عزت و اقتدار؛ صدای واحدی که باید از ایران شنیده شود

    کد خبر :64140

در اینکه دشمن باید پیامی واحد از داخل کشور دریافت کند، شکی نیست اما این سؤال جدی مطرح است که آیا متصدیانی که تاکنون به توجیه تحریم‌های ریز و درشت و نقض‌های مکرر برجام پرداخته‌اند، بازهم برای صدور این پیام شایستگی دارند؟

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، علیرضا قربانی کارشناس مسائل سیاسی یادداشتی با عنوان «عزت و اقتدار؛ صدای واحدی که باید از ایران شنیده شود» در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که در ادامه می‌آید:

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، روند دشمنی‌های آمریکا علیه ملت ایران با ادامه و تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی به‌جایی رسید که حالا مقامات آمریکایی آن را از نظر تاریخی بی‌نظیر می‌دانند. «مادر تحریم‌ها»؛ این صفتی است که برای آخرین مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در «طرح جامع تحریم‌های ایران» انتخاب شده است و آشکار و بدیهی است که این رویکرد نقض اساسی توافق برجام میان ایران و گروه کشورهای 1+5 است که مهم‌ترین طرف مقابل ایران در این قرارداد، ایالات‌متحده است، همان‌که بعضی او را «کدخدای» جهان می‌دانستند.

آمریکایی‌ها پیش‌ازاین و حتی در دوران دولت باراک اوبامای دموکرات هم به شیوه‌های مختلف قرارداد برجام را مخدوش کرده بودند، اما در دولت تندرو دونالد ترامپ این موضوع سرعت بیشتر و صورت آشکارتری به خود گرفته است، اما متأسفانه هیچ‌گاه با پاسخی مناسب از سوی دولت ایران همراه نشده است. اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه چندی پیش وی با شبکه سی.ان.ان و کمی بعد از آن در شورای روابط خارجی آمریکا مبنی بر نقض برجام توسط آمریکا و اعتراف تلخ حسن روحانی به نقض برجام بعد از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا در مسیر همکاری و تجارت دیگر کشورها با ایران ایجاد اخلال کرد، مسیر غیرقابل ‌اجتنابی بود که قرارداد یک‌طرفه برجام روزی به آن ختم می‌شد.

حالا و با تصویب گسترده‌ترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و تهدیدهای رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان، به نظر نمی‌رسد دیگر چیزی از برجام باقی‌مانده باشد، مگر آنکه بعضی‌ها چون نمی‌توانند مرگ عزیزشان را باور کنند، بر جنازه او منتظر معجزه‌ای نشسته و اصرار بر زنده‌بودنش داشته باشند. این حکایت صاحبان دیدگاهی است که اگر برجام جلو چشمشان پاره بشود، بازهم نباید انتظار مقابله‌ای مناسب از آن‌ها داشت.

در طول دوران مذاکرات و بعد از تصویب برجام، دولت و گروه مذاکره‌کننده مدافع این توافق، همواره از پیش‌بینی سازوکاری برای پیگیری و شکایت از نقض برجام توسط طرف مقابل سخن گفته‌اند، اما با شگفتی تمام هنوز از ارائه شکایتی به مرجع رسیدگی به نقض‌های آشکار و گسترده اجتناب ورزیده‌اند، چراکه در این سازوکار کاملاً ناکارآمد، هرگز و هرگز امیدی برای رسیدگی عادلانه وجود ندارد و در هر شکایتی ایران پیشاپیش محکوم شناخته می‌شود.

هرچند حالا برای یادآوری تذکرات فراوان و منطقی منتقدان برجام خیلی دیر است و جه بسا که تکرار نقدها با ادبیات عصبی گذشته بازهم به بی‌سوادی متهم و به جهنم حواله شود، اما قطعاً حق ملت ایران است که عزت و اقتدار او پاس داشته شود و نهایت دشمنی آمریکا در تهدیدها و تحریم‌های گسترده جدید، ساده‌لوحانه به اسم «تجمیع تحریم‌های گذشته» یا «تکرار تحریم‌های پیشین» توجیه نشود.

با مطالعه رفتار دولت و مسئولان برجام در دو سال گذشته در توجیه دشمنی‌های آمریکا و مرور مواضع غیر عزتمندانه‌ای که تاکنون اتخاذ شده، بیم آن می‌رود که این بار نیز پاسخ مناسبی به تهدید و تحریم‌های تحقیرآمیز داده نشود و سروته ماجرا با چند موضع‌گیری مبهم و چندپهلو و احتمالاً یکی دو توصیه و دستور بی‌اثر و عقیم، مانند آنچه در گذشته هم شاهد آن بوده‌ایم – و گزارشی از عمل به همان‌ها هم به ملت داده نشده-، عزت و اقتدار ایران و ایرانی بیش‌ازپیش مخدوش و دشمن گستاخ‌تر از گذشته شود.

در اینکه دشمن باید پیامی واحد از داخل کشور دریافت کند، شکی نیست، اما این سؤال جدی مطرح است که آیا متصدیانی که تاکنون به توجیه تحریم‌های ریز و درشت و نقض‌های مکرر برجام پرداخته‌اند، بازهم برای صدور این پیام شایستگی دارند؟

انتظار می‌رود نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، صرف‌نظر از وابستگی‌های سیاسی داخلی و طرز فکر اصلاح‌طلبی، اعتدال‌گرا یا اصولگرایانه، پاسخی محکم و بازدارنده به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا بدهند و دولت را موظف سازند موضعی قاطع‌تر و عزتمندانه در برابر گستاخی دشمن اتخاذ کند. قطعاً آحاد ملت ایران نیز پشت هر تصمیمی که با حکمت و مصلحت، به حفظ حقوق و عزت و اقتدار آن‌ها منجر شود خواهند ایستاد، وگرنه با هر گام عقب‌نشینی ما، دشمنی که براندازی و تغییر نظام جمهوری اسلامی سیاست رسمی اعلام‌شده‌اش هست، دو گام به پیش می‌نهد؛ چنین مباد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید