حسین الله‌کرم: روحانی فکر می‌کرد اعتراضات جوانان یزدی هدایت شده است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ۸:۰۳
    کد خبر :643366

دبیر شورای هماهنگی حزب الله گفت: روحانی چون در یزد مورد اعتراض یک عده جوان قرار گرفت و فکر می کرد این یک کار هدایت شده است، در موضع تقابل قرار گرفت و تلاش کرد با طرح یکسری مسائلی که قابل قبول از طرف هیچ کس نیست، به اعتراض جوانان یزدی واکنش نشان دهد.

 

 حسن روحانی از مدتی پیش تغییر رویکرد داده و این مسئله صدای منتقدانش را نیز بلندتر کرده است. در مهرماه امسال بود که او در جلسه هیأت دولت به نقد نگاه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت؛ در سفر یزد به رئیس دولت اصلاحات سلام و در سخنانی نیز به نوع مبارزه با فساد قوه قضائیه انتقاد کرد. سپس به رفسنجان رفت و مدح هاشمی رفسنجانی را گفت.

 

الله کرم دبیر شورای هماهنگی حزب الله معتقد است: روحانی سعی کرد در واکنش به اعتراضات جوانان یزدی رویکرد تهاجمی بگیرد اما رویکرد تهاجمی اش به نظر من واکنش در مقابل کنش جوانان یزدی بود و این نمی تواند ادامه داشته باشد. در واقع آقای روحانی می خواست بگوید اگر چنین اعتراضاتی به من شود روش من واکنشی خواهد بود.

 

مشروح گفتگوی نامه نیوز با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.

 

*به نظر شما چه طور آقای روحانی دوباره حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 پیدا کرده است و مثل آن روزها سخن می گوید؟ می خواهد پیامی به جامعه بدهد؟

-آقای روحانی چون در یزد مورد اعتراض یک عده جوان قرار گرفت،احتمالاًفکر کرده این یک کار هدایت شده است، لذا شتاب زده در موضع تقابل قرار گرفت و تلاش کرد با طرح یکسری مسائلی که قابل قبول از طرف هیچ کس نیست، به اعتراض جوانان یزدی واکنش نشان دهد.
البته نوع صحبت‌های آقای روحانی می تواند دلایل انتخاباتی هم داشته باشد ولی این نیت با سلام بر آقای خاتمی و مدح آقای هاشمی رفسنجانی تأمین می‌شد و دیگر نیاز به ساختارشکنی نبود. همان طور که گفتم این ساختارشکنی، رفتاری واکنشی به اعتراض جوانان یزدی است که به دلایل مسائل اقتصادی می خواستند حرف شان را به گوش رئیس جمهور برسانند. علت دیگر سخنان آقای روحانی نیز فرافکنی از وضع موجود اقتصادی واظهارمخالفت با عملکردقوه قضاییه در برخورد با مفاسدبرادرش حسین فریدون بمنظور بازدارندگی بودتاجلوی فعال شدن پرونده ۱۸میلیارد دلاری جهانگیری وسیف گرفته شود زیرا آنها موضوع رابه دستور آقای روحانی ارجاع می دهند.

*در واقع شما معتقدید معترضان به آقای روحانی در یزد خودجوش بودند و حالت ساماندهی شده نداشتند؟

 

-مشکلات اقتصادی، معیشتی و بیکاری واقعیت است و همه باید درصدد حل آن باشند، حالا اگر اعتراضی هم می شود باید پاسخ مناسب داد مثلا گزارش داده شود که چه کارهایی برای رفع این مشکلات انجام شده یا انجام خواهد شد بنابراین چه آن اعتراض‌ها سازماندهی شده باشد و چه خودجوش، نوع واکنش آقای روحانی یادآور عملکردبنی صدر بود واصلاًقابل پذیرش نبود.

*خودتان به عنوان شورای هماهنگی حزب الله اقدام اعتراضی به آقای روحانی در سفر یزد نداشتید؟

-آخرین حرکت میدانی جریان های مردمی و وابسته به حزب الله تجمع مقابل مجلس درباره ورود زنان به ورزشگاه بود. البته سال گذشته از قوه قضائیه خواستار برخورد با عوامل ناکارآمدی در حوزه اقتصاد بودیم و این رویکرد را در قالب جمع آوری امضا پای طومارها ی اعتراضی‌نمازگزاران حزب اللهی نمازجمعه و انعکاس مطالبات مردمی به مسئولان دنبال می کردیم. در واقع نحوه امر به معروف و نهی از منکر به مسئولان از طریق طومارهای امضاشده است.

حزب الله در شش ماه نخست سال 98 نیز برنامه داشت سطح این فعالیت ها را ارتقا دادهو خواستار برخورد با جریانی بشویم که 18 میلیارد دلار را در بازار وارد کرد و به افرادی داد که به ناکارآمدی های اقتصادی افزودند اما اجرای این برنامه را متوقف کردیم زیرا موضوعات مربوط به استراتژی مقاومت فعال، با سرنگونی پهپاد آمریکایی، ردوبدل شدن کشتی بین ایران و انگلیس، حمله به آرامکو و آسیب دیدن کشتی ایرانی در دریای سرخه وجودآمد. البته با این اقدام ساختارشکنانه آقای روحانی به مطالبه در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی بازگشت می کنیم.
ما موضع خودمان را درباره اتفاقات سفر آقای روحانی به یزد در قالب بیانیه منتشر می کنیم. معتقدیم سخنان واکنشی رئیس جمهور به اعتراضات جوانان یزدی ،واکنشی،فرافکنی، انتخاباتی و غیرقابل پذیرش بود.

*به نظر شما در 20 ماهه پایانی دولت یازدهم، لحن نقدهای آقای روحانی آرامتر می شود یا تندتر؟

برخوردهای آقای روحانی عمدتا واکنشی است تا مشخص و کنشی. گرچه آقای روحانی سعی کرد رویکرد تهاجمی بگیرد اما رویکرد تهاجمی اش به نظر من واکنش در مقابل کنش جوانان یزدی بود و این نمی تواند ادامه داشته باشد. در واقع آقای روحانی می خواست بگوید اگر چنین اعتراضاتی به من شود روش من واکنشی آنهم به شکل ساختارشکنانه خواهد بود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. محمدرضا کیانفر گفت:

    حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: در نیویورک که بودم اگر شخص دیگری رئیس‌جمهور آمریکا می‌بود مذاکره می‌کردم و تحریمها را می‌شکستم.

    آقای روحانی،
    سیاست یعنی تعامل ممکنات نه آنچه در ذهن تصور می‌کنید و آرزو دارید.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

دیدگاهتان را بنویسید