جلالی در صحن علنی:

از رئیس مجلس می‌خواهم که کارگروهی برای نظارت بر روابط تجاری با اوراسیا تشکیل شود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۰۱
    کد خبر :641563

نماینده مردم تهران گفت: از رئیس مجلس تقاضا می‌کنم که با توجه به اهمیت موافقت نامه تجاری اوراسیا کارگروهی را برای نظارت به این موضوع در مجلس تشکیل دهد.

 

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در جلسه علنی نوبت صبح پارلمان و در ارائه نطق خود پیرامون استعفایش برای تصدی در مقام سفیر روسیه اظهار کرد: بنده استخدام وزارت امور خارجه هستم و چندین سال در این وزارتخانه به فعالیت پرداخته‌ام.

 

او افزود: من مقام رایزن اول را دارم و لازم به ذکر است که تعداد کمی از رایزن‌ها به مقام سفیری می‌رسند.

 

به گزارش جوان، جلالی ادامه داد: بنده در بیست سالی که در مجلس حضور داشته‌ام در حوزه دیپلماسی پارلمانی فعال بوده و در مجمع عمومی آی پی یو رأی آوردم که این دومین بار بود که یک ایرانی به این مقام می‌رسید.

 

نماینده مردم تهران تصریح کرد: همچنین در مذاکرات مربوط به دریای خزر حضور داشتم و اکنون نیز به عنوان عضو گروه عالی ضد تروریسم آی پی یو هستم.

 

او گفت: من همواره در چهار سال گذشته پیشنهاد بسیاری از مسئولیت‌ها در دولت را داشته‌ام، اما همیشه نگاهم این بوده باید دوران نمایندگی را به پایان برسانم، اما استعفا نامه بنده در شهریور ماه تقدیم شده و من قصد داشتم که این امر را به تأخیر بیندازیم، اما دیدیم که آقای سنایی در طی حادثه‌ای دردناک تنها فرزند خود را از دست داد و بنده ناگزیر شدم تا استعفایم را به سرعت ارائه کنم.

 

جلالی بیان کرد: در گذشته به دلیل عدم شناخت از روابط میان ایران و روسیه ارتباط موثری میان این دو کشور وجود نداشت، اما در سالیان اخیر اعتماد سازی شده و روابط به سمت راهبردی شدن پیش می‌رود.

 

نماینده مردم تهران ادامه داد: روسیه و ایران از ظرفیت همکاری بالایی برخوردار هستند به نحوی که ارتباطات نظامی و سیاسی ما بسیار خوب است، اما ارتباط اقتصادی ایران و روسیه به موازات روابط سیاسی آن پیش نرفته که بخشی از این مشکل به ایراد‌های ساختاری اقتصادی ما برمی‌گردد.

 

او گفت: موافقت نامه تجاری اروسیا از ۴ آبان ماه اجرایی شده که این امر اتفاق بسیار مهمی تلقی می‌شود.

 

جلالی ادامه داد: روسیه ۲۵۰ میلیارد دلار در سال انواع محصولات را به کشور خود وارد می‌کند، اما ایران کمترین سهم را در این بازار دارا است لذا فکر می‌کنم که در شرایط تحریمی بزرگترین راهکار ما نگاه به اتحادیه اورسیا است، اما تاکنون یک کالا نیز صادر نشده و حرف بنده این است که این سه سال نیز سپری شود و شرایط به همین منوال پیش رود لذا از رئیس مجلس و نمایندگان می‌خواهم که با تشکیل کارگروهی به این امر نظارت کند.

 

نماینده مردم تهران ادامه داد: لازم است که اتحادی منسجم میان روسیه، آذربایجان و ایران ایجاد شود چرا که خط اصلی ورود صادرات ما به روسیه آذربایجان است.

 

او اظهار کرد: روسیه ۱۱۰ میلیون تن غلات در سال تولید می‌کند که ۳۰ میلیون آن صادر می‌شود لذا باید کاری کنیم که صادرات این محصولات به کشور‌های منطقه از طریق ایران صورت بگیرد.

 

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: از انتها از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم و امیدوارم که همیشه از ارشاد‌های ایشان برخوردار باشم و امیدوارم که به دلیل قصورهایم مردم و نمایندگان بنده را ببخشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید