کودکان «اوتیسم» در انتظار خدمات بیمه‌ای/ بودجه‌ای برای کمک به بیماران نداریم

    کد خبر :642625

مشاور وزیر بهداشت گفت: در بودجه سال 97 مجلس تصویب کرد که اختلال اوتیسم جزو بیماری‌های خاص قرار گیرد اما هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشد.

 

محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی درباره وضعیت ارائه خدمات به بیماران اوتیسم توضیح داد: در بودجه سال 97 مجلس تصویب کرد که اختلال اوتیسم جزو بیماری‌های خاص قرار گیرد اما هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشد.

 

وی افزود: طی تماس‌هایی که خانواده‌های افراد مبتلا به اوتیسم با وزارت بهداشت برقرار کردند و همچنین ارتباطی که انجمن‌های علمی با وزیر بهداشت داشتند وی دستور داد که از محل منابع در اختیار که مبلغ آن نیز محدود است 4 میلیارد تومان برای کمک به بیماران اوتیسم اختصاص داده شود وا ین مبلغ بین مراکز منتخب توزیع شد.

 

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت این مبلغ را در اختیار مراکزی قرار داد که توانایی ارائه خدمت به بیماران اوتیسم را داشتند.

 

جغتایی در ادامه با اشاره به تهیه شناسنامه خدمت برای بیماران اوتیسم گفت: این شناسنامه تدوین شده و به دانشگاه‌ها و مؤسساتی که توانایی اجرای آن را داشتند ابلاغ شده است و خدماتی از جمله کاردرمانی، روانپزشکی و پزشکی در این شناسنامه برای بیماران در نظر گرفته شده بود و در قانون بودجه دیگری برای وزارت بهداشت و به خصوص بیماری اوتیسم در نظر گرفته نشده است.

 

پیشنهاد تخصیص بودجه 20 میلیاردی

 

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به پیشنهاد وزارت بهداشت برای اختصاص بودجه 20 میلیارد تومانی برای خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به اوتیسم گفت: وزارت بهداشت در سال 98 رقم 20 میلیارد تومان را پیشنهاد داده که این بودجه به مراکز ارائه‌کننده خدمات ارائه شود اما توجه کنید که این موضوع فقط پیشنهاد وزارت بهداشت است و مجلس باید آن را تصویب و سازمان مدیریت آن را تأمین کند.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌های بالای درمان این بیماران و سرگردانی آنها در مراکز درمانی توضیح داد: وزارت بهداشت چندین سال بود که به دنبال ارائه خدمات توانبخشی برای معلولین حرکت کرد در همین راستا قانون حمایت از معلولین تصویب شد که بند 6 قانون پیش‌بینی کرده است که خدمات توانبخشی پزشکی تحت پوشش بیمه قرار گیرند واین کار توسط وزارت بهداشت انجام شود اما نکته این است که منابع مالی برای انجام این کار را سازمان مدیریت باید در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

 

بیمه‌ تکمیلی در حوزه وزارت بهداشت نیست

 

مشاور وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره عدم حمایت بیمه‌های تکمیلی از بیماران اوتیسم توضیح داد: بیمه تکمیلی سازمان‌های خصوصی هستند که کار بیمه و خدمات بیمه‌ای را انجام می‌دهند و برای ارائه این خدمات تعرفه تعریف شده است.

 

وی افزود:‌از جمله اقداماتی که برای این افراد انجام شد موضوع تعرفه‌گذاری خدمات آنها بوده به طوری که طی سال‌های گذشته خدمات این افراد هیچگونه تعرفه‌ای نداشت. این تعرفه‌گذاری توسط وزارت بهداشت انجام شد و توسط شورای عالی بیمه مورد تأیید قرار گرفت .

 

جغتایی افزود: شرکت‌های بیمه تکمیلی خصوصی هستند و پوشش قرار دادن خدمات توسط آنها در حیطه اختیارات وزارت بهداشت قرار ندارد.

 

اجرای طرح غربالگری بیماران اوتیسم در اصفهان

 

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت وظیفه غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم را بر عهده دارد که بر همین راستا طرحی را به صورت پایلوت در استان اصفهان آغاز کرده است.

 

به گزارش فارس ،وی در برنامه رادیویی تهران کلینیک گفت:‌باید توجه داشته باشیم که شناسایی زودهنگام این بیماران می‌تواند در روند پیشروی بیماری و درمان آنها نقش بسزایی داشته باشد همچنین به افرادی که در این طرح غربالگری شناسایی می‌شوند وزارت بهداشت خدماتی را ارائه خواهد کرد و منابع آن پیش‌بینی شده است.

 

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه ارائه این خدمات تنها در اختیار وزارت بهداشت نیست و سازمان بهزیستی نیز باید از این افراد حمایت‌های لازم را انجام دهد تأکید کرد: در انتظار هستیم که اگر منابع لازم را برای این بیماران در اختیارمان قرار دهند، پوشش بیمه آنها را به تدریج آغاز کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید