صف آرایی سرمایه دار آمریکایی در مقابل دموکراتها و ترامپ

    کد خبر :642821

بدون شک طی روزهای آینده و با اعلام تصمیم نهایی بلومبرگ،نامزدهای حزب دموکرات ناچار خواهند بود مواضع صریح و قاطعانه ای را در برابر شهردار سابق نیویورک اتخاذ کنند.

 

انتشار اخبار مربوط به حضور احتمالی مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک و سرمایه دار مشهور آمریکایی به رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، مورد توجه اکثریت قریب به اتفاق رسانه های غربی قرار گرفته است. بلومبرگ، شخصیتی جنجالی و غیر قابل پیش بینی دارد: او از حامیان سیاستهای جرج واکر بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا در حمله به عراق بود. در عین حال، بلومبرگ خود را یک دموکرات می داند. وی معتقد است که جو بایدن، برنی سندرز و الیزابت وارن ، هیچ یک در حد و اندازه ای نیستند که بتوانند در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ترامپ را شکست دهند. بلومبرگ به اطرافیان خود گفته است که می تواند با استناد به سرمایه هنگفتی که در اختیار دارد و فراتر از آن، با استفاده از توان رسانه ای و تبلیغاتی خود، ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به زانو در بیاورد.البته این ادعای بلومبرگ چندان به دور از واقعیت به نظر نمی رسد!

 

نظرسنجی سراسری اخیر “پولیتیکو” که پس از اعلام حضور احتمالی بلومبرگ در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد، نشان داد که 43 درصد از شهروندان آمریکایی حاضرند آرای خود را به سود او در مقابل ترامپ به گردش در آورند. این در حالیست که 37 درصد حاضرند در این رقابت دوگانه، به ترامپ رای دهند. به عبارت بهتر، بلومبرگ در همین ابتدا، ترامپ را در نظرسنجی های سراسری به چالش کشیده است. بلومبرگ معتقد است که اختلاف 6 درصدی فعلی وی و ترامپ بسیار حداقلی است و در آینده او توانایی دارد تا این اختلاف را به حدود 20 درصد افزایش دهد. اما به نظر می رسد بلومبرگ، کمی در تشریح این معادله پیپیده دچار اشتباه شده است!

 

به گزارش نامه نیوز : مطابق نظرسنجی پولیتیکو، بلومبرگ توانسته است تنها 4 درصد آرای رای دهندگان دموکرات را به خود اختصاص دهد و رتبه ششم را در میان نامزدهای دموکرات به خود اختصاص دهد. البته بلومبرگ معتقد است که آرای اندک وی، به دلیل عدم اعلام حضور قطعی وی در انتخابات است. او فعلا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، از ایالت آلاباما ثبت نام کرده اما حضور رسمی و نهایی خود در انتخابات را اعلام نکرده است. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در نظرسنجی اخیر پولیتیکو، 25 درصد از رای دهندگان دموکرات تاکید کرده اند که هرگز و در هیچ شرایطی حاضر نیستند آرای خود را به سود بلومبرگ به گردش در بیاورند. این بیشترین میزان نارضایتی عمومی از یک نامزد دموکرات محسوب می شود.با این حال نظرسنجی اخیر پولیتیکو، به غیر از قسمتی که برتری 6 درصدی بلومبرگ در برابر ترامپ را نشان می دهد، برای او اهمیتی ندارد. بلومبرگ معتقد است که می تواند آرای بخشی از جمهوریخواهان ، خصوصا جمهوریخواهان سنتی را به خود اختصاص دهد .

 

بلومبر گ برای رسیدن به مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسیر بسیار سختی پیش رو خواهد داشت. او باید در مقابل بایدن، وارن و سندرز رقابت سنگینی را پشت سر بگذارد. بدون شک بسیاری از طرفداران حزب دموکرات که هم اکنون طرفدار سندرز و وارن هستند، به دلیل روحیات سرمایه داری شدید بلومبرگ، حاضر نیستند به وی رای دهند. این رای دهندگان، بلومبرگ را نسخه دیگری از ترامپ می دانند که تنها هدفش، تامین منافع اقشار ثروتمند جامعه است.

 

جو بایدن ، در برابر اعلام حضور احتمالی مایکل بلومبرگ در انتخابات ، موضعی بسیار نرم اتخاذ کرده و از شخصیت بلومبرگ تقدیر کرده است! این در حالیست که الیزابت وارن و برنی سندرز فعلا سخنی در خصوص حضور بلومبرگ در انتخابات به میان نیاورده اند. شاید آنها در انتظار اعلام خبر رسمی حضور یا عدم حضور رسمی وی در انتخابات هستند. بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی آمریکا بعید می دانند که بلومبرگ ( در صورت حضور رسمی در انتخابات) بتواند در ایالات حساس و سرنوشت ساز اولیه ای که رقابتهای درون حزبی دموکراتها در آنها برگزار می شود بر رقبای خود پیروز شود. بر این اساس، احتمالا بلومبرگ رقابت را در ایالاتی مانند آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی و نوادا به رقبای خود واگذار خواهد کرد. با این حال بلومبرگ امیدوار است که بتواند در “سه شنبه بزرگ” که در آن رقابت انتخاباتی نامزدهای دموکرات به صورت همزمان در چند ایالات مهم و تاثیرگذار برگزار می شود، به یکباره آرای عقب افتاده احتمالی خود را جبران کند زیر وی به رای دموکراتها در ایالات ثروتمند تر و بزرگ تر چشم دوخته است.

 

در نهایت اینکه رای دهندگان دموکرات فعلا روی خوشی نسبت به حضور مایکل بلومبرگ در انتخابات نشان نداده اند.هنوز بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، رقابت اصلی را بین سه نامزد مطرح حزب دموکرات یعنی جو بایدن، برنی سندرز و الیزابت وارن می دانند. بدون شک طی روزهای آینده و با اعلام تصمیم نهایی بلومبرگ،نامزدهای حزب دموکرات ناچار خواهند بود مواضع صریح و قاطعانه ای را در برابر شهردار سابق نیویورک اتخاذ کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید