شروع تدوین سند پنج ساله طرح حفاظت از تالاب‌های ایران

    کد خبر :642595
شروع تدوین سند پنج ساله طرح حفاظت از تالاب‌های ایران

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از برگزاری کارگاه مشورتی تدوین سند پنج ساله ۲۰۲۵-۲۰۲۰ طرح حفاظت از تالاب های ایران خبر داد.

 

علی ارواحی در اولین کارگاه مشورتی تدوین سند ۵ ساله ۲۰۲۰-۲۰۲۵ طرح حفاظت از تالاب های ایران که با هدف دریافت نظرات دست اندرکاران برای تدوین سند جدید و به روز رسانی محتوای اجرایی این طرح با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، به ارائه دستاوردها و اقدامات ۱۳ ساله طرح حفاظت از تالاب های ایران پرداخت.

 

وی افزود: در این کارگاه طی یک فرایند مشورتی علل و پیامدهای مشکلاتی نظیر کمبود شناخت کافی ارزش‌های اقتصادی و کارکردهای اکولوژیک تالاب‌ها، کمبود پیگیری، پایش و ارزیابی اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی و بررسی وضعیت تالاب‌ها، ناکارآمدی قوانین، سیاست‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به مدیریت تالاب‌ها همچنین بخشی‌نگری و تضاد منافع در روند توسعه و تخصیص اعتبارات مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و تلاش شد که برای حل این مشکلات راهکارهایی ارائه و در برنامه پنج ساله آتی طرح حفاظت از تالاب های ایران در نظر گرفته شود.

 

در ادامه این کارگاه احد لاهیجان‌زاده – معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست – بر تمرکز و دقت نمایندگان سازمان‌های مرتبط در تعریف اقدامات و اولویت‌های سند پنج ساله این طرح مبنی بر ارائه ایده‌های نوآورانه، آخرین دستاوردهای ملی و بین المللی در حوزه‌های کاری دستگاه‌ها و ارائه پیشنهادات در خصوص تعیین جایگاه حقوقی محکم‌تری برای تصویب سند پنج سال آینده طرح حفاظت از تالاب های ایران (تصویب سند در ستاد ملی تالاب‌ها به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و یا در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان) تاکید کرد.

 

در بخش دیگری از این کارگاه محسن سلیمانی روزبهانی – مدیر برنامه‌های محیط زیست و توسعه اقتصادی-اجتماعی برنامه عمران ملل متحد – ضمن اشاره به برخی از دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب های ایران طی فعالیت ۱۳ ساله آن، وظایف اصلی این طرح شامل ایجاد فضای نوآورانه برای استقرار سیستم‌های مدیریتی، نقش‌آفرینی برای ایجاد هم‌افزایی و همکاری‌های بین‌بخشی برای اجرایی شدن برنامه‌های حفاظت و احیای تالاب‌های کشور، بومی‌سازی مدل‌های نوین بین‌المللی، معرفی الگوهای جدید و موفق به سازمان های متولی را برشمرد.

 

به گزارش ایسنا ،در حاشیه این کارگاه مساح بوانی – عضو هیات علمی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران – به ارائه گزارشی در خصوص ارتباط سناریوهای تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر تالاب‌ها پرداختند.

 

سازمان حفاظت محیط زیست، پیش‌نویس سند طرح بر اساس خروجی‌های این کارگاه تهیه و برای دریافت بازخورد به شرکت کنندگان ارسال خواهد شد. این سند پس از نهایی سازی به امضاء می‌رسد و اجرای آن از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید