شوک بزرگ به اعتدال گرایان؛ ایا علی لاریجانی نامزد ۱۴۰۰ است؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۸:۴۳
    کد خبر :641357

تصمیم علی لاریجانی برای حضور نیافتن در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اگر صحت داشته باشد یک شوک بزرگ برای جریان همسو با دولت و اعتدال گرایان در انتخابات یازدهم مجلس است.

 

طی روزهای اخیر گمانه زنی ها درباره عبور اصولگرایان از لاریجانی رنگ واقعیت گرفت و احمد امیرآبادی اعلام کرد که فهرست انتخاباتی این جریان در قم بدون حضور علی لاریجانی بسته شده است و عملاً برای او جایی در میان اصولگرایان در قم نیست. لاریجانی گرچه در انتخابات سال 94 هم در فهرست اصولگرایان نبود اما در فهرست امید حضور داشت و سرلیست این جریان در قم بود. اما در شرایط کنونی تنها اصولگرایان نیستند که تصمیم عبور از لاریجانی را گرفته اند و اصلاح طلبان هم طی ماه های اخیر ضمن انتقاد از ائتلاف انتخاباتی با جریان های موسوم به اعتدال گرایان، بر بستن لیست های انتخاباتی اصلاح طلبانه تأکید کرده اند.

 

روزنامه خراسان : موضوعی که به طور غیرمستقیم خط و نشانی برای اعتدال گرایان متشکل از اطرافیان لاریجانی و حامیان دولت است. به خصوص این که بدانیم در فهرست امید برای دور پیشین انتخابات مجلس که درتهران تدوین شده بود، اسامی برخی چهره های نام آشنای نزدیک به لاریجانی آمده بود و وارد مجلس نیز شدند. روزنامه آفتاب یزد روز گذشته در گزارشی با اشاره به همین موضوع از اصطلاح «دوران لاریجانی نخواهی» استفاده کرد و نوشت: علی لاریجانی برای برون رفت از وضعیت فعلی که ما نام آن را « دوران لاریجانی نخواهی» گذاشته‌ایم قطعاً طرح و برنامه‌هایی خواهد داشت. دراین باره ناصر ایمانی در گفت‌و‌گو با سازندگی وضعیت لاریجانی و جریان او را «پیچیده‌» توصیف کرد و گفت: «قاعدتا شاید لاریجانی دیگر تمایلی نداشته باشد نوعی ائتلاف ولو نانوشته و ناگفته مانند دوره قبل با اصلاح‌طلبان داشته باشد و از طرفی اصلاح‌طلبان هم با خط و نشان‌هایی که در این دوره می‌کشند آن ها هم تمایل ندارند بخواهند از غیراصلاح‌طلب خالص با افراد یا جریان‌هایی ائتلاف کنند.»

 

با این حال روز گذشته ایلنا به نقل از یک منبع موثق که نام او را منتشر نکرد، مدعی شد که علی لاریجانی به تازگی در جمع برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر نامزد انتخابات نمایندگی مجلس نمی شود و تا کنون هرچه در توان داشته برای کشور به کار گرفته است. این خبرگزاری با اشاره به حضور 12ساله لاریجانی در کرسی ریاست مجلس تأکید کرد که او در این زمینه تصمیم قطعی گرفته است. با این حال ترقی از اعضای حزب مؤتلفه درخصوص حذف لاریجانی از لیست اصولگرایان گفت که درباره هیچ کس هیچ بحثی تاکنون صورت نگرفته است. از سوی دیگر به نظر می رسد اگر تصمیم لاریجانی برای نامزد نشدن در انتخابات اسفند امسال جدی باشد، باید او را یکی از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری در 1400 بدانیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید