اصول گرایی منسوخ شده؛ کاری با آن نداریم

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ۹:۴۷
    کد خبر :642761

با نزدیک شدن به فصلی دیگر از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، این روزها بحث ارائه لیست‌ و وحدت میان جریان‌های سیاسی حاضر در دو جبهه اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی اوج گرفته است. در این میان، اصول‌گرایان از طریق شورای ائتلاف جریان اصولگرایان با مدیریت غلامعلی حداد عادل قصد دارند به اجماع برسند اما در این میان، مصاحبه اخیر مرتضی آقاتهرانی، دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی بحث‌های زیادی را پیرامون وحدت اصول‌گرایان به همراه داشت.

 

بسیاری از رسانه‌ها و ناظران سیاسی گفته‌های دبیر کل این جبهه را در مقام انتقاداتی تندوتیز از شورای وحدت ارزیابی کردند و حتی برخی از اصول‌گرایان زبان به نقد از این اظهارات گشوده و خواستار تعیین تکلیف جبهه‌پایداری در میان اصول‌گرایان شدند. افزون بر این، فعالان سیاسی اصول‌گرا نقدهایی چند را در گفتگو با انتخاب و دیگر رسانه‌ها پیرامون کلیت عملکرد جبهه پایداری و اظهارات مرتضی آقاتهرانی ابراز کردند.

 

هارمونی موردنظر جبهه پایداری ارزش‌های انقلابی است

 

محمدناصر سقای بی‌ریا، در پاسخ به این انتقاد که جبهه پایداری نُت خارج از هارمونی می‌نوازد و با شورای وحدت هماهنگی لازم را ندارد، می‌گوید: «هارمونی واقعی «ارزش‌ها» هستند؛ یعنی «ارزش‌های انقلابی» هر شخص یا جریانی، اگر صحبتی پیرامون بر هم زدن هارمونی توسط جبهه پایداری دارد، بیاید و در یک گفتگوی مستقیم نشان دهد که ارزش‌های انقلابی را چه جریانی دنبال می‌کند و آیا آن‌ها در مسیر این ارزش‌ها قرار دارند یا خیر. واقعیت این است که بسیاری از افراد از این ارزش‌ها دست برداشته یا اعتقاد به آن‌ها در درون‌شان کم‌رنگ شده است لذا تلاش جبهه پایداری این است که برادران نزدیک به خود را تحت لوای هارمونی «ارزش‌های انقلابی» وحدت ببخشد.»

 

معرفی جبهه پایداری به عنوان عامل شکست یک ادعای اثبات نشده است

 

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بخشی دیگر از گفته‌های خود یپرامون این بحث مطرح شده از سوی برخی اصول‌گرایان که جبهه پایداری عامل شکست آن‌ها در چند انتخابات گذشته بوده، تاکید می‌کند: «این گونه اظهارنظرها تنها ادعا هستند و قابلیت اثبات و رد ندارند. بسیار آسان ما نیز می‌گوییم که شما بوده‌اید که عامل شکست شدید نه ما؛ در این زمینه‌ البته دلایلی چند نیز وجود دارد که عامل شکست چه اشخاص و جریان‌هایی بوده‌اند.»

 

گفتمان اصول‌گرایی منسوخ شده و اکنون زمانه گفتمان «نیروهای انقلابی» است

 

سقای بی‌ریا، در ادامه پیرامون ین موضوع که برخی اصول‌گرایان گفته‌اند در صورت ارائه لیست جداگانه، جبهه پایداری حق بهره‌گیری از عنوان اصول‌گرایی را ندارد، بر این باور است که «زمان گفتمان اصول‌گرایی اندکی منسوخ شده و اکنون گفتمان «نیروهای انقلاب» مطرح است لذا جبهه پایداری اساسا کاری با اصول‌گرایی ندارد؛ هر شخصی ارزش‌های انقلابی را قبول داشته باشد ما نیز او را قبول داریم. البته ابن بدین معنا نیست که اصول‌گرایی را قبول نداشته یا رد کنیم؛ ما نمی‌گوییم آن‌ها نباید باشند بلکه آن‌ها را می‌پذیریم اما مساله این است که فاصله هر دوایری تا مرکز، دور و نزدیک است. متاسفانه برخی اصول‌گرایان در پی طرد هستند اما در پی طرد دیگری نیستیم و به دنبال تعامل هستیم.»

 

وی افزود: «طرح همین مساله که جبهه پایداری باید مواضع ما را قبول داشته باشد، خود علیه وحدت است. این‌که ما جزء سیستم و مکانیزم دستوری آن‌ها قرار بگیریم شاید ممکن نباشد اما ما فکر می‌کنیم می‌توانیم وحدت را میان تمامی نیروهای انقلابی ایجاد کنیم و طراحی برای این موضوع نیز داریم. در مجموع، نقشه راه ما تعامل میان نیروهای انقلابی و اصول‌گرا از طریق مباحثه است. لیکن تا آن‌جا که ممکن باشد حرکت در مسیر وحدت مدنظر ما است اما به شرطی که مسیر منتهی به شکست نباشد.»

 

مگر جبهه پایداری جزء منافقین است که بخواهید تکلیف خود را با آن روشن کنید

 

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بخشی دیگر از اظهارات خود، پیرامون گفته‌های ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا پیرامون این موضوع که یکبار برای همیشه باید اصول‌گرایان تکلیف خود را با جبهه پایداری مشخص کنند، بر این اعتقاد است که «چنین اظهاراتی نشان دهند دگم بودن (جزمیت‌گرا بودن) این افراد است. چنین اظهاراتی از اساس فاقد معنا هستند. مگر جبهه پایداری جزء منافقین است که تکلیف خود با آن روشن شود. این نوع دیدگاه هیچ‌گاه از سوی یک شخص صاحب فکر محکم بر زبان رانده نمی‌شود. در اینجا، نصحیت من این است که این افراد تامل بیشتر در اظهارات خود داشته باشند. جبهه پایداری فارغ از باور به ارزش‌های انقلاب و حرکت روبه‌جلو در مسیر سختی‌ها، هیچ خواسته دیگری نداشته و ندارد.

 

معیارها تعیین می‌کنند که چه کسی باشد و چه کسی نباشد

 

محمد ناصر سقای بی‌ریا، در بخش پایانی از گفته‌های خود پیرامون این انتقاد مطرح شده از سوی برخی اصول‌گرایان که جبهه پایداری مانع ائتلاف و گفتگوی سازنده میان شورای وحدت با چهره های دیگر شده است، تاکید می‌کند: «مصادیق را پی‌ کشیدن و نام بردن از افراد خاص به هیچ عنوان صحیح نیست. این مساله همانند طرح این مساله است که یک جریان در میان اصلاح‌طلبان مانع از آن می‌شود فلان شخص نامزد انتخاباتی شود. افراد نباید مثال زده شوند، بحث بر سر معیارها و ملاک‌ها است. در واقع، باید معیارهایی تعیین شود تا قضاوت بر مبنای آن صورت گیرد که چه کسی باید باشد و چه کسی نمی‌تواند باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید