.

 

لاریجانی افزود: چرا برگردیم ما خسارت بسیاری داده ایم و اینکه بلافاصله پس از برداشتن هر گام آقای ظریف یا رئیس جمهور می گویند اگر شما بیایید ما دوباره صفر می شویم، این اشتباه بسیار راهبردی است.

 

وی گفت: ما گام هایمان را باید برداریم و هیچ کدام نیز قابل بازگشت نیست.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: دلیل اینکه اروپایی ها با ما شل و سفت رفتار می کنند برای این است که در جدیت گام های ما تردید دارند.

 

لاریجانی گفت: وقتی می گوییم بر می گردیم یعنی گام های ما خیلی بلند نیست.

 

وی افزود: البته در گام نخست که راجع به انبار اورانیوم غنی شده است می توانیم آن را بفروشیم و موجودی آن صفر شود اما اگر یک طرح بزرگ را در فردو آغاز کنید که چهار سال زمان ببرد چطور می خواهید بازگردید.

 

لاریجانی گفت: اگر می خواهید اراک را دوباره بازسازی کنید و چهار پنج میلیون دلار خرج آن کنید و دوباره بازگردید این کار احمقانه ای است.

 

وی افزود: باید بگوییم گامی که برداشته ایم باز نمی گردد.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره اینکه اروپا تهدید کرده است که مکانیزم ماشه را راه می اندازد گفت: چرا متن برجام این قدر سوراخ و منفذ فراوان دارد و بی دقت نوشته شده است که اگر کسی از آن بیرون زد بگوید من تخلف نکرده ام.

 

لاریجانی گفت: آمریکایی ها می گویند کجای برجام نوشته ما تخلف کردیم و اگر بیرون رفتیم باید خسارت بدهیم.

 

وی افزود: ما باید هیچ گونه محدودیتی برای توسعه علمی کشور در هیچ بخشی را قبول نکنیم و منتظر اروپا و غربی ها نباشیم.

 

لاریجانی گفت: مکانیزم ماشه، تهدید بد و زشتی است البته ما نیز باید مقداری خودمان را سرزنش کنیم که چرا این مکانیزم را قبول کردیم.

 

وی افزود: اگر مکانیزم ماشه راه بیفتد ممکن است راهبرد هسته ای مان را کاملاً تغییر دهیم و باید به وضع صفر صفر بازگردیم.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: وضع صفر صفر یعنی هیچ تعهد هسته ای قبلی و بعدی را نخواهیم پذیرفت و باید صحبت کنیم که ان پی تی را بپذیریم یا نپذیریم و این رفتار بسیار درستی است .

 

لاریجانی افزود: هیچ تردیدی نداشته باشیم که آمریکا، انگلیس، فرانسه و مانند این کشورها هیچ علاقه ای به برگزاری انتخابات سالم در کشورمان ندارند.

 

وی گفت: با تجربه ای که از فتنه 88 داشته اند فکر می کنند شاید بتوانند در فرصت انتخابات آینده تحرکاتی ایجاد کنند و در سطوح مختلف تأثیر بگذارند.

 

لاریجانی افزود: آنها می خواهند فضای عمومی کشور را به گونه ای کنند که مردم از مسائل اصلی اقتصادی و ساماندهی امور اجرایی کشور به مسائل دیگری مانند با دنیا تعامل کنیم یا نکنیم، فکر کنند که این خطر بسیار بزرگی است.

 

وی گفت: امروز حرف اساسی؛ حل مسائل کشور با روش انقلابی، جهادی و تکیه بر توان داخلی است.

 

به گزارش مهر،دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: مسأله مبارزه با فساد در حوزه کارآمدی است و همه کشورهای خوب دنیا برای مبارزه با فساد در تلاشند و این نقطه پیشرفتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچم آن را برداشته اند.

 

لاریجانی گفت: غربی ها می خواهند فضای انتخابات کشورمان را آلوده کنند تا مردم انتخاب درستی نداشته باشند.

 

وی افزود: در مرحله دوم می خواهند در کشور آشوب و سپس در نتایج انتخابات تردید ایجاد کنند.

 

لاریجانی گفت: این انتخابات را نیز با تجربه ای که ملت دارد و دستگاه های مسلط بر امور به خوبی برگزار می کنیم و ملت ما موفق می شود.

 

وی افزود: باید ریشه تبلیغات پول محور را با آگاهی دادن به مردم به ویژه در صدا و سیما بزنیم.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: این کاری بود که صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری انجام داد و آن قدر وقت در اختیار نامزدها قرار داد که آنها دیگر حرفی برای گفتن نداشتند.

 

لاریجانی افزود: این کار صدا و سیما خدمتی بزرگ به دموکراسی و کار کارستانی در عرصه فعالیت رسانه ای بود.

 

وی گفت: صدا و سیما می تواند زیرآب بسیاری از مسائل فرعی تأثیرگذار در انتخابات را بزند.

 

لاریجانی درباره نشست ادواری اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران گزارش بسیار حرفه ای در این نشست ارائه کرد و گزارش میان دوره دو سالانه نیز داد که این گزارش با کمک همه نهادهای کشور و زیر نظر ستاد حقوق بشر که شامل پنج وزیر، فرمانده نیروی انتظامی و نماینده نهادهای دیگر است تهیه شد.

 

وی افزود: گزارش جمهوری اسلامی ایران از دقیق ترین گزارش هایی بود که کشورها در این نشست ارائه دادند.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: تلقی کشورها از گزارش ما مثبت بود و 111 کشور از آن استقبال کردند و البته توصیه هایی نیز داشتند.

 

لاریجانی افزود: هفت کشور نیز که تفاوت بین توصیه و فحش را نمی دانند مانند آمریکا، انگلیس، رژیم سعودی و غیره اظهاراتی داشتند که به آن توجه نشد.

 

وی گفت: به برخی دولت ها مانند انگلیس اعلام کردیم شما صلاحیت اظهار نظر درباره مسائل حقوق بشر را ندارید و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در مقابل گردن کلفتی ها صریح ترین برخورد را می کند.

 

لاریجانی افزود: جهان شمولی تحکم نیست و مشارکت است و در این فضا ما مطالبی داریم که مورد پسند دنیا است.

 

وی گفت: کشورهای غربی لیاقت پرچمداری حقوق بشر را ندارند و این پرچم باید در دست ما باشد.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: قانون حقوق شهروندی که آثار آن به تدریج در حال مشخص شدن است از قوانین کم نظیر دنیاست و قانون حفظ
کرامت کسانی که به دادگاه ها رجوع می کنند از تفکر اسلامی بر گرفته شده است.

 

لاریجانی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهربانانه و دلسوزانه ترین روش ها در حقوق بشر است که این را باید برای دنیا توضیح بدهیم.

 

وی افزود: زن و مرد در شخصیت و کرامت هیچ تفاوتی ندارند اما این تساوی؛ کرامت محور است و شعار تساوی سطحی که اروپایی ها آن را سر می دهند نیست.

 

لاریجانی گفت: انگلیس در سال 1978 میلادی یکسان بودن حقوق زن و مرد را تصویب کرد و اکنون مدعی مبارزه با بردگی جنسی است در حالی که این موضوع نباید از طرف انگلیسی ها مطرح شود زیرا آنها مهد بردگی جنسی هستند.

 

وی افزود: آمریکا، انگلیس و چند کشور اروپایی؛ جایی است که بردگی جنسی کودکان در اوج قرار دارد و آنها نباید به کسی توصیه مبارزه با بردگی جنسی کنند.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: باید با کشورهای همصدای خود پرچم حقوق بشری که کرامت انسانی را پایه گذاشته در دنیا برافرازیم.

 

لاریجانی درباره کشتار زنان، کودکان و مردم یمن افزود: آمریکا و انگلیس دم از حقوق بشر می زنند اما بوی نفت که به مشامشان می رسد فرق بین انسان و حیوان را نمی فهمند و به هر جنایتی دست می زنند.

 

وی گفت: سازمان ملل آلوده و خانه همه ماست و باید مبارزه کنیم تا این سازمان به خانه عادلانه ای برای همه تبدیل شود.

 

لاریجانی افزود: اکنون سازمان ملل جای بده بِستان و نفاق است.

 

وی گفت: در حالی که غربی ها و آمریکایی ها ایران را محاصره اقتصادی کرده اند و داروهایی که کودکان به آن نیاز دارند به ما نمی دهند برخی از مسئولان کشور می گویند که سال آینده خرید و فروش سلاح برای ما آزاد می شود در حالی که این دید غیرواقعی است.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: در مقابل چماقی که کشورهای سکولار می خواهند خود را با آن به دنیا تحمیل کنند ایستاده ایم و نوعی جهان شمولی را که به فرهنگ ها احترام می گذارد پیگیری می کنیم.

 

لاریجانی گفت: باید حقوق بشر اسلامی را به دیگران بیاموزیم.

 

وی درباره توصیه برخی کشورها برای به رسمیت شناختن دو تابعیتی ها در ایران گفت: اگر کسی در ایران تخلف کند و گذرنامه ایرانی داشته باشد مانند هر شهروند دیگری تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و داشتن گذرنامه دیگر کشورها ملاک چشم پوشی از آن تخلف نیست اما غربی ها می گویند اگر یک ایرانی گذرنامه کشور غربی داشته باشد نباید آن را محاکمه کنیم که این حرف بسیار زشتی است.

 

لاریجانی افزود: این حرف غربی ها؛ تبلیغ کاپیتولاسیون جدید است.

 

وی گفت: دو ماه پیش رئیس جمهور آمریکا که اکنون مدعی دو تابعیتی های ایران است گفت باید تکلیف آمریکایی هایی که تابعیت رژیم صهیونیستی و آمریکا را باهم دارند مشخص شود.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: ترامپ می گوید نماینده مجلس آمریکا که تابع آمریکاست اما متولد کشور دیگری است باید به آن کشور بازگردد بعد به ما می گویند به کسانی که تابعیت آنها را دارند کاری نداشته باشیم.

 

لاریجانی گفت: این حرف ها مشتری ندارد و ما دقیق و حقوقی این مسائل را برای کشورها توضیح داده ایم.

 

وی افزود: در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل بحرین راجع به دموکراسی به ایران توصیه داشت که ما در آنجا اعلام کردیم یک جزیره کوچکی این اطراف است که مردم آن برای داشتن حق رأی کشته می شوند اما به بزرگترین دموکراسی غرب آسیا توصیه دموکراسی می کند یا کشوری که خبرنگار مخالف خود را تکه تکه و شاید آن را خورده باشد حرف هایی را زد که جوک بود و موجب خنده حاضران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

 

لاریجانی گفت: سعودی ها گفته اند ایران در بحث انرژی اتمی فریبکاری کرده است در حالی که این حرف سعودی نیست و حرف آمریکا و غربی هاست که در دهان او گذاشته اند.

 

وی افزود: رژیم سعودی اصلاً نمی فهمد اطلاعات هسته ای چیست و ما نیاز به فریبکاری نداریم.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: تجربه مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران تجربه بسیار جالب مدنی است و شخصی که حق عظیمی برای حفظ این دموکراسی دارد و آن را نگه داشته؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید