رابرت فریمن درگذشت

    کد خبر :641874
رابرت فریمن درگذشت

رابرت فریمن (Robert Freeman) عکاس جلد مهمترین آلبوم‌های گروه موسیقی بیتلز در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

 

رابرت فریمن عکاس معروف‌ترین تصاویر اولیه بیتل‌ها، از جمله عکس‌های جلد آلبوم‌های «A Night Day’s Night Hard»، «Help» و «Rubber Soul» بود.

 

فریمن سال ۱۹۳۶ در لندن متولد شد و در کمبریج تحصیل کرد و کار عکاسی خود را در مجله ساندی تایمز آغاز کرد. او نخستین بار برای عکس های سیاه و سفیدی از جان کولتران ( John Coltrane) ساکسیفونیت گرفت. پس از آن مدیر برنامه های بیتلز (Beatles ) در سال ۱۹۶۳ برای اولین بار از فریمن خواست که تصویری گروهی از این گروه ثبت کند.

 

پل مکارتنی (Paul McCartney) آخرین بازمانده گروه بیتلز که تا به امروز پر فروش‌ترین و بزرگترین گروه موسیقی در جهان است در ادای احترام به این عکاس فقید نوشت: «فریمن یکی از عکاس‌های مورد علاقه ما بود. علاوه بر اینکه از نظر تخیل و تفکر واقعی یک حرفه‌ای بود.

 

مک کارتی در مورد چگونگی کار فریمن در ثبت برخی از بهترین عکس‌های گروه گفت: «مردم اغلب فکر می کنند جلد اثر Meet The Beatles در آتلیه، عکاسی شده است اما در حقیقت این عکس در راهروی هتلی که در آنجا اقامت داشتیم با نور طبیعی پنجره‌ها و در زمان حدود نیم ساعت گرفته شد که همانند تصویرهای استودیویی بسیار دقیق و مرتب است.»

 

فریمن در مورد این عکس گفته بود: «آنها مجبور بودند در قاب مربع جلد قرار بگیرند، بنابراین به جای اینکه همه آنها را در یک خط قرار دهم، رینگو استار (Ringo Starr) یکی از چهار عضو گروه بیتلز را در گوشه سمت راست پایین قرار دادم، زیرا او آخرین کسی بود که به این گروه پیوست. او همچنین کوتاهترین آنها بود.»

 

مک کارتنی در پیام خداحافظی خود برای فریمن نوشت: «من این مرد شگفت انگیز را از دست دادم، اما همیشه خاطراتی را که از او دارم را گرامی می‌دارم.»

 

فریمن در سال ۲۰۱۴ سکته مغزی کرد و خانواده او با فروش نسخه یکی از پرتره‌های جان لنون هزینه‌های مراقبت و حفظ آرشیو عکس‌هایش را تامین کردند.

 

او سرانجام پس از تحمل سال ها بیماری در ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در گذشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید