وجود رقابت نابرابر بین قطعه‌ساز داخلی و واردکننده

    کد خبر :642923

یک فعال صنعت قطعه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه داخلی‌سازی گفت: به دلیل مشکلات موجود بر سر راه تامین مواد اولیه و تولید قطعه، تولیدکننده داخلی امکان رقابت با واردکننده را ندارد.

 

حسین انصاری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره روند داخلی‌سازی قطعات خودرو اظهار کرد: شرکت کروز از 7سال پیش بر داخلی‌سازی قطعه ECU که قلب سیستم مدیریت موتور خودرو است تمرکز کرده و خوشبختانه از یک‌ماه پیش توانسته‌ایم ECUی داخلی برای خودرو‌های دوگانه سوز و برقی را تامین کنیم.

 

مدیر گروه قوای محرکه شرکت کروز ادامه داد: درحال حاضر روزانه حدود 250، ECU برای پژو 207اتومات تولید می‌کنیم و توانسته‌ایم از توقف خطوط تولید خودروسازان جلوگیری کنیم.

 

انصاری با اشاره به تاثیر شرایط تحریمی بر داخلی‌سازی قطعات توضیح داد: تحریم یک تیغه دولبه است، یعنی گاهی ما را به دردسر انداخته و دسترسی به قطعات اصلی و با کیفیت را دشوار کرده اما از طرفی این امکان را به ما داده تا بتوانیم در این فضا قطعاتی که لازم داریم را داخلی‌سازی کنیم.

 

این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: ما از تحریم‌ها درس گرفته‌ایم و در حال حاضر اغلب قطعات سیستم مدیریت موتور را صد درصد در داخل تولید می‌کنیم.

 

او با گلایه از مشکلات موجود بر سر راه تولید داخل بیان کرد: تولیدکننده داخل هزینه بالایی برای داخلی‌سازی صرف می‌کند اما متاسفانه سهم عمده‌ای از تامین قطعات خودروسازان به شرکت‌های واردکننده داده می‌شود که این موضوع رقابت را برای ما بسیار دشوار کرده است.

 

به گفته انصاری، تولیدکننده برای تولید قطعات الکترونیک و یا تامین مواد اولیه نیاز به واردات دارد اما به دلیل وجود مشکلات بسیار بر سر راه واردات از جمله طولانی بودن مراحل ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص، خودروساز به ناچار سمت تامین کننده بی‌نام و نشانی می‌رود که صرفا قطعه را به صورت کامل و بدون هیچ هزینه‌ای وارد کرده که این موضوع رقابت را برای ما دشوار می‌کند.

 

مدیر گروه قوای محرکه شرکت کروز با بیان اینکه برخی قطعات خریداری شده از سازنده‌های خارجی برند نیستند، خاطرنشان کرد: شرکت کروز توانسته دانش طراحی و تولید قطعه را صد درصد داخلی‌سازی کند اما متاسفانه مشکلات موجود و نیز عدم حمایت کافی دولت در جهت تسهیل تولید باعث شده از بین تمام خطوط تولیدی که برای تولید روزانه 3500 ، ECU در نظر گرفته‌ایم تنها حدود 30درصد آن قابلیت تولید داشته باشد.

نصب مجدد آپشن‌های حذف شده از خودرو

 

انصاری با اشاره به حذف شدن برخی آپشن‌ها در خودروهای جدید گفت: شروع دور جدید تحریم‌ها و مشکلات موجود در واردات مواد اولیه باعث شد خودروسازان مجبور به حذف برخی آپشن‌ها از خودرو شوند، اما در حال حاضر که داخلی‌سازی قطعات به تولید انبوه رسیده، آپشن‌ها مجددا بر روی خودروها نصب خواهد شد.

 

او اضافه کرد: برای تولید آپشن‌های خودرو باید سیستم قابلیت تولید آن آپشن را داشته باشیم، وقتی سیستم‌ ای ام اس ما داخلی سازی شود علاوه بر ساخت آپشن‌های قبلی، امکان تولید آپشن‌های جدید مانند نشانگر تعویض دنده، استفاده از توربو شارژر و گیربوکس اتومات که مطابق با استاندارد‌های 85گانه باشد را نیز خواهیم داشت.

 

این فعال صنعت قطعه به شایعه تحویل خودروها بدون قطعات ایمنی نیز اشاره کرد و گفت: طبیعتا کمبود مواد اولیه و مشکلات موجود در تولید باعث کسری و نقص قطعه شد اما به هیچ وجه امکان خروج خودرو بدون وجود قطعات ایمنی از کارخانه وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید