نام‌نویسی متقاضیان مسکن از امروز آغاز شد

    کد خبر :642974

نام‌نویسی متقاضیان در سامانه اقدام ملی مسکن، از امروز در ۱۰ استان اعلام شده، آغاز شد. اما با توجه به تقاضای بالاتر از سهمیه در نظر گرفته شده برای هر استان، تأمین زمین برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی، مهم‌ترین مشکل پیش روی این طرح است.

 

سامانه ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن، برای ساخت 400 هزار واحد تا دو سال آینده در شهرهای کشور، ابتدا در کرمان به‌صورت آزمایشی آغاز به کار کرد تا نقاط ضعف سامانه و هم حجم مطالبات مردم شناسایی شود. این سامانه از روز شنبه در دسترس مردم قرار گرفت تا متقاضیان مسکن در ١٠ استان، شرایط ثبت‌نام را مطالعه کنند. سامانه از امروز امکان ثبت‌نام را برای استان‌های اعلام شده فراهم می‌کند. سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد، 10 استانی هستند که ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از امروز در آنها شروع می‌شود.

 

تأمین زمین

 

به گزارش ایران، بر اساس طرح اولیه ساخت 400 هزار واحد در دو سال آینده، تأمین زمین برای ساخت مسکن بر عهده دولت است و روش‌های واگذاری زمین متفاوت است. در برخی استان‌ها زمین به سازنده و در برخی شهرها به مردم داده می‌شود. همچنین اگر متقاضی خود صاحب زمین باشد وام ساخت به او تعلق می‌گیرد.

 

محدویت زمین

 

نام‌نویسی متقاضیان در استان کرمان به‌عنوان استان آزمایشی، نشان داد که تعداد متقاضیان 5 برابر سهمیه در نظر گرفته شده برای استان است.

 

اباذر جابری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن که مجری اجرای ثبت‌نام در شهر کرمان بود تأمین زمین را مشکل اصلی در طرح اقدام ملی مسکن نام برد. او تأکید کرد: سهمیه‌ها پاسخگوی نیازها نیست و ثبت نام آزمایشی در استان کرمان این مشکل را نمایان کرد. به گفته جابری در استان کرمان 80 درصد متقاضیان فاقد زمین بودند و تعداد کل ثبت‌نام هم 5 برابر سهمیه بود طوری که در برخی شهرهای کوچک که تعداد سهمیه 200 واحد بود تعداد ثبت‌نامی بیشتر از 1500 نفر بود.

 

جابری افزود: در بخش دولتی تأمین زمین محدودیت دارد و ما این مشکل را به اطلاع متولیان طرح و سیاستگذاران طرح اقدام ملی مسکن رسانده‌ایم.

 

مزیت خودمالکی

 

با توجه به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن، افرادی که صاحب زمین هستند نیز می‌توانند متقاضی دریافت تسهیلات ساخت باشند، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن، این موضوع را مزیتی برای طرح دانست و گفت: برخی ثبت‌نام‌کنندگان که در استان کرمان در طرح متقاضی هستند خود مالک زمین هستند اما نکته مهم این است که در مواردی زمین آنها برای ساخت بیش از یک واحد است. به‌همین دلیل به متولیان طرح پیشنهاد شده تا با سازوکاری بتوانیم زمین این مالکان را برای ساخت واحدهای بیشتر در طرح اقدام ملی مسکن وارد کنیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی با پیشنهاد ما موافقت کرده‌اند.

 

جابری افزود: اما این پیشنهاد از نظر اجرایی پیچیدگی‌هایی دارد و ساز و کار خاصی باید برای آن در نظر گرفته شود که جلب نظر مالک مهم‌ترین آن است.

 

به‌گفته جابری، مشکل تأمین زمین در شهرهای پرجمعیت بیشتر است چون تعداد متقاضیان در این شهرها نیز بیشتر از شهرهای کوچک است.

 

سامانه بدون مشکل

 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن، با اشاره به سامانه ثبت‌نامی برای طرح اقدام ملی مسکن گفت: فرآیند ثبت‌نام در سامانه ثبت‌نام آزمایشی با کمترین مشکل مواجه بود، اما اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام باید طوری باشد که تمام متقاضیان در زمان مناسب از شروع ثبت‌نام مطلع شوند تا عدالت در ثبت‌نام رعایت شود.

 

هزینه ساخت

 

به‌گفته مسئولان ساخت و تأمین مسکن، در طرح اقدام ملی مسکن، هزینه ساخت در شهرهای کوچک متری ٢.٥ تا٣.٥ میلیون تومان است و هزینه ساخت در شهرهای بزرگ بر اساس قیمت تمام شده محاسبه می‌شود.

 

پایان ثبت‌نام با تکمیل ظرفیت

 

بر اساس برنامه اقدام ملی ساخت مسکن، زمان برای ثبت‌نام متقاضیان 3 روز در نظر گرفته شده است، اما اتمام ثبت‌نام بر اساس تکمیل ظرفیت استان‌ها خواهد بود و این‌طور نیست که بعد از سه روز سایت در استان مورد نظر متقاضیان بسته شود بلکه پایان فرآیند نام‌نویسی بر اساس تکمیل ظرفیت است. این فرآیند ممکن است زودتر یا دیرتر از سه روز به اتمام برسد. همچنین در صورتی که منابع و ظرفیت ملکی در مناطق افزایش یابد مجدداً ثبت‌نام انجام خواهد شد. از سوی دیگر پس از پالایش متقاضیان ثبت‌نام شده در مرحله اول و در صورت وجود ظرفیت، سامانه پس از اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام مجدد تا سقف ظرفیت اعلام شده، بازگشایی می‌شود.

 

شرایط متقاضیان

 

مطابق مفاد قانون ساماندهی، متقاضیان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی و افراد تحت تکفل باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از روز اول فروردین ماه ۱۳۸۴ به بعد باشند و پس از انقلاب اسلامی از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. به عبارتی فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه باید سبز باشد.

 

زنان سرپرست خانوار

 

شرط دیگر متأهل یا سرپرست خانوار بودن است. البته زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند نام‌نویسی کنند. داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا از دیگر الزامات است. در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر ملاک عمل خواهد بود.

 

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه و همچنین توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی از دیگر شروط ثبت‌نام است.

 

متقاضیان بافت فرسوده

 

با توجه به اینکه ساخت مسکن و نوسازی در بافت فرسوده یکی از بخش‌های مهم طرح اقدام ملی مسکن است به نظر می‌رسد استقبال از این طرح در بافت‌های فرسوده شهری بیشتر باشد. پروانه ساخت در بافت فرسوده رایگان است و به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، تاکنون ٢٠ هزار نفر در بخش دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده ثبت‌نام کرده‌ و به بانک معرفی شده‌اند.

 

ثبت‌نام در تهران

 

فرآیند ثبت‌نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن در تمامی شهرهای جدید از جمله شهرهای اطراف تهران، هفته آینده آغاز می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید