۷۰۰ میلیارد تومان برای فاز دو باغ پرندگان خرج شده است

    کد خبر :640892
۷۰۰ میلیارد تومان برای فاز دو باغ پرندگان خرج شده است

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای فاز دو باغ پرندگان خبر داد.

طی هفته‌های گذشته در حالی درخواست واگذاری باغ پرندگان لویزان از سوی شهرداری تهران به اداره محیط زیست استان تهران مطرح شد که پیش از این نگهداری آن را به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌دانست، اما این درخواست با واکنش اداره محیط‌زیست استان تهران مواجه شد و معاون فنی اداره محیط زیست تهران اعلام کرد، شهرداری تهران فعلا حق واگذاری این پرندگان را ندارد، این در حالی است که این باغ به زودی وارد فاز دو اجرایی می‌شود و قرار است به درخواست خود شهرداری، حدود هشت هزار پرنده دیگر به آن اضافه شود.در حالی مقدمات ورود به فاز دو در حال انجام است که به نظر می‌رسد، تکلیف شهرداری در حفظ یا واگذاری پرندگان این مجموعه هنوز با خودش مشخص نیست.

 

«سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران که معتقد بود “اگر من به جای قالیباف بودم و می‌خواستم پروژه‌ای محیط‌زیستی اجرا کنم بر فاز ۲ باغ پرندگان تمرکز نمی‌کردم، بلکه روی سیستم پایش کیفی رودخانه‌ها و روددره‌ها متمرکز می‌شدم” در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره درخواست هشت هزار پرنده جدید برای این باغ از سوی شهرداری تهران گفت: در بازدیدی که از فاز دوم باغ پرندگان داشتیم، این مسئله مطرح و عنوان شد که یک دعوای حقوقی شکل گرفته است و شهرداری ادعا می‌کند به این پرندگان برای فاز یک و تامین بخشی از نیاز فاز دو نیاز دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری مدعی است؛ هزینه و توانایی نگهداری دو هزار پرنده را ندارد و حالا چرا درخواست هشت هزار پرنده دیگر را نیز داده است؟ اظهار داشت: اکنون پیمانکار این طرح تغییر کرده است. در بحث اجرایی میان شهرداری و پیمانکار قبلی اختلافاتی وجود داشت، اما با توجه به آخرین اطلاعات تعداد پرندگان فاز ۲ کاهش یافته و به نصف رسیده، ‌فاز دو باغ پرندگان به صورت یک فضای باز است و بیش از هفت و نیم هکتار مساحت دارد و گفته می‌شود یکی از بزرگترین باغ‌های پرندگان در دنیا است.

 

این عضو شورای شهر افزود: اما ابتدا باید بررسی شود که آیا پرندگان می‌توانند با محیط جدید سازگار شوند یا خیر و این موارد به ترتیب در حال اجرا است.

 

حسینی میلانی خبرداد که قرار است فاز دو این مجموعه به زودی افتتاح شود و باید روی نکات مثبت آن متمرکز شویم.

 

اما او در پاسخ به این سوال که چرا این حجم از پرنده باید برای این فضا در نظر گرفته شود در حالی که مخالفت‌های اساسی با نگهداری حیوانات و پرندگان در محیط انسان ساخت وجود دارد، تصریح کرد: این طرح چند سال قبل تعریف و تصویب شده است و اکنون با پروژه‌ای که میلیاردها تومان صرف آن شده است، روبه‌رو هستیم. در واقع، فاز دوم باغ پرندگان طرحی نبوده که شورای پنجم به ساخت آن رای داده باشد، اما طرحی است که عمده هزینه‌های آن انجام شده و نمی‌توان آن را نیمه‌کاره باقی گذاشت.

 

حسینی میلانی در پاسخ به این سوال که چرا بازبینی در اجرای این طرح صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: شهرداری عنوان کرده که اقدامات لازم با در نظر گرفتن استانداردهای ایمنی و محیط‌زیستی صورت گرفته است، اما باید متوجه بود که این طرح تقریبا به اتمام رسیده، ‌تورها گذاشته شده‌ و هزینه‌های بالایی برای آن صرف شده است.

 

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در پاسخ به این سوال که شهرداری قبلا اعلام کرده است نگهداری پرنده‌های فاز یک صرفه اقتصادی ندارد، ‌حالا چه اصراری به اجرای فاز دو دارد؟ ابراز داشت: محیط‌زیستی‌ها اساسا با مسئله نگهداری حیوانات و نمایش آنها مخالف‌ هستند، اما از سوی دیگر از منظر نگاه رایج در مدیریت شهری این فضاها دارای کارکردهای فراغتی‌، آموزشی و پژوهشی است. برای بهره‌برداری از مجموعه هم شهرداری منطقه چهار با انجام ترتیباتی تلاش دارد که با رعایت صرفه و صلاح، سازوکار منطقی برای بهره برداری از پارک پرندگان را انتخاب کند.

 

وی در واکنش به اینکه شهرداری نشان داده است که درباره نظارت بر عملکرد پیمانکاران خوب عمل نمی‌کند، بیان کرد: برای پیشگیری از وقوع مسئله تلاش کردیم از ظرفیت ‌تشکل‌های مردم نهاد غیردولتی استفاده کنیم. در این چارچوب مقرر شده یک نماینده از تشکل‌های محیط‌زیستی استان تهران در این مکان حضور داشته باشد و اقدامات مجموعه را رصد کند. از سوی دیگر، برای باغ پرندگان لویزان یک کمیته فنی در حال تشکیل است تا به لحاظ فنی شرایط باغ کنترل شود.

 

به گزارش ایلنا،‌ سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: گفته می‌شود رقمی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای فاز دو باغ پرندگان خرج شده است و نباید بگذاریم این سرمایه از بین برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید