مدیران به فکر پروژه ملی گردشگری موسیقی باشند

    کد خبر :640834
مدیران به فکر پروژه ملی گردشگری موسیقی باشند

حضور برخی از گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده جشنواره موسیقی نواحی در مناطق گردشگری استان کرمان از جمله مواردی بود که بیشتر از متن اصلی جشنواره مورد توجه قرار گرفت.

 

حضور برخی از گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در مناطق توریستی و گردشگری استان کرمان از جمله مواردی بود که در حاشیه اجراهای اصلی این رویداد توانسته بود شرایط تازه‌ای را برای اولین روز این جشنواره فراهم کند.

 

در اولین روز از برپایی اجراهای صحنه‌ای و محیطی جشنواره موسیقی نواحی ایران که روز جمعه ۱۷ آبان‌ماه در تالارها و اماکن تاریخی شهر کرمان میزبان علاقه‌مندان موسیقی نواحی بود یک نشست تخصصی و چندین اجرا در بخش‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

 

«جستاری در موسیقی نواحی استان کرمان» با سخنرانی فواد توحیدی پژوهشگرموسیقی نواحی و احمدی صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی عنوان اولین نشست پژوهشی جشنواره بود که در سالن سینما تک هتل پارس کرمان برگزار شد. در تالار اجتماعات اتاق بازرگانی کرمان نیز ابراهیم تیموری عبدل احد درپور و فاروق درپور از خراسان رضوی، رضا محمدی از خراسان شمالی، فاروق رحمانی، گل محمد بلوچ، صدیق زرد کوهی از سیستان و بلوچستان، علیرضا شهبازی از ایل قشقایی به عنوان هنرمندان برگزیده بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان به اجرای برنامه پرداختند.

 

اجراهای روز اول جشنواره

 

خاندان شکل‌زهی از سیستان و بلوچستان، گروه نوای رحمت از کردستان، خاندان امینی از خراسان رضوی، گروه «کیدی» از هرمزگان، گروه «کمنزیل» از کرمان، عبدالرحمن صوفی و غلامحسین عسگری ازخراسان و خاندان آتشگر از سیستان و بلوچستان هم در مجموعه گنجعلی خان کرمان آثار خود را ارائه دادند. این در حالی است که گروه «جوان» مازندران، «خوش‌نواز» از افغانستان، روشن گل افروز از خراسان شمالی، «آیدین» از زنجان و «کریم نژاد» از فارس در فرهنگسرای جان جهان میزبان مخاطبان بودند.

 

اما یکی از نکات قابل تامل اجراهای روز اول که به حاشیه جشنواره مربوط می‌شد و می‌تواند در سال‌های آینده تبدیل به یک پروژه ملی در عرصه توسعه توریسم و گردشگری با کلیدواژه «گردشگری موسیقی» شود، اجرای تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره از استان‌های مختلف کشور و کشور ترکیه در مناطق گردشگری استان کرمان از جمله «کمپ توریستی ماهان» و «کلوت‌های منطقه شهداد» بود که این اجراها با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان و مسافرانی که در این اماکن حضور داشتند، مواجه شد.

 

«گردشگری موسیقی» به مثابه یک پروژه ملی

 

اگرچه حضور این هنرمندان یکی از نکات حاشیه‌ای روز اول جشنواره در کنار اجراهای اصلی به حساب می‌آمد، اما ایده‌ای که در این دوره از جشنواره توسط ستاد برگزاری برای جلب گردشگر و توریسم طراحی شده می‌تواند تبدیل به یک پروژه ملی در حوزه «گردشگری موسیقی» به حساب آید که غیر از اجرای آن در جشنواره موسیقی نواحی کرمان در قالب یک پروژه ملی در استان‌های دیگر نیز اجرا شود.

 

شرایطی که فارغ از مشکلات اقتصادی این سال‌ها می‌تواند با یک برنامه‌ریزی منسجم با مشارکت نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و استانداری‌ها تبدیل به نقطه عطفی در جریان توجه به موسیقی اقوام ایران و شناساندن آگاهانه و درست به مخاطبان خارج از مرزها باشد، شرایطی که فعلا در چارچوب برگزاری جشنواره باقی مانده و هنوز نمی‌توان چشم انداز روشنی را برای آن ترسیم کرد. کما اینکه در همین اجراهای حاشیه‌ای که تاثیر آن به مراتب از برخی اجراهای صحنه بهتر و مهمتر بود تعدادی از توریست‌های خارجی مستقر در اماکن گردشگری منطقه شهداد کرمان با شنیدن نواهای اقوام مختلف ایران همراه بود به سمت محل این اجراها آمده و از این آثار محیطی دیدن می‌کردند.

 

نکته جالب توجهی که در حاشیه اولین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی قابل مشاهده بود، طراحی و برنامه‌ریزی برای اجرای زنده گروه‌ها و هنرمندان در مناطق توریستی شهر کرمان بود که اگر توسط مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فارغ از نگرش‌های سیاسی و جناح بندی شده بر اساس ضوابط قانونی جمهوری اسلامی ایرانی مورد دقت بیشتری قرار گیرد می‌تواند در قالب یک پروژه ملی تبدیل به پروژه‌ای درآمدزا در جریان فعالیت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی شود. نکته‌ای که به نظر می‌آید اگر آلوده به تفکرات سیاسی و غیر فرهنگی شود نتیجه معکوسی برای اعتلای موسیقی نواحی ایران به‌ویژه در جریان برگزاری جشنواره‌ای چون جشنواره موسیقی نواحی خواهد داشت.

 

به گزارش مهر،دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که از روز پنجشنبه ۱۶ آبان ماه در شهرهای مختلف استان کرمان آغاز شده تا پایان روز یکشنبه نوزدهم آبان ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید